به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید روحالله لطیفی با اشاره به ورود 2050 کامیون 3 سال ساخت اروپایی طی 72 ساعت از مرز بازرگان به کشور اظهار کرد: صف ورود کامیون ها از سمت ترکیه به مرز بازرگان پس از 72ساعت تلاش شبانه روزی به حالت عادی برگشت.
وی افزود: با افزایش ناگهانی ورود محموله ها به کشور به دلیل پایان سال میلادی و تشکیل صف های طولانی با اقدام جهادی گمرک و سایر سازمان های مستقر در مرز طی 72 ساعت گذشته، با سرعت پذیرش کامیون ها همراه با تخلیه همزمان همه محوطه ها افزایش یافت.
وی تصریح کرد: شب گذشته با ورود 650دستگاه کامیون به گمرک بازرگان، میزان ورود کامیون در 72 ساعت گذشته به دوهزار و 50دستگاه رسید و بدین ترتیب صف ورود کامیون ها به گمرک گوربلاغ ترکیه و نهایتا ورود به گمرک بازرگان به حالت عادی برگشت.
لطیفی تاکید کرد : هماهنگی و همکاری همه سازمان های مستقر در مرز، برگزاری چند ملاقات مرزی با گمرک ترکیه، اقدامات جهادی شبانه روزی، حمایت های همه جانبه دستگاه دیپلماسی و نهادهای نظارتی، تخلیه سریع محوطه ها و ترانزیت داخلی محموله ها به دستور رئیس کل گمرک و سرعت گرفتن پذیرش کامیون ها با تقویت و استقرار نیروهای بیشتر موجب شد تا شاهد بازگشت روند عادی به این مرز باشیم.
به گزارش تسنیم، واردات کامیونهای دست دوم اروپایی یکی از برنامههای وزارت راهو شهرسازی و سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای نوسازی ناوگان فرسوده باری کشور است. برنامهای که در دولت قبل با موانعی روبرو شده بود. چندی قبل عضو کارگروه نوسازی ناوگان جادهای با اشاره به پشتپرده لغو طرح نوسازی کامیونهای فرسوده در دولت قبل با دخالتهای غیرکارشناسی رئیسجمهور وقت، گفت: سه وزیر راه، نفت و صمت با طرح ریاستجمهوری مخالفت کردند ولی آقای روحانی اعتنا نکرد.
صدرالله بمانا با یادآوری اینکه از طرح نوسازی 65هزار دستگاه کامیون فرسوده 5000 دستگاه تحویل شد به تسنیم گفته بود: این طرح به دو دلیل متوقف شد؛ یکی اینکه تحریمها شدید شد و دیگر نتوانستند کالا وارد کنند، دلیل دوم هم طرح جدید ریاستجمهوری بود.
وی در پاسخ به این پرسش که جزئیات طرح جدید ریاستجمهوری برای نوسازی ناوگان فرسوده جادهای چه بود، یادآور شد: در طرح قدیمی (65هزار دستگاه) همه مسئولیت بهعهده خودروساز بود. در آن طرح خودروساز ناوگان فرسوده را اسقاط میکرد، تولید را انجام میداد، همزمان تسهیلات و یارانه آن را پرداخت میکرد پس از تحویل کامیون راننده پیمایش را انجام میداد و شرکت پول آن را به خودروساز میداد.
وی تصریح کرد: خودروساز هم قبلاً قسمتی از این پول را به راننده پرداخت کرده بود.
وی ادامه داد: در طرح ریاستجمهوری (حسن روحانی) بهعنوان یک طرح جدید، برای مصرفکننده خوب بود اما برای تولیدکننده و سیستم دولتی مناسب نبود.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای دراینباره توضیح داد: این طرح از آن جهت برای مصرفکننده خوب بود که 50 درصد قیمت خودرو را همان روز اول دولت میبخشید، این در حالی بود که در طرح قدیم در ابتدا خودرو تولید و تحویل متقاضیان میشد و در ادامه پیمایش صورت میگرفت. در این طرح تسهیلات 80درصدی (قیمت خودرو) با سود 9درصدی پرداخت میشد.
بمانا گفت: در طرح دولت اینگونه نبود؛ همان ابتدا از صندوق ذخیره ارزی به کارخانه واردکننده پول میدادند و میگفتند "بهمحض تحویل خودرو به مردم میتوانید ضمانتنامه را آزاد کنید."، بر اساس این طرح 50 درصد پول را هم خودروساز باید از مردم دریافت میکرد، ضمن اینکه دولت 30 درصد وام با سود 18 درصد پرداخت میکرد و 20 درصد هم آورده متقاضی بود.
وی با ابراز اینکه طرح جدید ریاستجمهوری به طرح 50ـ30ـ20 معروف بود، افزود: این طرح فقط برای متقاضی خوب بود، برای دولت و تولیدکننده خوب نبود چون اولاً قیمتگذاری میشد، قرار بود بهمحض اینکه خودرو تحویل میشود ضمانتنامه خودروساز آزاد شود، اما بانک مرکزی این را انجام نداد و اعلام کرد "تا زمانی که پیمایش صورت بگیرد و پول صندوق توسعه ملی از محل صرفهجویی سوخت برگردد این کار را انجام نمیدهم".
