فرهنگ مهارت آموزی باید در جامعه نهادینه شود

ایرنا شنبه 20 دی 1399 - 21:10
اصفهان- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ مهارت آموزی در جامعه گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علمی و کاربردی و آموزش و پرورش بدنه اصلی مهارت آموزی هستند.
فرهنگ مهارت آموزی باید در جامعه نهادینه شود

حسن قاضی عسگر روز شنبه در حاشیه جلسه شورای مهارت استان در سالن جلسات استانداری در گفت و گو با ایرنا افزود: باید نیاز دستگاه‌ها در زمینه مهارت امروزی شناسایی شود.

وی با بیان اینکه نگاه به اینکه در راستای مهارت امروزی ‌و ایجاد اشتغال ضروری است، ادامه داد: توجه به بازار کار و مهارت آموزی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: ارزش و قدر و منزلت کار بین جوانان کمتر توسعه یافته است از این رو باید جوانان به سمت فراگیری مهارت، حرفه و شغل مناسب باید حرکت کنند.

قاضی عسگر، انحلال دانشگاه‌های علمی و کاربردی را نادرست دانست و بیان کرد: عدم شناخت کافی باعث تعطیلی دانشگاه‌های علمی و کاربردی شده و ضربه اساسی به آموزش وارد شد.

وی گفت: در سال‌های آینده مشکلات فراوانی در راستای تامین نیروی بخش کشاورزی خواهیم داشت که قرار شد آموزش و پرورش طرح‌هایی در راستای حل این مشکل و ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی ارائه کنند.

رشد فرهنگ مهارت امروزی از اهداف شورای مهارت است

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: رشد فرهنگ مهارت آموزی و حل مشکل اشتغال جوانان و جذب نیروی ماهر مورد نیاز صنعت و صنف از اهداف شورای مهارت است.

آرش اخوان طبسی گفت: درخواست نیرو توسط صنعتگران و اصناف بسیار است اما متاسفانه نیروی ماهر مورد نیاز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید مهارت آموزی از سنین دانش آموزی توسط آموزش و پرورش فرهنگ سازی شود، اضافه کرد: باید مهارت آموزی بین خانواده‌ها و قشر دانش آموزی افزایش یابد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اظهار داشت: اقداماتی صورت گرفته تا دانشجویان و سربازان تا پایان دوره دانشگاهی و پایان خدمت خود چندین مهارت متناسب با نیاز بازار و استعداد خود فرا بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته تا افراد با مراجعه به مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش‌های دوگانه جهت تضمین اشتغال فرا گیرند.

به گفته اخوان تضمین اشتغال زمانی محقق می‌شود که ارتباط با صنایع و صنوف قوی شود.

وی با اشاره به ایجاد سیستم صلاحیت حرفه‌ای افزود: این سیستم در راستای کیفی بخشی به نیروهای شاغل در صنایع و صنوف و کمک به اشتغال پایدار ارائه می‌شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به مصوبات جلسه شورای مهارت گفت: موضوع جوان سازی بخش کشاورزی، آموزش توانمندسازی نیروی انسانی بخش کشاورزی از مباحث مورد بحث بود.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد از ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای ایجاد هنرستان‌های وابسته استفاده شود.

اخوان گفت: با انحلال دانشگاه علمی و کاربردی در سال‌های آتی مشکلات فراوانی در تامین نیروی بخش کشاورزی داریم که قرار شد آموزش و پرورش طرح‌هایی در راستای حل این مشکل و ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی ارائه کنند.

وی افزود: قرار شد در راستای بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش مکاتباتی صورت گرفته و از ظرفیت خیران استفاده شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: مقرر شد توجه به بازار کار در برنامه ریزی آموزش‌های مهارتی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی برای ایجاد فرهنگ مهارت آموزی ارائه دهند، اظهارداشت: در راستای نیازسنجی آموزش‌های مهارتی اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، اتاق اصناف و خانه صنعت، معدن و تجارت با نگاه آینده پژوهی کمک کنند.

اصفهان ۵۴ مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی و حدود یک هزار و ۲۵۰ آموزشگاه آزاد فعال بخش خصوصی دارد و بیشترین تعداد مرکز آموزشی را در کشور به خود اختصاص داده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.