به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گردان مدیرکل دفتر صنایع برق ،فلزی و لوازم خانگی در خصوص اثرگذاری شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد در بخش لوازم خانگی تصریح کرد: سیاست وزارت صمت در حوزه زنجیره محصولات فولادی، ساماندهی حوزه تقاضای فولاد است و به همین منظور فرایند توزیع این محصول به معاونت امور صنایع واگذار شد. دستورالعملی در این خصوص تعیین شده تا تقاضا در این بخش واقعی سازی شود تا تولید فولاد، نیازهای واقعی موجود را پوشش دهد.
او ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد عرضه و تولید ورق های فولادی در کشور با هم همخوانی ندارد. وضعیت موجود در توزیع فولاد ما را بر آن داشت تا ظرفیت ها را بر اساس تولید و خرید و همچنین سهمیه ها را مجدد بررسی کنیم. این سهمیه ها نیاز به بازنگری داشت و بعد از بازنگری اصلاح شد.
گردان گفت: اجرای شیوه نامه توزیع فولاد، در مسیر واقعی سازی تامین مواد اولیه است و ایجاد شفافیت و عدالت را برای واحدهای تولیدی دنبال می کند. طبق این شیوه نامه، متقاضیان حتما باید واحد تولیدی باشند و در سامانه بهین یاب وزارت صمت ثبت شده باشند.
این مقام مسئول بیان کرد: عرضه از طریق مچینگ را کلا منتفی کردیم و عرضه فولاد فقط از مکانیزم بورس اقدام می شود .دنبال این بودیم که فولاد هم به سهولت و هم به قیمت نازلتر به دست تولیدکننده برسد.
معاون وزیر صمت گفت : در شیوه نامه جدید دولت، برای صنعت خودرو و لوازم خانگی عرضه اختصاصی صورت می گیرد و در عرضه اختصاصی اخیر لوازم خانگی ، فولاد روی قیمت پایه به فروش رفت در صورتی که پیش از این با ۴۰ درصد نوسان قیمت مواجه بود. به جای اینکه بیش از هزار واحد با هم رقابت کنند در مجموع ۱۰۰ واحد در عرضه اختصاصی متقاضی فولاد هستند.
در ادامه برنامه هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی تصریح کرد: با شیوه نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد ، اتفاق خاصی در قیمت لوازم خانگی نخواهد افتاد. تا زنجیره تامین و عرضه فولاد اصلاح نشود در لوازم خانگی کاهش قیمت نخواهیم داشت.
اوادامه داد: تولید ورق از میزان نیاز کشور کمتر است و این به معیوب بودن زنجیره تامین فولاد بر می گردد. این شیوه نامه جدید توزیع فولاد در اصل درست است اما اجرای آن منجر به کاهش قیمت نمی شود.
غزنوی سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی: قبل از اجرای شیوه نامه ،۱۱۶۱ واحد در بازار حضور داشتند و منجر به ایجاد بازار سیاه فولاد شده بود. با اجرای این شیوه نامه خدمت بزرگی به صنایع پایین دستی شد.
او ادامه داد: قدم اول برای ساماندهی بازار فولاد، اجرای این شیوه نامه بود که می تواند شرایط را برای توزیع عادلانه فولاد فراهم کند. قرار است ظرف ۲ ماه آیین نامه اجرایی آن تهیه شود که منجر به بهبود اوضاع می شود.
غزنوی گفت: فولاد به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما مشکلاتی در نحوه توزیع آن وجود داشت و رانت و مافیا در بازار بودند.
سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی بیان کرد: در خصوص امکان کاهش قیمت محصولات با اجرای این شیوه نامه باید گفت که تولیدکنندگان باید حداقل ۳ تا ۴ ماه فولاد در انبار داشته باشد تا با برنامه ریزی تولید محصول انجام دهند.
او ادامه داد: توزیع درست فولاد برای کل صنعت رقم قابل توجه است اما تاثیر آن در هر محصول ناچیز است و البته در صورت تداوم بی تاثیر هم نیست.
در حال تکمیل...