وی یادآور شد: به همین دلایل از طرح ریاستجمهوری حدود 105 دستگاه اتوبوس و 200 دستگاه کامیون نوسازی شد!
وی با اظهار اینکه 600 دستگاه کامیون هم تحویل شد اما اینها از طرح قبلی نوسازی ناوگان باری بود که وارد طرح ریاستجمهوری شد، خاطرنشان کرد: در طرح حسن روحانی بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تأمین نکرد.
عضو کارگروه نوسازی ناوگان جادهای در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ریاستجمهوری برای نوسازی ناوگان جادهای فرسوده کارشناسیشده بود، گفت: خیر، سازمان راهداری مخالف این طرح بود. قرار بود وزارت صمت، وزارت راه و وزارت نفت این طرح را با هم اجرا کنند. نفت اعلام کرد که "این کار را انجام نمیدهم چون میدانم این طرح صرفهجویی نخواهد داشت".
بمانا اضافه کرد: وزارت نفت در آن زمان اعلام کرد دلیلی ندارد کسی که 50 درصد پول را دریافت کرده برود پیمایش کند، چرا باید این کار را انجام دهد؟ ماشینش را در پارکینگ میگذارد و سه سال بعد با قیمت سه برابر میفروشد یک کیلومتر هم پیمایش نداشته است. قرار بود 50 درصد صندوق توسعه ملی از جیب دولت (صرفهجویی سوخت) برگردد.
وی با بیان اینکه وزارت راه اعلام کرد "همین طرح قدیمی را اجرا کنید"، تأکید کرد: با این کار هم تولید سامان میگیرد و هم اینکه خودروساز مسئول است.
وی با یادآوری اینکه وزارت نفت طرح نوسازی جدید حسن روحانی برای ناوگان فرسوده جادهای را قبول نداشت و آن را امضا نکرد، افزود: در طرح ریاستجمهوری 16 دستگاه درگیر شدند این در حالی بود که در طرح قدیمی فقط سه دستگاه (وزارتخانههای راه، وزارت نفت (شرکت ملی نفت) و صمت (کارخانه)) درگیر بودند.
وی در پاسخ به این پرسش که این طرح از کجا آمد، گفت: واقعیت آن است که طرح ریاستجمهوری را یک نفر در نهاد ریاستجمهوری پیشنهاد داده بود، آقای رئیسجمهور سابق هم این را قبول کرده بود و طرح قبلی (65هزار دستگاه) را مطرح نکرده بود که چنین طرحی وجود دارد.
بمانا تصریح کرد: با وجود مخالفت سه وزیر، رئیسجمهور هم مجاب نشد و قرار شد طرح جدید اجرا شود. روز اول قرار نبود از صندوق توسعه ملی منابع مالی تأمین شود، بلکه قرار بود از طریق فاینانس طرح اجرایی شود.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: به این معنی که چند شرکت از خارج پول بیاورند و بهجای اینکه پول بیاورند به کارخانههای سازنده قطعه بدهند، این فاینانس با تشدید تحریم عملیاتی نشد اما چون رئیسجمهوری این طرح را تأیید کرد عملاً طرح قبلی نوسازی ملغی شد.
وی یادآور شد: هرچه کارخانههای تولید هم داد و فریاد کردند اما دولت (وزارت صمت) زیر بار نرفت. چند کارخانه برای مشارکت در طرح آمدند اما دیدند نمیتوانند، از آن خارج شدند.
وی با اعلام اینکه تنها جایی که اقدام به واردات محدود خودرو میکند شرکت آریا دیزل است، اضافه کرد: این شرکت کلاً حدود 200 دستگاه را وارد کرده است که راغب به این کار نیست.
عضو کارگروه نوسازی ناوگان جادهای ادامه داد: در دوره وزیر سابق راه و شهرسازی قرار شد چندین قرارداد برای نوسازی کامیونهای فرسوده امضا شود، در این راستا از محل منابع داخلی سازمان راهداری با شرکتهای ایران خودرو، ماموت و... قراردادهایی امضا شد. این طرح برای اتوبوس، کامیون، سواری، مبنیبوس و ون است. حدود 19000 دستگاه قرارداد در این رابطه امضا کردهایم.
بمانا با بیان اینکه از این تعداد 7000 دستگاه کامیون است، تأکید کرد: حدود 5000 دستگاه نیز اتوبوس است.
وی با اشاره به نارضایتی وزیر سابق از عملکرد خودروسازان گفت: وزیر راه از عملکرد ایرانخودرو راضی نبود. با این شرکت 1000 دستگاه قرارداد داشتیم که این خودروساز یک خودرو را هم تحویل نداد. شرکت ماموت هم خودرویی را تحویل نداد.
انتهای پیام/