به گزارش ایرنا، جشنواره فیلم فجر رویدادی هنری است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دو بخش اصلی سینمای ایران و جهان به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بنیاد فارابی در سال ۶۱ شروع به کار کرد.
جشنواره فیلم فجر از ابتدای شروع تا سال ۷۴ فقط به آثار داخلی سینما میپرداخت اما از سال ۷۴ بخش بین الملل نیز به جشنواره فیلم فجر اضافه شد.
از جوایزه جشنواره بین المللی فیلم فجر میتوان به سیمرغ بلورین (جایزه اصلی جشنواره)، دیپلم افتخار و لوح زرین اشاره کرد.
امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین تدوین جشنواره به هنرمند قزوینی حمید نجفیراد برای فیلم علفزار رسید که سالها عضو انجمن سینمای جوان استان قزوین بود.
این هنرمند قزوینی، تاکنون فیلمهای مستند و سینمایی بسیاری را تدوین کرده است که از آن جمله میتوان به فیلمهای سینمایی «ابلق»، «شبی که ماه کامل شد»، «کشتارگاه» و فیلمهای مستند «در جستوجوی فریده» و «هاسوخته» اشاره کرد.
خبرنگار خبرگزاری ایرنا استان قزوین به همین منظور با نجفی راد تدوینگر، صداگذار و عنوان بند (تیتراژ) سینما و تلویزیون، پیرامون فیلمهای جشنواره فجر به گفت و گو پرداخته و مسائل و مشکلات هنرمندان جوان را در استان بررسی کرده است.
وی معتقد است، تدوین فیلم مستند سختتر از سینمای داستانی است؛ در تدوین مستند، کارگردانی مجددی انجام میشود که نسبت به سینمای داستانی قصهای در آن وجود ندارد.
ایرنا. لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید چطور شد که به این حرفه علاقه مند شدید؟
متولد سال ۵۹ هستم و در زمینه تدوین فیلم (داستانی و مستند) و ساخت آنونس و تیزر فعالیت میکنم؛ از سال ۸۰ از انجمن سینمای قزوین شروع به کار کردم سپس از سال ۸۶ در تهران بیشتر به مونتاژ فیلمهای داستانی و ساخت تریلر پرداختم.
با تئاتر و بازیگری وارد این حرفه شدم و از ابتدا به سینما علاقه داشتم، سپس با گذر زمان به سمت ساخت فیلم و کارگردانی هدایت شدم و در این مسیر کلاسهای انجمن سینمایی قزوین را شرکت کردم که سالهای ۸۱ تا ۸۲ تصمیم گرفتم به صورت جدی در زمینه مونتاژ فعالیت کنم.
ایرنا. در مورد جشنواره فیلم فجر امسال و نحوه برگزاری داوری توضیح دهید؟
در خصوص جشنواره نمیتوانم اظهار نظر دقیق داشته باشم، شخصا در مواقعی که جشنواره آغاز میشود سعی میکنم بیشتر به دیدن فیلمها مشغول شوم؛ اینکه در این جشنواره چه اتفاقی میافتد به نحوه سیاستگذاریها ربط دارد و اصولا معتقدم جشنواره فجر به این منظور برگزار میشود که بتوانیم فیلمهای بیشتری ببینیم.
ایرنا. چه کارهایی تاکنون انجام دادهاید و چه افتخاراتی کسب کردهاید؟
به مدت ۱۵ سال در زمینه تدوین مستند فعالیت کردم و تاکنون تدوین ۳۰۰ مستند را انجام دادم؛ در سال ۸۷ بر روی تدوین اولین فیلم سینمایی به نام "بدرود بغداد" ساخته مهدی نادری کار کردم و سپس به ساخت تریلر و آنونس پرداختم.
تاکنون توانستهام افتخاراتی از جمله جایزه تدوین فیلم مستند "در جستجوی پدیده" در جشنواره حقیقت، سیمرغ آنونس فیلم "شنای پروانه" در سال ۹۹ و جایزه تدوین فیلم "علفزار" را کسب کنم.
