سه اثر سماع از نگارههای استاد اردشیر مجرد تاکستانی توسط هنرمند رشته مینا کاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شیوه مینای نقطه پرداز اجرا و احیا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آقای سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی با اعلام این مطلب گفت: این آثار توسط خانم شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.
وی میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنرهای سنتی جایگاه ویژه داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشی بخصوص متعلق به دوران قاجار در موزههای معتبر نگهداری می شوند.
او با اشاره به اینکه روشهای مختلفی در میناسازی وجود دارد تصریح کرد: در این طرح که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجرد تاکستانی در آن احیا شده، مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است.
آقای شریف زاده گفت: تلاش شده در این طرح ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، مینای نقاشی را یکی از روشهای ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای نقاشی در دورۀ قاجار (سبک نقطه پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود افزود: از آنجا که حفظ، احیاء و اشاعه روشهای اجرایی از رسالتهای گروه پژوهشی هنرهای سنتی است در این سه اثر، روش نقطه پرداز مورد استفاده قرار گرفت.
او ادامه داد: هر یک از آثار یاد شده به ابعاد ۱۳ در ۲۰ به سبک مینای نقاشی نقطه پرداز اجرا و در اجرای نقش بندی خطوط از روش قلم گیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.
منبع خبر "
صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.