به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در این دوره از جشنواره فیلم فجر، نام فیلمسازان کهنه کار کمتر در لیست اکران فیلم های جشنواره فجر در شیراز دیده می شود و بیشتر فیلمسازان فیلم اولی یا فیلم دومی هستند و چنان چه باتجربه نیز باشند در حوزه سینمای مستند یا تولید تله فیلم فعالیت داشته اند و در فضای سینمای حرفه ای، گام های نخست را برمی دارند.
البته فیلمسازانی هم هستند که سابقه کارشان در سینما بیش از اینها است اما فیلم هایشان در عرصه اکران عمومی موفقیت چندانی نداشته یا اصلا به اکران عمومی نرسیده است بنابراین برای مردم شناخته شده نیستند.
اما با این تعبیر نمی توان در مورد کلیت جشنواره قضاوت کرد چرا که جشنواره، به اندازه کافی برای عموم مردم کنجکاوی برانگیز است حال اگر نام فیلمساز یا بازیگر محبوب خود را در مجموعه عوامل فیلم ببینند، استقبال عمومی افزایش می یابد.
هر چند گاه مشاهده شده برخی از فیلمسازان جوان و فیلم اولی، آثار شاخص و درخشانی ارائه کرده اند و برخی معادلات موجود را بر هم زده اند.
موقعیت مهدی، فرازهایی عاشقانه از رشادتهای شهید باکری
فیلم موقعیت مهدی، فرازهایی عاشقانه از رشادت های شهید باکری است. استفاده از بازیگران تئاتری و استفاده از فضایی جدید باعث شده استقبال و نظر بینندگان به این فیلم بسیار جلب شود و مورد رضایت آنها قرار بگیرد.
کیفیت ساختاری مناسب از ویژگی های فیلم موقعیت مهدی است. ترسیم شاخصهای فرهنگی، عاشقانه های نرم، زیبایی شناختی روزمره یک زندگی و ضدکلیشه بودن، روایت ساده و دور از شعار زدگی و معرفی تدریجی قهرمان داستان، از مهمترین ویژگیهای اثر به شمار میرود.
فیلم سینمایی موقعیت مهدی یکی از فیلمهای منحصربهفرد جشنواره امسال است با خاطرهسازی از تاریخ معاصر و دفاع مقدس، همراه با الگوسازی در جامعه.
ایفای نقش مهدی باکری بر عهده هادی حجازیفر است. هادی حجازیفر پیش از این با حضور در فیلمهای عبور از غبار، ماجرای نیمروز، رد خون و به وقت شام، تجربه بازی در آثار سینمای حوزه مقاومت را داشته و از قضا با همین آثار نیز مطرح شده است.
حجازیفر بازیگر خوبی است. او در زمینه فیلمنامه نویسی هم دستی دارد، اما حالا اولین فیلمش را درباره شهید باکری، کارگردانی کرده و اکنون در گام نخست که تا حد زیادی موفق بوده، میتوان اُمیدوار بود که کارگردان ارزندهای به مجموعه فیلمسازان سینمای ایران اضافه شود.
تماشاگران فیلم به گفته خودشان، با حس و حال خوبی از سالن خارج شدند و اکثر آنها احساس غرور و افتخار می کردند.

انسان چیزی بهدست نمیآورد، مگر چیزهایی از دست بدهد
فیلم بی مادر به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی و بازی آناهیتا درگاهی، امیر آقایی، بیتا عزیزاوقلو، پردیس پورعابدینی، پژمان جمشیدی، سارا محمدی، شیرین ضابطیان، علی اوجی، فاطمه میرزایی و میترا حجار است که یکی از پر بازیگرترین فیلمهای جشنواره چهلم به شمار میرود.
این فیلم حال و هوایی اجتماعی دارد و مقوله انسانیت و روابط بین انسان ها را مورد توجه قرار می دهد.
فلسفه زایش از اندیشه های اساطیری به شمار می آید که فلسفه مادری و خلقت همواره در پسزمینه ذهن انسان ها بوده و هست. عالم محل رنج است و کشف و یافتن معنا باعث گذراندن این رنج ها می شود.
کارگردان قصه ای را روایت می کند و در حین آن پرسش هایی را در ذهن مخاطب مطرح می کند. قوام مفهوم مادری به واسطه وجود فرزند است و جامعه بیش از پیش تشنه دیدن بذل محبت و عواطف مادری شده است و حس مقدس همراه با ترحم مادری و معنای عاطفه مادری با پرداخت به دغدغه های خاص اجتماعی و خانوادگی، چیزی است که در فیلم بی مادر قابل مشاهده است.
خلاصه داستان این فیلم سینمایی به شرح «انسان چیزی بهدست نمیآورد، مگر چیزهایی از دست بدهد...» آمده است.
با اینکه بیمادر یکی از کم سر و صداترین فیلمهای حاضر در جشنواره فیلم فجر است، تماشاگر را تا آخر با خود همراه می کند و علیرغم داستان غم انگیز، اما حس خوبی به او القاء می کند. و در یک کلمه از دید تماشاگران فیلم قابل قبولی است.

نقدی بر اختلاف طبقاتی در بستر فیلمی اجتماعی
نگهبان شب فیلمی به کارگردانی رضا میرکریمی است که در جشنواره فجر حضور یافته است.
بازیگران این فیلم، محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی و ویشکا آسایش هستند.
رضا میرکریمی جدیدترین فیلم خود را با نام نگهبان شب به جشنواره چهلم تحویل داده است. فیلمی که وی علاوهبر کارگردانی، فیلمنامه و تدوین آن را نیز بر عهده داشته است. تصویر برداری مرتضی هدایی از نقاط قوت این فیلم به شمار می آید. حضور در عرصه جشنواره های بینالمللی، مشخصه فیلم های میرکریمی است.
افت و خیز فیلم در جاهایی افزایش یافته و با نگاهی غیرمستقیم به یک نقد اجتماعی نرم و نمایش اختلاف طبقاتی، عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد می پردازد.
میرکریمی با رویکردی ملایم و آشتی طلبانه، شلختگی اجتماعی و فقر، همراهی شادی و غم همچنین خوبی و بدی در زندگی را معرفی می کند و مقابله تعالی و تباهی را به بیننده القا می کند.
تماشاگران از دو سوم آخر فیلم راضی بودند اما از ریتم کند ابتدای فیلم ابراز بی حوصلی و خستگی می کردند.
انتهای پیام/س/ع