به گزارش تابناک اقتصادی؛ طرح دولت برای اختصاص بنزین یارانه ای به هر فرد دارای کد ملی بدون در نظر گرفتن خودرو، چند وقتی است که در بین مردم و کارشناسان اقتصادی زمزمه می شود. تا جاییکه با انتشار نامه ای از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور به وزرای نفت و اقتصاد و همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد مبنی بر اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها در جزیره قشم، گمانه زنی ها در خصوص جراحی اقتصادی دولت در حوزه توزیع یارانه های پنهان انرژی را بیش از پیش تقویت کرد.
پس از این موضوع بسیاری از مردم نگران افزایش قیمت بنزین به نرخ فوب خلیج فارس و تاثیر آن بر تورم و معیشت اقتصادی شدند که در این راستا بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنش به این شایعات اعلام کرد: قرار نیست بنزین گران شود و دولت اهل تصمیمات یک شبه نیست؛ حتما اگر قرار باشد تصمیم گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد جوانب مختلف آن سنجیده می شود. وی همچنین تاکید کرد: طرح مذکور به صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش اجرا می شود و سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد اختصاص پیدا می کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی 1500 تومان برای بنزین سهمیه ای و 3000 تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت."
این تاکید سخنگوی دولت در خصوص عدم تغییر نرخ سهمیه ای و آزاد در طرح جدید بازتوزیع یارانه بنزین، تا حدودی نگرانی های مطرح شده در سطح جامعه را کاهش داد.
اما موضوع مبهمی که برای بسیاری از مردم مطرح شده است، سازوکار بهره مندی از یارانه های بنزین برای افرادی است که خودروی شخصی ندارند و به طور شفاف اعلام نشده است که قرار است در چه بستری بهای نقدی این یارانه بنزینی را در سبد معیشتی خود مورد استفاده قرار دهند.
در این باره، وزیر نفت به طور مختصر با اشاره به اینکه در حال حاضر 27 میلیون کارت سوخت در کشور داریم گفته است: "کسانی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند، می توانند از این یارانه برخوردار شوند؛ به این ترتیب که در ابتدا ماهانه 15 لیتر بنزین 1500 تومانی به همه تعلق می گیرد و دریافت کنندگان آن را استفاده کرده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند."
این سوالی بود که هفته گذشته به صورت نظرسنجی از مخاطبان تابناک پرسیده شد. به بیان دیگر، با توجه برنامه ریزی دولت در جهت بازتوزیع یارانه بنزین در بین همه مردم، سوال اساسی این است که این تغییر و تحول چگونه ارزیابی می شود. در پاسخ به این نظرسنجی که یک هفته در سایت تابناک منتشر شده بود، مخاطبان با انتخاب یکی از سه گزینه زیر نظر خود را اعلام کردند.
گزینه 1) مفید و عدالت محور در بازتوزیع یارانه سوخت است// با بیش از 12 درصد رای
گزینه 2) اثرگذاری موقت و زمینه سازی برای افزایش قیمت در آینده نزدیک است // با بیش از 26 درصد رای
گزینه 3) بی تاثیر و صرفا بستری برای ایجاد بازار سیاه خرید و فروش سهیمه بنزین // با بیش از 61 درصد رای
بنابراین مخاطبان تابناک بیشترین رای خود را به گزینه سوم یعنی بستری برای ایجاد بازار سیاه خرید و فروش سهمیه بنزین اختصاص دادند؛ موضوعی که نشان از نگرانی عمده مخاطبان در خصوص عدم شفاف سازی دولت برای آن دسته از افرادی است که خودرویی شخصی نداشته و قصد دارند از اعتبار ریالی سهمیه بنزین خود استفاده کنند، اما نکته مهم در این میان این است که ممکن است فضایی ایجاد شود که عده ای به دنبال دلالی کارت سوخت و سهمیه مردم باشند.
در نتیجه در این مرحله از اجرای آزمایشی طرح بنزینی دولت، ضرورت دارد تا بررسی های بیشتر و کارشناسی در خصوص سازوکار تبدیل سهمیه یارانه بنزین به اعتبار یا وجه نقد برای مردم انجام شود و به عموم مردم نیز اطلاع رسانی شود تا نگرانی های مطرح شده از بین برود.
در پایان باید یادآور شد که هوشنگ فلاحتیان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اخیرا در خصوص اینکه طرح «بنزین برای همه» از چه زمانی اجرایی میشود؟ گفته است: "این که آغاز اجرای طرح آزمایشی بنزینی دولت، اوایل بهمن باشد یا چند روز دیگر در حال بررسی است." به گفته وی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، در حال تهیه زیرساختهای لازم نرم افزاری و سخت افزاری است و هر زمان که این زیرساختها آماده شود، اجرای طرح «بنزین برای همه» را انجام خواهد داد. وزارت اقتصاد، سازمان هدفمندسازی یارانهها، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل، در اجرای این طرح مسئولیتهایی دارند که باید مجموعهای از اقدامات را به صورت هماهنگ انجام دهند تا نتیجه نهایی حاصل شود."