نحوه رسیدگی مالیاتی شرکت های خدماتی

اقتصاد آنلاین دوشنبه 05 اردیبهشت 1401 - 13:04
آنچه در زمان رسیدگی مالیاتی شرکت های خدماتی باید مد نظر قرار گیرد، این است که چرخه فعالیت به خوبی برای مسئول رسیدگی کننده ترسیم شود.  تشریح فعالیت برای ممیز مالیاتی باید به نحوی باشد که از تمام جوانب قابل بررسی باشد. چنانچه طبق گزارشی که شما ارائه می‌فرمایید، اگر هر یک از قسمت های گزارش را از فرآیند اجرایی خارج کنید، در نتیجه ارائه خدمات از جانب شرکت امکان‌پذیر نخواهد بود یا خدمات به صورت ناقص ارائه می‌گردد. با این رویکرد یا به این شکل شما می‌توانید چرخه سود و زیان خود را به نحو مطلوبی در جلسه رسیدگی ارائه کنید؛ به‌عبارتی شما با ارائه یک گزارش مطلوب، مالیاتی عادلانه پرداخت می‌کنید و در مقابل اگر گزارشی ناقص به مسئول رسیدگی کننده ارائه بفرمایید یا تمام زوایای فعالیت شما را برای مسئول رسیدگی کننده مشخص نباشد، در نتیجه گزارش ارائه شده باعث گمراهی مسئول رسیدگی می‌شود. ما برای تشریح فرایند رسیدگی در شرکت های خدماتی از آقای علی مولایی، مدیر عامل موسسه مالیاتی دادیس، درخواست کردیم که در این نوشتار ما را همراهی کنند تا درک بهتری برای مدیران شرکت های خدماتی در رسیدگی های مالیاتی ایجاد گردد.

 تشریح فعالیت برای ممیز مالیاتی باید به نحوی باشد که از تمام جوانب قابل بررسی باشد. چنانچه طبق گزارشی که شما ارائه می‌فرمایید، اگر هر یک از قسمت های گزارش را از فرآیند اجرایی خارج کنید، در نتیجه ارائه خدمات از جانب شرکت امکان‌پذیر نخواهد بود یا خدمات به صورت ناقص ارائه می‌گردد. با این رویکرد یا به این شکل شما می‌توانید چرخه سود و زیان خود را به نحو مطلوبی در جلسه رسیدگی ارائه کنید؛ به‌عبارتی شما با ارائه یک گزارش مطلوب، مالیاتی عادلانه پرداخت می‌کنید و در مقابل اگر گزارشی ناقص به مسئول رسیدگی کننده ارائه بفرمایید یا تمام زوایای فعالیت شما را برای مسئول رسیدگی کننده مشخص نباشد، در نتیجه گزارش ارائه شده باعث گمراهی مسئول رسیدگی می‌شود. ما برای تشریح فرایند رسیدگی در شرکت های خدماتی از آقای علی مولایی، مدیر عامل موسسه مالیاتی دادیس، درخواست کردیم که در این نوشتار ما را همراهی کنند تا درک بهتری برای مدیران شرکت های خدماتی در رسیدگی های مالیاتی ایجاد گردد.

نحوه رسیدگی مالیاتی شرکت های خدماتی

 به این منظور، ابتدا این سؤال مطرح می‌شود که شما به چه دلیلی از صنعت و تولید فاصله گرفتید و برای کسب سود به ارائه خدمات پرداختید؟ جواب این سوال عموماً معطوف به میزان سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک فعالیت خدماتی در مقایسه با سرمایه مورد نیاز و نرخ بازگشت سرمایه در شرکت های تولیدی می‌شود. پس همین‌جا نتیجه می‌گیریم شرکت های خدماتی در کوتاه مدت سودآوری بیشتری برای شما به همراه دارند. حالا می‌توانیم رویکرد مسئولین مالیاتی را بهتر درک کنیم. با توجه به اینکه آنها هم شناخت خوبی نسبت به چرخه اقتصادی دارند، تصوری مبنی بر سودآوری را برای شرکت های خدماتی قائل‌اند. اما در اجرا و واقعیت درمی‌یابیم که عموماً فعالیت های خدماتی نیز با ورشکستگی و ضرر و زیان روبه‌رو هستند.

