گره‌های ترافیکی در شهرکرد/ راهکار چیست؟

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 01 اسفند 1400 - 07:50
امروزه با گسترش شهرنشینی، خدمات شهرداری‌ها بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا این خدمات می‌تواند تاثیر بالایی در بهبود کیفیت زندگی شهری و جوامع داشته باشد، کیفیت عبور و مرور خودروها و شهروندان امروز در جوامع شهری به یکی از دغدغه‌های بسیار مهم تبدیل شده است، اما با افزایش جمعیت شهرها شاهد ایجاد گره‌های ترافیکی هستیم و این مسئله چالش‌های فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
گره‌های ترافیکی در شهرکرد/ راهکار چیست؟

به گزارش ایسنا، روز به‌روز شاهد گسترش جوامع شهری در تمامی نقاط و نواحی ایران هستیم، همچنین مردم باتوجه به نیاز خود اقدام به خریداری خودرو برای تسهیل در تردد خود می‌کنند و هر روز نیز بر تعداد این خودروها افزوده می‌شود، از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا و ترس مردم از ابتلا به این بیماری موجب شد تا مردم کمتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و این مسئله استفاده از خودروهای شخصی را افزایش داد و اگر در سطح شهر نگاهی به ماشین‌های موجود داشته باشیم، اکثر آن‌ها تک سرنشین هستند.

شهرکرد یکی از شهرهای کوچک محسوب می‌شود که از گذشته تاکنون تغییر چندانی برای افزایش ظرفیت معابر و خیابان‌ها در این شهر صورت نگرفته است، با افزایش تعداد خودروها، شاهد افزیش تردد در خیابان‌ها هستیم و این مسئله در نهایت منتج به ایجاد گره‌های ترافیکی و اتلاف وقت شهروندان می‌شود، بنابراین لزوم وجود محدودیت‌های ترافیکی و یا راهکاری برای تعریض خیابان‌های پرتردد و شلوغ و استفاده از زیرگذر و یا روگذر برای حل مشکلات بیش از گذشته احساس می‌شود.

البته یکی از راهکارها برای کاهش ترافیک، کمتر شدن تردد خودروهای تک سرنشین و استفاده شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش بار ترافیکی خیابان‌های شهر داشته باشد، اما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز نیازمند تقویت این حوزه است، زیرا در صورتیکه افراد در استفاده از اتوبوس و یا تاکسی با مشکل و کمبود مواجه شوند و با تاخیر به محل موردنظر خود برسند، ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

یکی دیگر از مسائلی که در خیابان‌های با عرض کم به چشم می‌خورد و در ایجاد ترافیک سهم بالایی دارد، قرار دادن خودروهای شخصی در کنار خیابان و استفاده نکردن از پارکینگ‌های عمومی است که پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند بر این مسئله نظارت کند.

هفت تقاطع اصلی شهرکرد هوشمندسازی شده است

پیمان محقق_مدیر ترافیک و حمل و نقل شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معضلات ترافیکی موجود در شهرکرد، اظهار کرد: در این شهر مشکل کمبود پارکینگ وجود ندارد، برای مثال پارکینگ طبقاتی یزدان در مرکز شهر قرار دارد و مردم با قرار دادن ماشین خود در این پارکینگ به راحتی می‌توانند به چهارراه فصیحی، فلکه آبی، چهارراه بازار و سه راه سینما دسترسی داشته باشند، اما متاسفانه در اغلب مواقع دو طبقه بالایی پارکینگ کاملا خالی است.

وی افزود: همچنین پارکینگ فردوسی شهرداری که پایین‌تر از چهار راه فردوسی واقع شده، معمولا در ساعات شلوغ روز خالی است و این موضوع نشان‌ می‌دهد در شهرکرد مشکل کمبود پارکینگ وجود ندارد، بلکه مردم تمایل به استفاده از پارکینگ ندارند و ماشین خود را کنار خیابان‌های شهر قرار می‌دهند که موجب سدمعبر و مشکلاتی از این قبیل می‌شود.

محقق ادامه داد: مطالعات طرح جامع شهرکرد در حال انجام و تکمیل است که در این طرح بر موضوعاتی مانند ساماندهی خطوط اتوبوس، پیاده‌راه‌ها، مسیرهای دوچرخه و... به صورت کامل و جامع مطالعات انجام می‌شود که می‌توان از خروجی این طرح استفاده مناسبی داشت، اما در خصوص حمل و نقل عمومی جای پیشرفت وجود دارد و می‌توان شاهد خدمات‌رسانی بهتری نیز در این حوزه بود.

مدیر ترافیک و حمل و نقل شهرداری شهرکرد با بیان اینکه در ساعات اوج ترافیک موضوع هوشمندسازی تقاطع‌های شهری برای روان‌سازی ترافیک بسیار مفید و کمک‌کننده است، عنوان کرد: هوشمندسازی تقاطع‌های سطح شهرکرد در دستور کار شهرداری شهرکرد قرار دارد و درحال حاضر نیز هفت تقاطع اصلی شهر هوشمندسازی شده و برای سال آینده نیز برنامه‌‎ریزی لازم جهت توسعه این موضوع صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در مرکز کنترل ترافیک شهرداری شهرکرد به‌صورت مستمر موضوعات ترافیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین اعمال قانون خودروهای متخلف در مکان‌هایی که دوربین وجود دارد نیز انجام می‌شود، بنابراین پس از هوشمندسازی تقاطع‌های شهری و اتصال آن‌ها به مرکز کنترل ترافیک شهرداری می‌توان بهره زیادی از این قابلیت برد، همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای خرید نرم‌افزار کنترل مرکزی ترافیک صورت گرفته که در این صورت کل مجموعه شبکه معابر شهری در بافت مرکزی مدیریت می‌شود.

