نخستین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهای «بیرو» و «مرد بازنده» پی گرفته شد و در این میان «مرد بازنده» تازهترین ساخته محمدحسین مهدویان اثر کنجکاوی برانگیز روز نخست بود اما مهدویان ضعیف ترین فیلمش را ارائه کرد و البته همان گونه که انتظار میرفت بیرو نیز فیلمی ضعیف و در حد یک تله فیلم از آب در آمد.
به گزارش «تابناک»؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند سینمایی و حضور 10 فیلم کوتاه و 10 فیلم مستند از یازدهم بهمن تا بیست و دوم بهمن به میزان برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره برگزار میشود. علاوه بر این آثار، ده فیلم مرمت شده در جشنواره چهلم به نمایش در میآید. در این دوره به روال دوران پیشاکرونا، شاهد نمایش فیلمها در شمار زیادی از سالنهای سینمای تهران و دیگر استانها هستیم.
برنامه اکران فیلمها در سالنهای سینمای مردمی را از اینجا میتوانید دانلود کنید
در نخستین روز از این دوره جشنواره شاهد نمایش «بیرو» به کارگردانی مرتضیعلی عباسمیرزایی و «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. قاعدتاً توجهها در روز نخست متوجه فیلم تازه مهدویان بود؛ فیلمسازی که اگرچه فیلم به فیلم عملکردش ضعیف شده اما در این دوره که کمتر نام شناختهشدهای حضور دارد، در لیست فیلمسازان قابل رصد قرار دارد. مهدویان تماشاگران بیش از پیش مایوس کرد و فیلم تازهاش که درباره یک کارگاه قتل پلیس است، به حدی پایین تر از سطح مورد انتظار بود که برخی تماشاگران قبل از پایان فیلم سالن را ترک کردند. از فیلم بیرو نیز با توجه به فیلم اول کارگردانش در همین سطح انتظار میرفت و یک فیلم تخت و حداکثر در حد یک تله فیلم را شاهد بودیم.
بیرو
تهیهکننده: مجید برزگر
کارگردان: مرتضیعلی عباسمیرزایی
نویسنده: مرتضیعلی عباسمیرزایی
فیلمبردار: مجید یزدانی
موسیقی متن: پیام آزادی
تدوین: مرتضیعلی عباسمیرزایی
بازیگران: حسین بیرانوند، سهیل قنادان، مهران نائل، رضا داوودنژاد، ستایش تارانی، محمد علیمحمدی و صحرا اسداللهی
خلاصه داستان: داستان زندگی نوجوانی علیرضا بیرانوند دروازهبان تیم ملی فوتبال ایران
مرد بازنده
تهیهکننده: امیر بنان، کامران حجازی
کارگردان: محمدحسین مهدویان
نویسنده: حسین حسنی
فیلمبردار: هادی بهروز
موسیقی متن: حبیب خزایی فر
تدوین: سجاد پهلوان زاده
بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی ور
خلاصه داستان: کارآگاهی در پی بررسی یک پرونده قتل، با یک پرونده فساد اقتصادی مواجه میشود... .
تهمیدات برای برپایی جشنواره در روزهای بحرانی شیوع کرونا
همزمان با افزایش شیوع کرونا، تغییری در روند برنامه جشنواره رخ نداد و در عوض هاشمی مدیرکل روابطعمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خانه جشنواره سه مکان اصلی در نظر گرفته شده است تا وضعیت سلامت مهمانان جشنواره مورد بررسی قرار بگیرد. در ورودی خانه جشنواره ناظران وزارت بهداشت حاضر هستند تا از نزدیک بر شرایط میهمانان نظارت داشته باشند. از آنجایی که ممکن است در سویههای جدید کرونا یکسری از علائم پنهان باشد، به علاوه تب سنجی، شرح حالی از میهمانان پرسیده میشود و اگر افرادی که وضعیت مشکوک داشته باشند، تست PCR از آنها گرفته میشود. اگر تست مثبت باشد از ورود آنها به خانه جشنواره جلوگیری خواهد شد. وزارت بهداشت همچنین در ضلع غربی خانه جشنواره نیز فضایی را در نظر گرفته است که تمامی اقلام بهداشتی از جمله ماسک و الکل با حضور نمایندگان و پرستارها عرضه خواهد شد.
هاشمی تاکید کرد: در فضای بیرونی خانه جشنواره هم ماسک، الکل و موارد بهداشتی در اختیار مهمانان قرار میگیرد که این فضا به شکل دائم پشتیبانی میشود تا اقلام بهداشتی در تمامی اوقات در اختیار مهمانان جشنواره قرار بگیرد. پرستاران و کادر درمان پشتیبان نیز به شکل دائمی در محیط خانه جشنواره حضور خواهند داشت تا در صورت نیاز نسبت به انجام درمان پیشگیرانه میهمانان جشنواره اقدام کنند. دوازده پرستار خبره و یک پزشک این تیم پشتیبان را تشکیل میدهند و به صورت شیفتبندی شده در موقعیت خانه جشنواره حضور خواهند داشت. تیم واکسیناسیون وزارت بهداشت نیز در روزهای جشنواره و از ساعاتی قبل از شروع مراسمهای در خانه جشنواره در فضای بیرونی برج میلاد حاضر هستند تا دوز سوم واکیناسیون را برای عوامل اجرایی جشنواره و همچنین میهمانان آن تزریق کنند.
یک مجری غیرمتخصص مجری نشستهای روز نخست / پرسش کنندگان همچنان باید بنویسند!
نشستهای خبری فیلمهای سینمایی در این دوره از جشنواره بعد از سانس اول نمایش هر فیلمی راس ساعت مقرر در تالار سعدی برگزار میشود. طول هر نشست 45 دقیقه است و باتوجه به اکران فیلم بعد، این زمان بیشتر نخواهد شد. در روز نخست اجرای هر دو نشست خبری که قرار است برای فیلمهای «بیرو» و «مرد بازنده» برگزار شود بر عهده پدرام کریمی است؛ مجری که اساساً حوزه تخصصیاش سینما نیست و مشخص چرا به جای یک روزنامه نگار یا منتقد حوزه سینما، هچون چند دوره اخیر، اصرار به برپایی نشست با اجرای چنین اشخاصی است.
نکته مهمتر اینکه به گفته مدیر نشستهای خبری فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر، «سوالها مانند ادوار گذشته به صورت مکتوب از سوی خبرنگاران ارائه میشود ولی اگر کسی از دوستان احساس کند سوال او به خوبی تبیین نشده است، طبق شرایط برنامه، به او فرصت داده میشود تا به صورت شفاهی نیز پرسش خود را مطرح کند.» این رویه ناصواب که از زمان دولت پیشین باب شد و برخلاف سنت جشنواره فجر است، برای جلوگیری از طرح پرسشهایی است که عوامل جشنواره یا فیلمها دوست ندارند مطرح شود و به نوعی ممیزی سوالات خبرنگاران است؛ رویهای که در هیچ جشنواره معتبر بین المللی نظیر کن، برلین و ونیز برقرار نیست، چرا که اجازه ندادن به خبرنگاران برای بیان پرسششان توهین به آنهاست. به نظر میرسد باید در این بخش از جشنواره بازنگری شود و به رویه سالهای نه چندان دوره جشنواره بازگردد.
این خبر تکمیل میشود