کالا و محصولات فرهنگی ابزار دیپلماسی عمومی است

خبرگزاری ایسنا پنج شنبه 14 بهمن 1400 - 15:00
مدیرکل مجامع فرهنگی وزارت ارشاد، کلا و محصولات فرهگی را ابزار دیپلماسی عمومی دانست و متذکر شد: دیپلماسی عمومی بر دیپلماسی رسمی ارجحیت دارد.
کالا و محصولات فرهنگی ابزار دیپلماسی عمومی است

اسماعیل جانعلی پور در آیین اختتامیه دومین جشنواره کالا و محصولات فرهنگی استان گیلان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با اشاره به بهره برداری کشورهای توسعه یافته از ابزارهای به روز جهت انتقال محتوا و کالاهای فرهنگی، اظهار کرد: مبانی ارزشی و الگوهای فرهنگی هر کشور و ملتی سوار بر ریل کالا و محصوات فرهنگی حرکت می کند.

وی با اشاره به توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کالای فرهنگی، افزود: به زودی از پوسته جشنواره ای بیرون خواهیم آمد و حمایت های مالی، حقوقی و پژوهشی از کالای فرهنگی را دنبال می کنیم.

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کالای فرهنگی را دارای سه ویژگی راهبردی، دیپلماسی و اقتصادی دانست و تصریح کرد: کالای فرهنگی استراتژیک، راهبردی و حیاتی است، یعنی اگر به آن نپردازیم، اتفاقات ناگوار فرهنگی در انتظار ماست، زیرا کالای فرهنگی اثرگذاری و ماندگاری زیادی دارد و هویت ملی نسل های آینده با آن مواجه است.

جانعلی پور، با اشاره به اثرگذاری نوع و میزان مصرف کالای فرهنگی بر شاکله شخصیت افراد، ادامه داد: میزان واردات و صادرات کالاهای فرهنگی بر اقتصاد ملی نیز اثرگذار است.

وی با بیان اینکه کالای فرهنگی به دیپلماسی توجه دارد، خاطرنشان کرد: امروزه دیپلماسی عمومی بر افکار مردم اثرگذاری زیادی دارد و همه کشورها در حوزه دیپلماسی عمومی برنامه دارند.

مدیرکل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت ارشاد، کالا و محصولات فرهگی را ابزار دیپلماسی عمومی دانست و متذکر شد: دیپلماسی عمومی بر دیپلماسی رسمی ارجحیت دارد و لذا باید از این ابزار برای صدور ریشه های اصیل ایرانی - اسلامی و انتقال ارزش ها و باورهای مردم استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تغییر باور اقتصادی در حوزه کالای فرهنگی، اضافه کرد: کالای فرهنگی هزینه بر نیست و لذا سرمایه گذاری در این حوزه حتما دارای نرخ بالای بازگشت مادی و معنوی است.

جانعلی پور، از کالا و محصولات فرهنگی به عنوان ابزار مطمئن اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: جشنواره کالا و محصولات فرهنگی گام نخست بوده و باید بتوانیم هنر دست گیری از دست ساخته های مردم را داشته باشیم و سازمان های متولی امر تولید و اشتغال را به هنرمندان متصل کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش یک محصول، یادآور شد: خلاقیت و نوآوری در جذب مشتری اثرگذار است؛ اگرچه باید مسیر و فرایند تولید یک کالای فرهنگی را به عنوان یک ارزش میراثی معنوی و ناملموس حفظ کنیم.

مدیرکل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت ارشاد، با بیان اینکه برندسازی به مقبولیت، محبوبیت و معروفیت کمک می کند، افزود: امروزه فضای مجازی بستر ارزان تر و در دسترس تری را برای تبلیغات فراهم کرده است.

وی نسل جوان و نوجوان به عنوان میراثداران فرهنگی را نیازمند آموزشی کمی و افزایش مهارت دانست و بیان کرد: کیفیت شرط ورود به بازارهای جهانی است و مشتری چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی نیازمند کالای با کیفیت است.

جانعلی پور، همچنین بومی سازی را لازمه کالای فرهنگی دانست و اظهار کرد: کالای فرهنگی در کنار خلاقیت و برندسازی و تبلیغات و آموزش، باید بیشترین سنخیت را با الگوها و باورهای بومی و منطقه ای داشته باشد تا به مقبولیت و محبوبیت برسد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.