محقق تصریح کرد: لازم است در شهرکرد موضوع مدیریت ترافیک اجرایی و راهکارهایی در بافت مرکزی شهر که مشکل عرض معابر وجود دارد، ارائه شود، بنابراین برنامه‌هایی در خصوص اجرایی شدن محدودیت ترافیکی و تردد در هسته مرکزی شهر در نظر گرفته شده که بحث اصلی نیز در خصوص خودروهای تک سرنشین است، یعنی از ورود این خودروها به محدوده ترافیکی جلوگیری شود و یا سایر محدودیت‌هایی که قابلیت اعمال شدن دارند و می‌توان از طریق آن‌ها ترافیک شهری را مدیریت کرد.

مدیر ترافیک و حمل و نقل شهرداری شهرکرد یادآور شد: به هر میزانی خیابان‌ها تعریض شود، مجددا به‌صورت روزانه تعداد خودروها افزایش پیدا می‌کند، یعنی باوجود اینکه هزینه بالایی صرف تعریض خیابان‌های شهری می‌شود، اما در مدت یکسال ممکن است این خیابان به ظرفیت اشباع برسد و مشکل حل نشود، به همین دلیل موضوع مدیریت ترافیک در دستور کار شهرداری شهرکرد قرار دارد که این موضوع نیازمند تهیه زیرساخت‌های لازم است.

وی در خصوص ایجاد تقاطع غیر هم سطح در شهرکرد، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز پیگیری‌هایی انجام شده و مقرر است با همکاری قرارگاه خاتم در شهرکرد سه تقاطع غیر هم سطح در مکان‌هایی که توسط شورای ترافیک تعین می‌شود، طراحی و اجرا شود که در صورت به نتیجه رسیدن این امید وجود دارد، طی دو یا سه سال آینده ایجاد تقاطع غیر هم سطح در شهرکرد اجرایی شود.

ساعت کاری و تعداد اتوبوس‌های شهری تحت تاثیر عوامل گوناگون

سیروس خادمی_مدیر فنی و اجرایی شهرداری شهرکرد در خصوص نحوه کار سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر، اظهار کرد: ساعت آغاز و پایان کار سرویس‌ها در حمل و نقل عمومی متناسب با میزان مسافر خطوط و شرایط فصلی تعیین می‌شوند.

وی افزود: آغاز سرویس‌دهی حمل و نقل عمومی به‌وسیله اتوبوس ساعت شش و نیم صبح و پایان آن نیز متناسب با میزان مسافر موجود است و  با شرایط فصلی ساعات تغییر پیدا می‌کند، زیرا باتوجه به شرایط اتوبوس‌ها برای استفاده از آن‌ها باید به میزان معینی مسافر وجود داشته باشد، اما پس از پایان ساعت کاری اتوبوس‌ها نیز افراد می‌توانند از تاکسی‌های شهری یا بی‌سیم و آژانس استفاده کنند.

خادمی ادامه داد: اتوبوس مانند ماشین‌های شخصی نیست و دارای استهلاک بالایی است، به همین دلیل نمی‌توان تا ساعات پایانی شب که ممکن است مسافری وجود نداشته باشد، به‌وسیله اتوبوس خدمات‌رسانی داشت، در حال حاضر نیز از ساعت شش و نیم صبح تا ساعت ۹ یا ۱۰ شب با اتوبوس و تاکسی شهری سرویس‌دهی به مسافران انجام می‌شود و در ساعات غیر از این محدوده نیز آژانس و تاکسی بی‌سیم برای خدمت‌رسانی به شهروندان وجود دارند.

مدیر فنی و اجرایی شهرداری شهرکرد عنوان کرد: با استفاده از سیستم نظارت آنلاین مشخص است که اتوبوس در یک مسیر مشخص برای مثال تا ساعت هفت شب چه میزان جابجایی داشته و آیا در دور آخر نیاز به برگشت اتوبوس در این خط وجود دارد یا نه؟ بنابراین می‌توان گفت بر اساس این سیستم ساعت پایان کار اتوبوس‌های شهری تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: با بررسی ناظران بر میزان کار و تعداد مسافران موجود در یک مسیر ساعت پایان کار اتوبوس مشخص می‌شود، اما موردی وجود ندارد که قبل از ساعت هفت و نیم خدمات‌رسانی اتوبوس‌های شهری پایان پیدا کند و در فصل‌هایی مانند بهار و تابستان تا ساعت هشت و نیم یا ۹ شب نیز اتوبوس شهری وجود دارد، همچنین با نزدیک شدن به ایام عید نوروز میزان سرویس‌دهی اتوبوس‌های شهری افزایش پیدا می‌کند.

خادمی تصریح کرد: با آغاز فعالیت مدارس نیز سرویس‌دهی اتوبوس‌های شهری تقویت می‌شود، یعنی تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، بنابراین عوامل گوناگونی بر تعداد اتوبوس‌های شهری موجود در یک مسیر و همچنین ساعت کاری آن‌ها موثر است.

مدیر فنی و اجرایی شهرداری شهرکرد خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع که ۵۳ دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی است و افراد هزینه‌های اتوبوس را به صورت شخصی پرداخت می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توان یک اتوبوس بدون مسافر در حال گردش باشد، اما تا میزانی که امکان آن فراهم و مسافر وجود داشته باشد، براساس وظیفه‌ای که تعریف شده است، سرویس‌دهی به شهروندان انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.