سامانه‌های فروشگاهی و نقش آن در بهبود فرآیند کسب‌وکار

دنیای اقتصاد پنج شنبه 18 دی 1399 - 00:16
با اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31/ 04/ 1394، به موجب تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف به پیاده‌سازی سامانه صندوق مکانیزه فروش شده است و متعاقب آن قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» در مهر ماه سال 1398 تصویب و به دولت ابلاغ شد. در ماده (3) این قانون آمده‌: سازمان امور مالیاتی کشور، موظف به راه‌اندازی سامانه مودیان و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق این سامانه ظرف مدت 15 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون، شده است. درحقیقت پایانه‌های فروشگاهی یک نظام جامع جمع‌آوری و پردازش اطلاعات است که اساس آن، داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده است که از مدیریت جریان اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان شروع و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی مشمولان کامل می‌شود.

در ماده یک قانون و در تعریف پایانه فروشگاهی آمده است:

پایانه فروشگاهی، رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورت‌حساب الکترونیکی برخوردار باشد.

این سامانه مزایای بسیاری در کسب‌وکار و اقتصاد دارد که برخی از آنها عبارتند از:عدم ایجاد اخلال در کار کاربران، حفظ اطلاعات کسب‌وکار مودیان، افزایش رضایت کاربران و منافع کشور، شفاف‌سازی مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، مدیریت جریان مالی و درنتیجه بهبود فضای کسب‌وکار.

از طرفی این مهم دستاوردهای ارزشمند دیگری برای نظام مالیاتی و درنتیجه اقتصاد کشور به‌دنبال دارد که برخی از آنها عبارتند از: شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات، کاهش فرار مالیاتی، شفافیت شناسایی درآمد حاصل از کسب‎و‎کارها، تعیین دقیق مالیات، ضایع نشدن حقوق مودیان و دولت، ایجاد پایگاه داده معاملات اقتصادی در کل کشور، سهولت در کسب‌وکار و به‌کارگیری روش‌هایی که بر پایه فناوری استاندارد استوار است. مودیان با کمک پایانه فروشگاهی که از حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برخوردار است مبادرت به صدور صورتحساب الکترونیکی می‌کنند.  براساس ماده (۳) آیین نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، مشاغلی که موظف به نصب سامانه فروش هستند عبارتند از: وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده، دفاتر اسناد رسمی، مشاورین املاک، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و فست فودی‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و کافی‌شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه‌خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ‌سراها، طباخی‎ها، آش و حلیم‌پزی‌ها، جگرکی‌ها، کته کبابی‌ها، بریانی‌فروشی‌ها و مشاغل مشابه، مراکز اقامتی از قبیل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مهمانخانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ویلاها، اقامتگاه‌های بین راهی و متل‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایط نقلیه موتوری(به استثنای ماشین‌آلات راه‌سازی، ساختمانی و کشاورزی)، آرایشگاه‎های مردانه و زنانه، آجیل و خشکبارفروشی‎ها(به استثنای مشمولان ماده (۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم و واردکنندگان)، قنادی‌‎ها و شیرینی فروشی‎ها، آبمیوه‌فروشی‌ها، بستنی و فالوده‌فروشی‌ها، میوه‌وتره‌بار فروش‎‌های مستقر در میادین میوه‌وتره‌بار، بار‌فروشی‌های میوه‌وتره‌بار، میوه‌فروشی‎ها، مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی، لوازم‌تحریر و نوشت‌افزار‌فروشی‌ها (به استثنای تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان)، بازی‎های رایانه‌ای (گیم‌نت‌ها) و کافی‎نت‌ها، دفاتر خدمات ارتباطی(دفتر خدمات مشترکان تلفن‌همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی (از جمله دفاتر پلیس+۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی).

برای سلامت نظام اقتصادی هر کشور، وجود شفافیت در عملیات مالی یک ضرورت است. به این ترتیب سازمان امور مالیاتی کشور، با استقرار پایانه‌های فروشگاهی در نظام مالیاتی، سیستمی منظم و قابل اعتماد را برای رعایت عدالت و شکوفایی اقتصاد کشور ایجاد کرده است که این امر منجر به شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن نظام مالیاتی در کشور، تحقق عدالت مالیاتی و رعایت حقوق شهروندان می‌شود.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.