به گزارش ایرنا، بیشتر مدیران آژانسهای مسافری و حتی برخی از مسافران از تکرار این روند سخن به میان میآورند و با ذکر تعابیر مختلف، رسیدگی مسئولان امر نسبت به این موضوع را خواستار هستند.
یکی از متقاضیان بلیط که به گفته خودش از ساعت ۶:۴۵ به یکی از آژانس های مسافراتی مراغه مراجعه کرده و به خرید بلیط موفق نشده است، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قصد سفر به مشهد مقدس را داریم تا امام رضا (ع) را قبل از عمل جراحی مادرم زیارت کنیم؛ وقتی به خرید بلیط از آژانس موفق نشدم، به یکی از سایتهای فروش اینترنتی هم سر زدم اما به نظم آن سایت هم به دلیل مراجعه زیاد باز نشد.
یکی دیگر از همین افراد که قصد سفر زیارتی به مشهد مقدس را دارد، بیان میکند: از ساعت ۶ برای تهیه بلیط به آژانس مسافری مراغه کردم و تا ساعت ۹ منتظر بودم تا بلیط مستقیم مراغه به مشهد و بالعکس را خریدارم کنم اما موفق نشدم.
«مهدی حقی» اضافه کرد: عصر امروز هم برای تهیه بلیط مراغه به تهران و تهران به مشهد بار دیگر به یکی از آژانسهای مسافری مراجعه خواهم کرد و امیدوارم اینبار به نتیجه برسم؛ هرچند که به نظر میرسد مشکلی در این زمینه وجود دارد و مسئولان باید نسبت به رفع آن باید اقدام کنند.
«مرتضی صفخان» مدیرعامل آژانس رصدگشت مراغه نیز میگوید: ساعت ۶:۵۵ برای دقایقی سامانه فروش بلیط باز و دوباره قطع شد و مسیر نبودن خرید بلیط تا ساعت ۸:۳۰ ادامه داشت و پس از آن هم همه بلیطها به فروش رفته بود.
وی با بیان اینکه این مشکل همواره وجود داشته و مسئولان امر با وجود نامهنگاری متعدد مدیران آژانسهای مسافری واکنشی نسبت به آن نداشتهاند، بیان کرد: بیشتر بلیطهای قطار در چنین مواردی از طریق اینترنت به فروش میرسد و مراجعهکنندگان به آژانسها با دست خالی و ناامید از سفر به خانههایشان بر میگردند.
«مینا فرهنگی»، مدیرعامل آژانس مسافری «نوراپرواز» جزو معدود افرادی است که مراجعهکنندگانش را با دست خالی بدرقه نکرده است و میگوید: سامانه کند بود اما تا حدود همه متقاضیانی که به این آژانس مراجعه کرده بودند، موفق به خرید شدند.
اما به راستی مشکل کجاست و چه اقداماتی لازم است تا متقاضیان بلیط قطار با دست خالی از آژانسهای مسافری بدرقه نشوند؟ و اینکه سهمی برای آژانسهای مسافری در برابر سایتهای فروش اینترنتی میتوان قائل شد یا نه؟
شرکت رجاء مثل سابق ظرفیت فروش را فصلی باز کند
«نوید آتابکی»، مدیرعامل آژانس مسافری فرازگشت مراغه نیز با بیان اینکه اگر شرکت رجاء مثل سابق برنامه فروش را سهماه باز کند، تا حدودی این مشکل مرتفع خواهد شد، افزود: مدتی است که برنامههای فروش بلیط قطار ۱۵ روزه شده و بر همین اساس زیرساختها جوابگو مراجعهها در یک زمان بسیار کوتاه نیست.
وی ادامه داد: ما امروز فقط دو کوپه با کلی اتلاف وقت فروخیتم زیرا تعداد مراجعه در یک بازه زمانی کوتاه بسیار بالا و سامانه پاسخگوی این همه مراجعه نبود.
وی همچنین این موضوع را هم یادآوری کرد که اگر سهمیهای به آژانسهای مسافری اختصاص یابد، جمع قابل توجهی از مردم با دست خالی به خانههایشان بر نمیگردند.
عرضه کمتر از تقاضاست و کاری نمیشود انجام داد
مدیرکل راهآهن آذربایجان نیز اینگونه پاسخ میدهد که فروش بلیط قطار طی چندین سال گذشته آنلاین بوده است و از تمام آزانسها و حتی خود مردم از خانههایشان، بلافاصله پس از باز شدن سامانه به خرید بلیط اقدام میکنند.
محمدرضا قربانی با بیان اینکه نارضایتی از نبود بلیط قطار در همه شهرهای آذربایجان وجود دارد، بیان کرد: معمولا در همان دقایق اول، بلیطهای زمانهای پیک تمام میشود و از آنجایی که عرضه کمتر از تقاضاست، هیچ کاری نمیشود برای حل این مشکل انجام داد.
وی به صورت تلویحی رقابتی بودن خرید بلیط قطار را گریزناپذیر خواند و افزود: برای حل این مشکل باید آنقدر بلیط وجود داشته باشد که به مرحله اشباع برسد؛ امری که به هیچ وجه امکانپذیر نیست.
به گزارش ایرنا مردمی که با دست خالی از آژانسهای مسافری به خانههایشان ر مراغه برمیگردند، تفسیرهای مختلفی از نحوه عرضه بلیط قطار دارند و در نقطه مقابل نیز مسئولان راه آهن استان این روند را عادی تلقی میکنند؛ روندی که سیاستگذاری آن از جمله عرضه ۱۵ روزه بلیط قطار به جای فروش فصلی آن در سطح کلان کشور گرفته میشود.