ایرنا. با توجه به اینکه سالها در این حوزه مشغول فعالیت هستید به نظر شما مشکلات هنرمندان در این حوزه چیست؟
موضوع مهم در این زمینه بحث آموزش است؛ چراکه افراد بسیاری علاقه دارند در این حوزه کار کنند اما آموزشگاهها و دانشگاهها به صورت تئوری عمل میکنند و در این مسیر لازم است ساز و کار تجربی و عملی وجود داشته باشد.
در تریلر و ساخت آنونس که تخصص متفاوتی نسبت به مونتاژ است متاسفانه هیچ مرجع آموزشی و تصویری وجود ندارد و من جزو اولین افرادی هستم که موضوع تریلر را تدریس کردم.
هنرمندان قشر حساسی هستند که باید به موضوعات اقتصادی و بهداشت و درمان این افراد توجه شود چراکه فرم کاری هنرمندان به نحوی است که به لحاظ جسمی و روانی تحت فشار قرار دارند.
در جشنواره فجر نیز هنرمندان برای آماده سازی فیلمها روزهای بسیاری، بی خوابی را تحمل میکنند و اکنون شرایط اقتصادی آنان دچار مشکل است و این مسائل نیاز به سیاستگذاریهایی دارد که باید به آن رسیدگی شود.
در شرایط امروز با کم و کاستیهای فعلی باید هنرمندان به فکر خودشان باشند تا بتوانند با ثبات به کار ادامه دهند.
ایرنا. برای گذر از مشکلات پیش رو چه راهکار و انتظاری از مسوولان استان دارید؟
هنرمندان نسبت به کاری که انجام میدهند افراد متوقعی نیستند و باید در سیاستگذاریها نگاه دقیقتری به آموزش و رسیدگی به مسایل آنها وجود داشته باشد تا هنرمندان بتوانند با ثبات خاطر و آرامش بیشتری کار کنند.
ایرنا. توصیه شما به جوانان علاقه مند به هنر چیست و چگونه می توانند وارد این عرصه شوند؟
حدود نیمی از عمرم را کار کردم از سال ۸۰ تاکنون یک روز بیکار نبودهام و توصیه میکنم جوانانی که قصد دارند وارد این عرصه شوند صبور باشند چراکه کار در سینما نیاز به صبر، کسب تجربه و تلاش دارد و من هم در محیط آکادمیک، سینما را یاد نگرفتم و با کلاسهای کوچک و یادگیری اصول و قواعد توانستم تجربه این کار را به دست آوردم.
روابط با آدمها در جهت دسترسی به کار در سینما هیچ وقت نتیجه بخش نخواهد بود و فقط موجب اتلاف زمان میشود و حتی ممکن است فرد در آن روابط شکست بخورد؛ پس جوانان علاقه مند به این حوزه باید تلاش و تجربه کسب کنند و فیلمهای خوب ببینند تا در این مسیر شاهد موفقیت خود باشند.
ایرنا. به عنوان یک تدوینگر، تعامل شما با کارگردانان و تهیه کنندگان به چه نحوی است؟
به عنوان یک تدوینگر همواره سعی میکنم دقیق به فیلم نگاه کنم چراکه موضوع مهم محصول نهایی می باشد که قرار است مردم آن را ببینند؛ این موضوع دو وجه دارد یک فیلم و دوم بیننده فیلم است.
من به عنوان یک تدوینگر با کارگردان در خصوص اینکه مخاطب باید با چه چیزی مواجه شود تعامل میکنم تا در نهایت بدانم مخاطب محصول ما کیست و چگونه باید تاثیرگذاری صورت گیرد.
ایرنا. به چه میزان، کار هنری ارزشمند را باید در جشنوارهها جستجو کرد؟ آیا ملاک هنرمند بودن در جشنواره، افتخار کسب کردن است؟
جشنواره فقط رقابت و هنرمند بودن یک منش است و هنرمندان بسیاری همانند علی حاتمی برجسته هستند اما تاکنون در جشنواره افتخاری کسب نکردهاند.
