معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران گفت: آلودگی تابع مدیریت شرایط اقلیمی و شرایط توپوگرافی هواشناسی است. میزان انتشار آلاینده آلودگی تهران با توجه به قرار گرفتن در شرایط جغرافیایی خاص و از لحاظ توپوگرافی پایداری هوا و ایجاد آلودگی در این شهر بسیار زیاد است.
محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در گفتگو با میزان در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: سالانه حدود ۱۵۰ روز با کمبود نیتروژن یا همان وارونگی دما و هوای آلوده در تهران روبرو هستیم درواقع وقتی وارونگی دما داشته باشیم امکان تخلیه طبیعی از سطح شهر وجود ندارد و آلودگی به علت شرایط جغرافیایی و از طرفی هم به دنبال امکان تجمع آلودگی که ایجاد شده و به صورت چتری بر روی شهر عمل میکند و سطح شهر را میپوشد.
رستگاری ادامه داد: در این زمان کیفیت هوا به شدت پایین میآید و اینکه کیفیت هوا تا چه میزان در افزایش و پایداری دارد به منابع تولید آلودگی و فشار آلودگی هوا آنچه که از این منابع مختلف وارد هوا میشوند، دارد.
وی اظهار کرد: در بحث منابعی که هوای تهران را آلوده میکند در واقع شهر تهران با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر که هرکدام از شهرستانهای استان تهران به تعداد هر استان دیگر از کشورمان جمعیت دارد و از طرف دیگر هم همجواری با استان البرز که به صورت یکپارچه به هم متصل هستند و این آلودگیهایی که بین این دوتا استان دیگر شهرستانهای تهران و میزان ذرات معلق تجمع پیدا میکند که امکان خروج از طرف شرق را ندارد و در نهایت پایین بودن کیفیت هوا را ایجاد میکند منابع آلایندهها چه منابعی که انسان ساخته و چه منابعی که بصورت طبیعی باعث تداوم آلودگی شده است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران توضیح داد: در سطح استان تهران آلودگی هوای تهران ناشی از وجود تعداد زیادی از منابع است که فراتر از ظرفیت زیست مدیریت بحران است درواقع تهران با این حجم از بارگذاری جمعیتی، صنعتی، خدمات و به مراتب دانشگاهی همه اینها باعث شده است منابع آلودگی در سطح تهران زیاد باشد مطالعاتی که تا به امروز در خصوص آلودگی هوای تهران وجود دارد و حدود ۶۱ درصد متحرک از قبیل کامیون ها، اتوبوسهای شرکت واحد، موتورسیکلتها و خودروهای دیزلی و ۳۹ درصد را به منابع ساکن واحدهای صنعتی هستند آلودگی ایجاد میکنند.
وی گفت: منابع ساکن که نقشی در ایجاد آلودگی دارند و در اصل منابع متحرک بیشترین ایجاد کننده آلودگی هستند اقداماتی در شرایط اضطرار آلودگی که اکثر مردم با این اقدامات آشنایی دارند از قبیل تعطیلی برخی از صنایع، کنترل کردن خودروهای دودزا و کنترل تردد شبانه کامیونها در واقع اقداماتی هستند که تاثیر کوتاه مدت دارد، ولی راه حل اصلی این موارد که کوتاه مدت کاربرد دارند، نیستند.
رستگاری در خصوص آلودگی هوای تهران و تعطیلی مدارس بیان کرد: در شرایط اضطراری در سالهای گذشته مدارس تهران تعطیل میشدند که این آلودگی اثرات نامطلوب بر روی سلامت دانش آموزان داشته، که با تعطیلی این اثرات را کم میکردند. اما یکسری اقدامات بلندمدتی برای هوای تهران در سالهای گذشته صورت گرفته است. از سال ۹۳ کیفیت سوخت را افزایش دادیم و ارتقاء کیفیت و استانداردهای خودروها را بالا بردیم همچنین ارتقاء کیفیت خودروهای وارداتی را به یورو ۵ افزایش دادیم.
وی افزود: از ابتدای امسال انتقال موتورسیکلت به یورو ۴ در دستور کار قرار گرفته است که آلودگی کمی را تولید میکند در واقع موتورسیکلتهای قبلی با کاربراتور کار میکردند که خود تولید کنندههای اصلی آلاینده در هوای تهران است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران مطرح کرد: در سالهای اخیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور برخی از این اقدامات انجام شده مثل نوسازی اتوبوسها و کامیونها که نقش اساسی و در کاهش آلودگی دارند که هنوز در این خصوص به نتیجه مطلوبی نرسیده و در حال حاضر اقداماتی از قبیل محدود کردن نیروگاههای تهران با ظرفیت بسیار پایین در حال حاضر در دستور کار است.
رستگاری ادامه داد: ظرفیت برخی از نیروگاهها را هم کاهش دادهایم در واقع دیگر مجبور نباشند به دلیل نداشتن گاز از سوخت نامتعادل استفاده کنند که آلودگی ایجاد میکند در حال حاضر نیروگاههای تهران که از گاز استفاده میکردند به علت کمبود انرژی گاز، این نیروگاهها محدود وبا حداقل نیرو کار میکنند.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/
منبع خبر "
خبرگزاری میزان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.