ادهم رضوانی بامداد سه شنبه در گفت وگوبا ایرنا،مهار نشدن مطلوب بارج درشرایط نامساعد جوی علل این اتفاق دانست و افزود: شب گذشته بدلیل شرایط نامساعد جوی و مهارنشدن مطلوب بارج مریوان ۵از یدکش اصلی خود (مهدی۲)جدا که با اقدام به موقع معاونت دریایی اداره کل بنادر این شناور به یدکش اصلی خود بازگردانده شد.
وی ادامه داد: بنا به اعلام مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر شهید رجایی (VTS)مقارن ساعت ۱۹:۳۰ بدلیل شرایط نامساعد جوی و عدم مهار مطلوب بارج مریان۵ از یدک کش مهدی۲در موقعیت لنگرگاه فولاد جدا می شود و براساس هماهنگی های صورت گرفته از سوی معاونت دریایی اداره کل بنادر ودریانوردی استان بلافاصله یدک کش دادمان از بندر شهید رجایی به محل اعزام وپس از مهار بارج مذکور؛عملیات انتقال وتحویل دهی به یدک کش مهدی۲ با موفقیت انجام می گیرد.
وی یاد آور شد:بارج موسوم به مریوان ۵به طول ۹۱متروآبخورنیم متر بدون بار بوده و بنا به بررسی های میدانی صورت گرفته علت این اتفاق مهار نشدن صحیح شناور در شرایط نامساعد جوی اعلام شده است.
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ۱۳ دیماه امسال هم اعلام کرده بود: عملیات جدا سازی بارج نصر ۸۳۲ که به دلیل مهار نکردن مطلوب و شرایط نامساعد جوی در ساحل پشت شهر بندر عباس به گل نشسته بود با موفقیت انجام گرفت.
اسماعیل مکی زاده در تشریح فرآیند عملیات جداسازی یدکش ۸۳۲ به رسانه ها اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته حوالی ساعت ۱۱:۳۰ امروز ۱۳ دی در شرایط مد کامل آب با استفاده از دو فروند یدکش و دو فروند قایق همیار ناجی عملیات جداسازی این شناور آغاز و به لنگرگاه بندرعباس منتقل شد.
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: انجام این عملیات با نظارت و راهبری اداره ایمنی و حفاظت دریایی این اداره کل انجام گرفت.
به گفته مکی زاده، فعالیت مجدد بارج نصر ۸۳۲ منوط به بررسی و کنترل مجدد ایمنی این شناور است.
در شرایط طوفانی یک فروند شناور بارج بدلیل مهار نکردن مناسب از یدکش اصلی (یدک کش کمال ۲۲) در لنگرگاه بندرعباس جدا و در ساحل این شهر به گل نشسته بود.
شناور بارج به شناوری اطلاق می شودکه بدون موتور پیشران بوده واز طریق یک فروند یدک کش بارهای فله را در مسیر های کوتاه جابه جا می کند.