به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل اسفندماه سال 99 مدیرعامل وقت عمران پردیس از کلنگزنی مترو این شهر در 20 اسفند همان سال خبر داده و گفته بود: به جز 700 متر تمام خط 25کیلیومتر مترو پردیس از زیرزمین عبور میکند.
مهدی هدایت با یادآوری اینکه ساخت مترو پردیس یکی از آرزوهای دیرینه مردم این شهر بوده است، افزود: کار تجهیز کارگاه این پروژه در حال انجام است. طول مترو پردیس حدود 25 کیلومتر است که با ساخت آن طی 4 سال، زمان سفر از تهران به پردیس و بالعکس به 17 دقیقه کاهش مییابد.
وی بیان کرد: بزرگترین تونل ریلی کشور در این مسیر است کل این پروژه 25 کیلومتری از زیر زمین عبور می کند به غیر از 700 متر آن که پل است.این 700 متر بالای شهر جاجرود است که از طریق پل قطار مترو از روی آن عبور خواهد کرد. مترو پردیس برای استانهای مازندران و گلستان نیز تاثیر بسیار بالایی دارد و باعث می شود تا مردم ماشین های خود را در مجتمع ایستگاهی مترو پردیس پارک کنند و از مترو سراسری تهران استفاده کنند.
هدایت تصریح کرد: با بهره برداری از مترو پردیس از حجم ورودی خودروهای استان های گلستان مازندران و شهرهای شمال شرقی به تهران کاسته شده و خیلی از سفرهای غیرضروری را حذف می کند. اخذ مجوزهای مربوطه برای ساخت مترو پردیس از سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.
این در حالی است که که طی 13 ماه اخیر این پروژه هنوز آغاز نشده است. مطابق بررسی های انجام شده و تجارب گذشته و با اخذ نقطه نظرات مدیران و کارشناسان حوزه اقتصاد و حمل و نقل و ترافیک و ... و همچنین بررسی مصاحبه های مسئولان، مشاهده می شود در برخی موارد، هیئت وزیران در دولت های قبل، بر اساس اطلاعات اشتباه و بدون اطلاع از هزینه و زمان واقعی مورد نیاز برای احداث و بهره برداری یک طرح یا یک پروژه ملی، تشکیل جلسه می دهد و صرفا با اصرار یک دستگاه اجرایی یا درخواست های مکرر یک نماینده مجلس و دریافت اطلاعات و گزارشات بسیار اولیه، قدیمی، ناقص و بعضا اشتباه و بعضا عددسازی شده، اقدام به تصویب یک طرح یا پروژه غیرکارشناسی، غیرضرور و غیراولویت دار می کند و در نتیجه مصوبه صادر می شود.
سپس شرکت های مهندسین مشاور کشور نیز صرفا بر اساس این مصوبه غیرکارشناسی و نقطه نظرات از قبل تعریف شده کارفرمایان و قراردادهای مالی که با دستگاه های اجرائی منعقد می کنند، گزارشات توجیه فنی و اقتصادی یک پروژه را بدون توجه به منافع ملی، تهیه و حق الزحمه خود را دریافت می کنند. این مدل و فرایند تعریف پروژه ها در کشور بعضا باعث گردیده، پروژه های غیرکارشناسی ملی متعددی پس از کلنگ زنی، متوقف و رها شود و کسری بودجه قابل توجهی برای دولت ها به همراه داشته است و عملا منابع و سرمایه هایی که می توانست مشکلات جاری و ساده مردم را برطرف کند، بلااستفاده در نقاط مختلف کشور پخش شده است.
جلسه هیئت وزیران در خصوص قطار برقی شهر جدید پردیس به صورت تعجیلی و بدون اطلاع از برآورد هزینه های واقعی پروژه در ماه های پایانی دولت دوازدهم ( 15 بهمن 99) تشکیل و منجر به صدور مصوبه شماره 134883 مورخ 20/11/1399 (مجوز انعقاد قرارداد مطالعات، تامین منابع مالی و ساخت و راه اندازی پروژه قطار برقی پردیس به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید) شد.
