عدم اتحاد میان نهادهای متولی، باعث رکود اماکن فرهنگی شده است

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 16 دی 1399 - 13:06
یک هنرمند گرافیک گفت: اماکن فرهنگی بین نهادهای اداره میراث فرهنگی، اداره ارشاد، شهرداری و آستان قدس تقسیم شده‌اند و اتحادی میان این نهادها وجود ندارد.
عدم اتحاد میان نهادهای متولی، باعث رکود اماکن فرهنگی شده است

احسان مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص شرایط اماکن فرهنگی در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: درواقع شرایط و وضعیت اماکن فرهنگی استان به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شود. بخش اول آن مربوط به شیوع ویروس کرونا و تأثیرات شیوع این ویروس بر اماکن فرهنگی است؛ به طوری که در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از دنیا چیزی به معنای فیزیکی اماکن وجود ندارد. بخش دوم این موضوع بررسی کلی شرایط اماکن فرهنگی و حتی قبل از شیوع ویروس کرونا است.

وی بیان کرد: مشکلی که این سال‌ها درخصوص اماکن فرهنگی وجود داشته‌است، عدم اتحاد میان نهادها است. به این معنی که اماکن فرهنگی ما بین میراث فرهنگی، اداره ارشاد، شهرداری، آستان قدس تقسیم شده‌اند و اتحادی میان این نهادها وجود ندارد. در صورتی که من فکر می‌کنم اگر مدیریت واحد و نظارت یک‌دستی بر اماکن صورت می‌گرفت، اماکن فرهنگی وضعیت بهتری را تجربه می‌کردند

این هنرمند گرافیک ادامه داد: عدم اتحاد میان نهادها و این شیوه مدیریت و نظارت سبب شد که اماکن فرهنگی ما دچار رکود شوند. به شکلی که می‌توان بیان کرد در سال 90 تا 92 اتفاقات خوبی رخ داد و نقطه اوج اماکن فرهنگی در این سال‌ها رقم خورد. اما متأسفانه از آن زمان تاکنون هیچ تغییری در وضعیت اماکن فرهنگی ایجاد نشده‌است و درواقع فعالیت این بخش راکد باقی مانده‌است که به نظر من علت این امر فعالیت جداگانه و به تنهایی نهادها و عدم وجود مدیریت واحد در میان آن‌ها است.

لزوم توجه و تلاش برای ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی در بستر فضای مجازی در شرایط کرونایی

مهدوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا، این اماکن کارکرد خود را از دست داده‌اند. اما در همه دنیا فعالیت این اماکن به فیلم‌های آنلاین تبدیل شده‌است. به شکلی که در این فرصت به قوی کردن فضاهای مجازی خود پرداختند. من فکر می‌کنم اکنون بهترین فرصت برای این است که همه اماکن و فضاهای فرهنگی سایت‌های خود را قوی کرده و در فضای مجازی خیلی فعال باشند؛ اما این اتفاق روی نداده‌است.

وی تصریح کرد: درواقع در گذشته هزینه‌هایی را برای بهتر شدن فضای فیزیکی خود مانند هزینه‌های گچ، سیمان و ... صرف می‌کردند و اکنون این هزینه‌ها را در جهت بهبود فضای مجازی فعالیت خود صرف کنند به طوری که سخنرانی‌ها مصاحبه‌ها و برنامه‌های دیگری را به صورت زنده پخش کنند. البته در شرایط فعلی که افراد به این اماکن ورود پیدا نمی‌کنند، بهترین فرصت برای بازسازی فیزیکی اماکن فرهنگی است. هم‌چنین می‌توان از این فرصت برای قوی کردن تاریخچه اماکن استفاده کرده و این فرصت را غنیمت بشماریم.

شرایط خوب اماکن فرهنگی در سال 92 به دلیل اتحاد مدیران بود

این هنرمند گرافیک عنوان کرد: من فکر می‌کنم یکی از دلایل روند و شرایط خوب اماکن فرهنگی در سال‌های 90 تا 92 اتحاد میان مدیران بوده‌است. به عنوان مثال در این سال‌ها گالری‌های بسیار خوبی در مشهد فعالیت داشتند که در حال حاضر هیچ‌کدام از این گالری‌ها نیستند و در حال حاضر گالری‌های مشهد چند زیرزمین کوچک هستند که نمی‌توان آن‌ها را گالری نامید. به همین دلیل نقاشان خوب مشهد دیگر در مشهد گالری برگزار نکرده و گالری آثار خود را در تهران برگزار می‌کنند.

