به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی تجریشی روز گذشته در نشست تخصصی «ارائه پیمایشهای نگرش دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم ایران»، در جمع فرهیختگان استان با بیان اینکه در یک سال اخیر طی یک بررسی همه جانبه در یک جامعه آماری گسترده، نتایج جالبی از نگرشهای مردم در زمینههای مختلف به دست آمده است گفت: طی یک رصد گسترده و پرسشهایی که از مردم در همه گروهها صورت گرفته است نتایجی به دست آمده که میتواند به مدیریت بهتر جامعه در عرصههای مختلف کمک کند.
معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه این پژوهش مقایسه نگرش مردم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ است، افزود: برای مثال در عرصه ارتباطی مردم علیرغم محدودیتهای اعمال شده هنوز از پیامرسانهای خارجی استفاده میکنند و اقبال به پیامرسانهای داخلی کم است. همچنین پیگیری اخبار از رسانههای داخلی و ماهواره با درصد نزدیک به هم انجام میشود و تمایل قشر کمتر مذهبی به شبکههای خارجی بیشتر است که این آمار در قشر تحصیل کرده بالاتر است.
وی افزود: در عرصه سیاسی خیلی از مردم با اینکه مذاکره را راهگشای مشکلات کشور نمیدانند، اما خواهان مذاکره هستند، چون راه حل دیگری را برای حل مشکلات متصور نیستند. به اعتقاد مردم قدرت ایران آینده در افق بیست ساله کاهش و قدرت اسرائیل افزایش مییابد که اقدامات خصمانه دشمنان و انفعال مسئولان داخلی در آن بی تأثیر نیست. نکته جالب این است که مردم اعتماد کمی به مسئولان در همه زمینهها دارند که از عملکرد نامناسب آنها نشأت میگیرد.
تجریشی همچنین به اعتقاد مردم برجام کمترین اثر را روی زندگی شأن داشته است و آمریکا دشمن اول ایران و بدخواه کشور است. در بین شخصیتهای سیاسی و نظامی هم محبوبیت شخصیت سردار سلیمانی بعد از شهادت به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در عرصه نگرشهای دینی و مذهبی در اکثر موارد با افزایش سن، تقید به واجبات و مستحبات دینی افزایش پیدا میکند که این مسئله البته در مناسک مختلف دینی دارای درصدهای متفاوت است، به عنوان مثال تقید به روزه و مستحباتی مثل شب قدر و عزاداری محرم بیشتر از نماز است. همچنین درصد بالایی از مردم به حجاب اجباری اعتقاد دارند که البته برداشت آنها از حجاب اجباری با دستورات دینی متفاوت است.
وی در پایان افزود: در عرصههای اجتماعی با وجود مشکلات اخیر، طی یکسال گذشته امید مردم به جامعه و زندگی بهبود پیدا کرده که شیوع کرونا و همدلی ایجاد شده بین مردم قطعاً مؤثر است. در اکثر پارامترها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم که قشر غیر مذهبی جامعه را تشکیل میدهند، نظر متفاوتی نسبت به سایرین دارند، همچنین قشری خاکستری که احتمال پیوستن آنها به جمع مذهبیها و یا غیر مذهبی وجود دارد باید مدیریت شوند.