مطابق این مصوبه برآورد هزینه احداث و بهره برداری قطار برقی پردیس، 4 هزار میلیارد تومان و صرفا برای بخش هایی از پروژه فرض شده است و نه برای کل طرح به نحوی که بهره برداری بتواند اتفاق بیافتد. اعضاء سابق هیئت وزیران صرفا بر اساس این برآورد، مصوبه را صادر کردنددر حالی که هزینه اعلامی حداقل 20 هزار میلیارد تومانی برای ساخت مترو پردیس و اتصال ریلی مترو تهران به مترو پردیس، توسط استاندار تهران در ابتدای سال 1401 نشان از اختلاف فاحش فرضیات مطرح شده در جلسه هیئت وزیران با برآوردهای تدقیق شده دارد.
البته این هزینه 20 هزار میلیارد تومانی نیز فقط برای بخش احداث زیرساخت و خرید تجهیزات ثابت و بدون لحاظ هزینه تعدیل دوره ساخت و بدون لحاظ هزینه خرید ناوگان و بدون لحاظ سود سرمایه گذران می باشد. مطابق بررسی های اولیه، این هزینه 20 هزار میلیارد تومانی بر مبنای هزینه های سال 1401 شامل موارد ذیل می باشد:
هزینه مورد نیاز برای خرید ناوگان در ابتدای سال 1401در حدود 6 هزار میلیارد تومان برآورد شده است در نتیجه برای اتصال ریلی تهران به پردیس، هزینه زیرساخت و تامین ناوگان بدون تعدیل در حدود 26 هزار میلیارد تومان برآورد می شود و با فرض حداقل تعدیل سالیانه، حداقل بودجه مورد نیاز برای اتصال ریلی پردیس به خطوط مترو تهران با هزینه ناوگان، در شرایط بسیار خوشبینانه، بیش از 35 هزار میلیارد تومان و بر اساس تجارب موجود بیش از 40 هزار میلیارد تومان برآورد می شود لذا ضرورت بازنگری توجیه فنی و اقتصادی طرح بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به گستردگی شهر پردیس و وجود فواصل 3 تا 4 کیلومتری مراکز جمعیتی از ایستگاه مترو در نظر گرفته شده، ضروری است زیرساخت اتوبوسرانی جهت جمع آوری مسافر از شهر پردیس و انتقال به 2 ایستگاه مترو در پردیس، ایجاد شود که هزینه های آن نیز لحاظ نشده است.
همچنین زمان های اعلامی مسئولان مربوطه برای ساخت مترو پردیس در رسانه ها 30 ماهه و 48 ماهه و در بند 4 مصوبه هیئت وزیران 5 ساله فرض شده است و هیچگونه توجهی به زمان احداث و بهره برداری برای کل طرح نشده است. بر اساس شرایط پروژه و تجارب موجود در کشور، زمان مورد نیاز برای اتصال ریلی پردیس به مترو تهران جهت بهره برداری، در شرایط خوشبینانه حداقل 10 سال و بر اساس تجارب موجود و شرایط کشور، حداقل 15 سال است.
از این رو ضروری است این مصوبه بر اساس اطلاعات صحیح و واقعی و بر اساس بودجه مورد نیاز برای کل طرح مورد بازنگری اساسی قرار گیرد و به تحلیل های ارائه شده در گزارشات قبلی(نظیر گزارش بایدها و نبایدهای قطار برقی پردیس) و پیش نیازهای ضروری جهت تصمیم گیری در خصوص توجیه یا عدم توجیه فنی و اقتصای قطار برقی پردیس(مترو پردیس) با فهرست ذیل الذکر توجه ویژه شود تا ان شاء الله شاهد تکرار کلنگ زنی غیرکارشناسی علی الخصوص در مجاورت پایتخت کشور نباشیم.
یکی از دلایلی که شرکت های مهندسین مشاور کشور بر اساس اطلاعات ناقص و غیرکارشناسی اقدام به تهیه گزارش توجیه فنی و اقتصادی یک طرح ملی می کنند این موضوع است. در واقع هر چه مبلغ و هزینه های یک طرح ملی افزایش یابد، حق الزحمه شرکت مشاور در مراحل بعدی پروژه افزایش می یابد در این شرایط انجام مهندسی ارزش و استفاده از مشاورین امین و غیرذینفع در پروژه می تواند در هدر رفت سرمایه های یک کشور نقش مهمی را ایفا کند. از این رو شایسته است قبل ابتدا کل بودجه و کل زمان مورد نیاز برای اجرای پروژه به نحوی که قابل بهره برداری باشد باید تهیه، بررسی و سپس جلسه برگزار و مصوبه صادر شود.
انتهای پیام/