ضرر خودروهای فرسوده به کشور

دنیای اقتصاد شنبه 11 دی 1400 - 00:06
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اظهار کرد: با کاهش روند اسقاط خودرو، 10 درصد از آهن فرسوده‌ای که حتما باید در کوره‌های ذوب‌آهن باشند، در داخل کشور تامین نشده و مجبور به واردات هستند. محمود مشهدی‌شریف در مورد آخرین وضع اسقاط خودرو در کشور اظهار کرد: از سال 97 واردات خودروی خارجی به کشور ممنوع شد و چون در آن سال گواهی اسقاط انحصارا برای واردات خودروهای خارجی مصرف می‌شد، عملا بازار مهمی از گواهی اسقاط از بین رفت.

وی افزود: در حال حاضر کامیون‌سازان موظف هستند که به ازای هر ۳ کامیون تولیدی، یک کامیون فرسوده را اسقاط کنند. اگر بخواهند ۳ کشنده را شماره‌گذاری کنند، یک کشنده باید اسقاط شود که به این موضوع قانون یک‌سوم می‌گویند و در مورد دیزلی‌های ساخت داخل صدق می‌کنند. مشهدی‌شریف بیان کرد: در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد مراکز اسقاط فعال هستند و ظرفیت کار آنها نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است؛ بنابراین تعداد قابل توجهی از مراکز موردنظر تعطیل هستند. وی ادامه داد: راه‌حل این موضوع طرحی است که در مجلس مانده است. طبق این طرح، خودروسازان داخلی به ازای هر ۱۰۰ محصول تولیدی باید ۲۵ خودروی فرسوده را از رده خارج کنند. اگر این طرح تصویب و اجرایی شود، با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در کشور باید ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود که می‌تواند رونقی به بازار بدهد. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اشاره به زیان‌های اقتصادی که عدم اسقاط خودرو به کشور وارد می‌کند، گفت: ما الان حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده داریم که در افق ۱۴۰۴ به ۸ میلیون دستگاه می‌رسد. هر خودروی فرسوده روزانه حداقل ۶۵ تا ۶۷ هزار تومان بنزین بیشتری مصرف می‌کند که در سال به ۵/ ۲۴ میلیون تومان می‌رسد.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.