مهدوی افزود: اما در سال‌های 90 تا 92 در این گالری‌ها کارهای بسیار خوبی را به نمایش گذاشته‌شد، به طوری که هنرمندان سایر شهرها نیز گالری آثار خود را در مشهد برگزار می‌کردند.  البته در کنار اوج و موفقیتی که این سال‌ها وجود داشته‌است؛ ایراداتی نیز وجود داشته که یکی از آن‌ها را می‌توان تخریب خانه‌های قدیمی در این سال‌ها و حتی سال‌های قبل از 90 نام برد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه حرم امام رضا (ع) به عنوان یک مرکز بزرگ فرهنگی در مشهد خیلی خوب عمل کرده‌است و مدیران این مجموعه از این فرصت به وجودآمده برای بازسازی، فیلم‌برداری و ... استفاده کرده‌اند. درواقع به عنوان یک نهاد قدرتمند با مدیریتی خوب و واحد کار خود را انجام می‌دهد؛ به علاوه شورای جدید برای آرامگاه فردوسی تلاش‌ها و فعالیت‌های خوبی به ویژه برای پیشخوان آرامگاه انجام داده‌اند. این در حالی است که به نظر من سایر ارگان‌ها بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

این هنرمند گرافیک  درخصوص موزه‌ها عنوان کرد: موزه بزرگ خراسان افتتاح شده‌است اما نمی‌دانم به چه دلیل رونق زیادی پیدا نکرده‌ و خیلی فعال نیست. همانطور که در ابتدا بیان کردم اکنون بیشتر موزه‌های دنیا پخش زنده دارند و در حال حاضر بهترین فرصت است که موزه خراسان نیز پخش زنده داشته‌باشد. تبلیغات متفاوت و متنوعی در تلویزیون نمایش داده‌می‌شود چرا نباید تبلیغات موزه خراسان را ببینیم تا اشتیاق در مردم ایجاد شود؟

مهدوی تشریح کرد: حوزه تئاتر ما نیز در سال‌ها 90 و 91 اوج بسیار خوبی گرفت. البته دلایل موفقیت در این سال‌ها تنها در رابطه با مسئولین نبوده‌است و هنرمندان نیز بر آن تأثیرگذار بوده‌اند به طوری که هنرمندان تئاتر در این سال‌ها جایزه‌های بزرگی نیز دریافت کردند. نه تنها در حوزه تئاتر بلکه هنرمندان سایر رشته‌ها مانند گرافیک، نقاشی و ... بسیار فعال بودند. پس از آن به نظر من فضای شهر را اندکی ناامیدی فراگرفت و از طرفی مدیران نیز کمی راکد ماندند و به این ترتیب همه این عوامل دست به دست یکدیگر دادند و شرایطی را ایجاد کردند که خیلی خوشحال‌کننده نیست.

وی افزود: به عنوان مثال می‌توان فرهنگسرای امام رضا (ع) در پارک ملت را نام برد که از آن سال‌ها تاکنون هیچ تفاوتی در آن ایجاد نشده‌است و من فکر می‌کنم عزمی وجود ندارد که رونقی ایجاد کند. یکی از اتفاقات خوب سال‌های اخیر بازسازی و بازگشایی خانه‌های قدیمی بوده‌است که امر بسیار خوشحال‌کننده است. اما به نظر من این تعداد بازسازی و بازگشایی نیز کم است؛ به طوری که راسته  خیابان خسروی پتانسیل تبدیل شدن به شهرک سینمایی دارد.

این هنرمند گرافیک تأکید کرد: اما متأسفانه عزمی در این زمینه وجود ندارد، درواقع شهرداری، آستان قدس، میراث فرهنگی و ... همه باید برای تبدیل شدن خیابان خسروی و ارگ به شهرک سینمایی همکاری کنند. موسیقی نیز می‌تواند اتفاق خوبی در این خصوص ایجاد کند که این موضوع نیز مسئله مختص به خودش را دارد. یکی از دلایلی که در این سال‌ها جشنواره‌های هنری رونق پیدا کرده‌اند این است که در حقیقت شهر راه گریزی ایجاد کرد که آدم‌ها بتوانند خود را با فرهنگ و هنر عجین کنند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.