حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق کارمند است که ۲۳ درصد آن را کارفرما پرداخت می کند و مابقی از حقوق ماهیانه کسر می شود. بر اساس قوانین بیمه، کارفرما در صورت پرداخت نکردن حق بیمه کارمندان در زمان مقرر جریمه می شود.
بنابراین، یکی از مهم ترین وظایف کارفرما بیمه کردن کارمندان است که در ادامه مراحل آن را بررسی می کنیم.
هر کارفرما بعد از راه اندازی کسب وکار خود حداکثر تا ۱۵ روز وقت دارد برای دریافت کد کارگاهی بیمه و بیمه کردن پرسنل خود به نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه کند.
کد کارگاهی یک عدد ده رقمی است که به کارگاه های دارای کارفرما و پرسنل تحت پوشش بیمه تعلق می گیرد. سه رقم اول این کد شعبه را مشخص می کند، سه رقم بعدی نوع فعالیت کارگاه را نشان می دهد و چهار رقم آخر آن مربوط به شماره پرونده است.
بعد از ارائه مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی، بازرس بیمه به منظور بررسی صحت اظهارات کارفرما از کارگاه بازدید می کند و گزارش خود را در اختیار شعبه بیمه قرار می دهد.
در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد کد کارگاهی بیمه بعد از طی شدن مراحل اداری لازم صادر می شود.
این مرحله در صورتی ضروری است که کارمند قبلا بیمه نشده است و کد بیمه نداشته باشد. در این صورت، فرد باید با مدارک شناسایی به شعبه مربوط به کارگاه مراجعه کند و اعلام کند که در این کارگاه مشغول به کار شده است.
این فرد سپس یک کد بیمه دریافت می کند و سابقه بیمه او شروع می شود.
کارمندی که قبلا بیمه شده باشد نیازی به نام نویسی ندارد. این فرد فقط باید به شعبه بیمه مراجعه کند و کد ملی خود را به کارشناس ارائه کند. همچنین با دیدن آموزش ویدیویی سوابق بیمه تامین اجتماعی در لینک مربوطه، می توانید به صورت آنلاین سوابق خود را مشاهده کنید.
این لیست شامل اطلاعات مربوط به پرسنل است. کارفرما به منظور بیمه کردن پرسنل خود موظف است هر ماه این لیست را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.
کارفرما برای ارسال لیست بیمه پرسنل به صورت اینترنتی باید مراحل زیر را طی کند:
کارفرما به منظور بیمه کردن پرسنل خود می تواند با مراجعه به آدرس http://www.tamin.ir نرم افزار تنظیم لیست بیمه را دانلود کند. استفاده از این نرم افزار شامل مراحل زیر است:
در این مرحله از بیمه کردن پرسنل، یک شناسه پرداخت صادر می شود که کارفرما می تواند مبلغ آن را به صورت اینترنتی و با استفاده از درگاه های بانکی پرداخت کند.
حق بیمه ای که کارفرما به تامین اجتماعی پرداخت می کند بخشی از سوابق بیمه محسوب می شود. مشاهده سوابق بیمه برای اطمینان از جمع شدن سوابق بیمه و پرداخت حق بیمه توسط کارفرما ضروری است.
در حال حاضر، امکان بررسی و مشاهده سوابق بیمه به صورت غیرحضوری فراهم شده است. پرسنل به این منظور می توانند یکی از روش های زیر را انتخاب کنند:
در پایان باید بگوییم یکی از مهم ترین وظایف کارفرما بیمه کردن پرسنل است. هر کارفرمایی موظف است هنگام تنظیم لیست حقوق، سهم بیمه مربوط به کارکنان را بر اساس قوانین مربوط به بیمه محاسبه کند و این مبلغ را در زمان مقرر به حساب سازمان بیمه تامین اجتماعی واریز کند.