مشاور مالیاتی شرکت های خدماتی

ابتدا در نظر بگیریم، مسئول رسیدگی کننده یا ممیز مالیاتی بر اساس اسناد و مدارک قابل اتکا امکان قضاوت دارد. گاهی با این پرسش از طرف مؤدیان مواجه می‌شویم که آیا می‌توان به نحوی با ممیز توافق کرد؟ در جواب به این سوال، باید به پاسخگویی ممیز نزد ممیز کل مالیاتی و دادستانی انتظامی مالیاتی معطوف شویم. به این صورت متوجه می‌شویم که ممیز مالیاتی باید در سازمان امور مالیاتی نسبت به اسناد و مدارک و شواهدی که مبتنی بر آن قضاوت کرده است، پاسخگو باشد. به این ترتیب ما برای گزارشگری مالیاتی موظفیم به شکلی که قانون مالیات برای ما معین فرموده است، نسبت به نحوه ارائه اطلاعات اقدام کنیم؛ به طور مثال، در ماده 147 قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است هزینه های بالای 5 میلیون تومان باید از حساب بانکی پرداخت گردند. توجه کنید اگر مبلغی را از حساب بانکی شرکا پرداخت می‌کنید، حتماً گردش حساب ایشان را در دفاتر نمایش دهید و حساب بانکی ایشان را برای رسیدگی ارائه بفرمایید. البته در رسیدگی به هزینه ها، مربوط بودن به واحد، دوره رسیدگی و عدم جبران آن از محل دیگر نیز حائز اهمیت است؛ از طرفی نسبت هزینه های شما با حجم درآمدی که ارائه می‌کنید، باید مطابقت داشته باشد. شرکت های خدماتی می‌توانند، هزینه های پنهان همچون: دانش و تخصص شرکا یا هزینه اجاره محل را طی قرارداد استخدام و اجاره‌نامه ارائه فرمایند. و توصیه می‌کنیم، برای اطلاع از تمام جوانب مشاور مالیاتی شرکت های خدماتی مربوطه به فعالیت خود با یک وکیل یا مشاور مالیاتی از موسسه مالیاتی دادیس به آدرس وب سایت dadis.ir و یا با شماره 09121966291  در ارتباط باشید.