به نظرم دریافت جایزه در یک جشنواره مانند قسمت میماند و این موضوع دلیل بر این نمیشود که هنرمند بهتری هستید یا خواهید شد بلکه موضوع مهم داشتن منش هنرمندانه است که فرد را تبدیل به یک هنرمند میکند.
در بسیاری از مواقع، برخی افراد میگویند میخواهم فیلم را طوری مونتاژ کنید که در جشنواره جایزه دریافت کنم و من در پاسخ به این صحبت میگویم شما این کار را انجام دادهای تا به لحاظ هنری حرف و دغدغهات را به صورت فیلم نشان دهی و اینکه جایزه دریافت کنی یا نه مربوط به مراحل بعدی است.
ایرنا. هر سال حاشیههایی در بخش کارگردانی و فیلم و گاهی در بخشهای دیگر وجود دارد چقدر این موارد فنی و چقدر سلیقهای است و چگونه می توان این مباحث را کاهش داد؟
در تمام دنیا سیاستگذاری و سلایقی که وجود دارد بر جشنوارهها اثر میگذارد و در سینمای ایران نیز همین طور است و چنین حاشیههایی به ضعف مدیریت جشنواره و سیاستگذاری مربوط میشود.
ایرنا. چگونه میتوان در جشنوارهها از سینمای مستقل حمایت کرد؟ پیشنهاد شما برای حمایت از سینمای مستقل برای جشنواره فجر یا جشنوارههای دیگر چیست؟
تقریبا در ایران سینمای مستقل وجود ندارد اما افرادی هستند که با هزینههای کم و کمک گرفتن از افراد دیگر، فیلمهای مستقل میسازند اما این افراد آن طور که باید در سیستم دولتی حمایت نمیشوند و مظلوم واقع شدهاند.
باید در سیاستهای فرهنگی و دولتی مزایایی برای هزینه کرد این افراد وجود داشته باشد چراکه زیر بار بی حمایتی و نگاه نادرست مردم و سیاستگذارها نسبت به این نوع سینما، اتفاقات خوبی رقم نمیخورد.
ای کاش هنر تجربه بتواند به این موضوع رسیدگی کند تا فیلمهای مستقل به خوبی اکران شود و همچنین با تبلیغات فرهنگی مردم راغب شوند که این نوع فیلم را نگاه کنند.
ایرنا. نظر شما درخصوص حمایت از فیلم کوتاه در جشنواره فجر چیست؟
سینمای کوتاه و مستند در جشنواره فجر همواره مظلوم واقع شده است چراکه فضای تبلیغاتی که برای فیلمهای بلند صورت می گیرد برای فیلم کوتاه انجام نمیشود و این موضوع باید طوری هدایت شود که این فیلمها با اکران هدفمند، افراد را به دیدن فیلم ها راغب کند.
برای فیلم کوتاه اصولا همانند فیلم بلند توان صرف هزینه تبلیغات وجود ندارد و فیلمهایی که انتخاب میشود در کنار یا پشت فیلمهای بلند قرار دارند که در نهایت تشویق آخر یا سیمرغ برای آنان در نظر گرفته می شود و امیدواریم جدی تر در این باره تصمیم گیری به عمل آید که فیلم کوتاه و مستند جایگاه خود را در جشنواره داشته باشد.
کلام آخر:
گاهی مردم به سبب اینکه به لحاظ فرهنگی فیلمها را نمیشناسند فیلمهای خوب دیده نمیشود یا در سبد اکران قرار نمیگیرد اما به دور از تمامی اتفاقاتی که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی در جامعه میافتد، سینما باید برای مردم حائز اهمیت باشد به طوری که پیگیر این حوزه باشند و فیلمها را بهتر ببیند.
امیدوارم اتفاقات بهتری رقم بخورد و ثبات اقتصادی و روحی و روانی بر قشر هنرمندان حاکم شود؛ اگر سینماگرها و سیاست مداران به درستی به سینما نگاه کنند آینده بهتری در انتظارمان خواهد بود.