نحوه رسیدگی مالیاتی شرکت های خدماتی

نحوه حسابداری مالیاتی شرکت های خدماتی 

ابتدا باید در نظر داشته باشیم که واحد مالی یا حسابداری محصولی به اسم صورت‌های مالی اساسی دارد که وظیفه گزارشگری بر عهده آن است. مرحله بعد در گزارشگری مربوط به نحوه تهیه صورت‌های مالی است که باید منطبق بر استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی باشد. اما سومین یا مهمترین مرحله، نحوه ارائه محصول یا گزارشگری است که در صورت ارائه صحیح باعث می‌شود خستگی شما در یک دوره مالی برطرف شود. اسناد و مدارکی که مسئول مالی در روز رسیدگی باید به ممیز مالیاتی ارائه ‌نماید را به ترتیب اولویت در نظر داشته باشید. متقابلاً مسئول رسیدگی کننده نیز در فرمی به اسم صورت‌مجلس موظف به تنظیم گزارشی است مبنی بر اینکه چه اسناد و مدارکی ارائه شده و چه اسناد و مدارکی ارائه نشده است. دقت کنید که مسئول رسیدگی کننده باید قید کند؛ دفاتر قانونی و پلمپ تحریرشده ارائه شد؛ اسناد درآمد از شماره ... تا شماره .... ارائه شد؛ صورت حسابهای بانکی به شماره ..... ارائه شد, لازم است که تمام شماره حساب‌‌های بانکی که به مسئول رسیدگی کننده ارائه می‌فرمایید، به تفکیک در صورت مجلس قید گردند؛ درج شماره حساب‌های بانکی از این نظر حائز اهمیت است که در رسیدگی به تراکنش های بانکی توسط سازمان امور مالیاتی بر اساس صورت‌مجلسی که در اختیار دارید، سازمان به این شماره حساب‌ها ورود نمی‌کند. توجه داشته باشید تمام صورت‌حساب‌های بانکی که ارائه می‌گردند، گردش آنها نیز باید در دفاتر روزنامه و کل منعکس شود. لازم است قبل از روز رسیدگی، در سامانه صورت معاملات فصلی گزارش‌هایی را که دیگر مؤدیان برای شما ارسال فرموده‌اند، بررسی کنید که با گزارش شما تطابق داشته باشند. از طرفی باید اظهارنامه ارزش افزوده ارسالی توسط شما با صورت معاملات فصلی ارائه شده تطابق داشته باشد. توصیه می‌کنم جدولی به صورت خلاصه از بهای تمام شده خدمات در طول یک سال را تهیه و به مسئول رسیدگی کننده ارائه فرمایید.

شایان ذکر است، هیچ منعی برای اینکه مسئول رسیدگی‌کننده، اسناد و مدارک و دفاتر را به امانت دریافت کند، وجود ندارد. اما شما موظفید رسید اسناد و مدارک دریافتی را از مسئول رسیدگی‌کننده دریافت کنید که ایشان عهده‌دار عودت اسناد و مدارک باشند.

نحوه رسیدگی مالیاتی شرکت های خدماتی

نحوه کتمان درآمد شرکت های خدماتی

چند روز پیش، به اتفاق یک کارفرما در جلسه مشاوره مالیاتی حضور داشتم. کارفرما اصرار بر کتمان درآمد ارائه خدمات خود داشت. جلسه مشاوره از این قرار بود که تصمیم داشتند درآمد حاصل از ارائه خدمات را اظهار نکنند یا در نتیجه‌ی رسیدگی مشمول مالیات نگردد. از کارفرما سوال کردیم که بر چه اساسی این توقع را دارید. دلیل وی این بود که سایر همکاران در این چند سال به این شکل فعالیت داشته‌اند و هنوز هم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. اما آیا کارفرمایان از آینده مالیاتی رقبا یا همکاران خود که اقدام به کتمان درآمد می‌کنند، نیز به خوبی مطلع هستند.

در این رابطه، سازمان امور مالیاتی طبق ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم، این مجوز را دارد که تا 5 سال بعد از پایان مهلت تسلیم اظهارنامه سال عملکرد، به حساب‌های شما به منظور رسیدگی ورود کند و تا 3 ماه بعد از دور مربوطه برگ تشخیص را به شما ابلاغ فرماید؛ به بیانی دیگر، اگر عملکرد سال 1400 را در نظر بگیریم، اشخاص حقیقی تا پایان خرداد سال 1401 موظف به ارسال اظهارنامه عملکرد خود هستند. طبق قانون، سازمان می‌تواند تا پایان خرداد 1406 به حساب‌های شما رسیدگی و تا پایان شهریور 1406 برگ تشخیص را صادر و به شما ابلاغ کند. چنانچه نسبت به برگ تشخیص توجهی نداشتید، قطعی و به مراجع وصول اجرا محول می‌گردد. هدف از عنوان کردن مهلت قانونی رسیدگی توسط سازمان جلب توجه شما به این نکته است که عواقب کاری که امروز انجام می‌دهید، 6 سال بعد به پرداخت مالیات از سوی شما می‌انجامد.

منبع خبر "اقتصاد آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.