به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، به مناسبت روز ملی کارآفرینی به سراغ «محمد بصیری» کارآفرینی که بدون دریافت وام و با ایدههایی نو برای هزاران نفر ایجاد اشتغال کرده است رفتیم تا با او درباره ایدههای پولسازی و کارآفرینی گفتوگویی داشته باشیم.
محمد بصیری بنیانگذار دورههای پولسازی و معجزه در ایران است. یک جوان دهه شصتی که دهها هزار دانشجو تربیت کرده است که هر یک تحولات چشمگیری را در زندگی خود شاهد بودهاند و حالا با تاسیس «شرکت پردیس جامه بصیری» با تولید و عرضه پوشاک با عنوان «بریسو» در کنار سایر کسب و کارهایی که پایهگذاری کرده اتفاقی بزرگ را رقم زده است.
«بصیری» از یک خانواده معمولی و فرهنگی با طبقه اقتصادی متوسط برخواسته است تا جایی که در دوران دانشجویی برای تامین هزینه تحصیل مجبور به ظرفشویی بوده است اما با به کارگیری همان روشهایی که در کلاسهایش تدریس میکند توانسته است به موفقیت چشمگیری دست یابد.

برای آشنایی بیشتر با بخشی از ایدهها، تفکرات و راز و رمز موفقیتهای «محمد بصیری» این مصاحبه را تقدیمتان میکنیم.
* درباره شرکت پردیس جامه بصیری و میزان کارآفرینی آن توضیح میدهید؟
بصیری: من همیشه رویاهای بزرگی در سر داشتهام و تاسیس شرکت پردیس جامه بصیری به همراه برادر عزیزم، تحقق یکی از این رویاها بود. رویای کمک به اشتغالزایی پایدار هموطنان و تولید محصولاتی فاخر در عرصهی پوشاک ایرانی با قابلیت عرضهی جهانی.
هم اکنون محصولات بریسو به عنوان یکی از برندهای این مجموعه به بازار عرضه شده و مورد استقبال چشمگیر مشتریان قرار گرفته است برندی که با سختگیری و دقت فراوان در تمام مراحل طراحی، تولید و عرضه توانسته است به نیازهای بازار پاسخ دهد.
در کارخانه ما، واقع در شهرک صنعتی آققلای استان گلستان چند ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و با ایجاد نمایندگیهای فروش در بستر فضای مجازی برای هزاران نفر در سراسر ایران ایجاد اشتغال کردهایم. علاوه بر این طرحهایی برای برونسپاری برخی از فعالیتهای مرتبط با پوشاک به تولیدکنندگان کوچک و خانگی داریم که میتواند در آینده نزدیک، سببساز اتفاقات بزرگی در زمینه کارآفرینی شود.
* در کشورما تولید با چالشهای فراوانی مواجه است چطور شد که به عنوان یک جوان کارآفرین وارد عرصه تولید شدید؟
بصیری: هدف اول ما در راهاندازی این کسب و کار، ایجاد اشتغال و پس از آن تولید یک محصول فاخر ایرانی بود، از بین گزینههای مختلفی هم که در تولید داشتیم به سراغ صنعتی رفتیم که اشتغالزایی بیشتری ایجاد کند. زمانی که مطالعات این طرح را انجام میدادیم بسیاری از دوستان با تجربهای که طرف مشورت ما بودند سعی داشتند ما از این کار منصرف کنند و مدام سختیها و مشکلات تولید در ایران را به ما گوشزد میکردند اما ما تصمیم خود را گرفته بودیم.
البته من کسب و کارهای دیگری نیز دارم ولی هدفم در راهاندازی این مجموعه، با سرمایهگذاری یکهزار میلیارد ریالی و بدون دریافت وام، ارائه یک نمونه موفق از کارآفرینی با ایجاد اشتغال حداکثری بوده است.
مطمئناً سرمایهگذاری در بسیاری از کارها و جاهای دیگر میتوانست سوددهی بیشتر و بازگشت سرمایه سریعتری را در پی داشته باشد اما من این راه را انتخاب کردم و حالا خوشحالم که پردیس جامه بصیری صاحب تجربهای حاصل از فرآیند صفر تا صد طراحی، تولید و فروش پوشاک است که در نوع خود، در کشور کم نظیر میباشد.
* گفتید برای راهاندازی این کسب و کار هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری کردید؟
بصیری: بله و این سرمایهگذاری برای بخش اول طرح توسعه بوده و امروز که با شما صحبت میکنم خیلی بیشتر از این عدد است و البته بدون دریافت وام.
* یعنی از تسهیلات بانکی استفاده نکردید!؟
بصیری: خیر. حتی یک ریال.
* آیا خانواده شما ثروتمند هستند؟
بصیری: این سوال زیاد از من پرسیده میشود. خیالتان را راحت کنم؛ بارها گفتهام من از یک خانواده کاملاً معمولی و فرهنگی؛ با درآمد کاملاً معمولی هستم؛ در این حد که در دوران تحصیل در دانشگاه برای گذراندن زندگی در رستوران ظرف میشستم!
* یعنی ما باور کنیم که شما از ظرفشویی در رستوران، بدون هیچ حمایتی به این جا رسیدید؟
بصیری: اول اینکه به قول معروف کار عار نیست ظرفشویی یک کار حلال است و دوم این که فقط من نیستم که از صفر به این جا رسیدم.
صفحه اینستاگرام من ۲ میلیون دنبال کننده دارد اگر سری به صفحه من بزنید و هایلایت نتایج را بخوانید با تعداد زیادی دانشجو مواجه خواهید شد که از درآمدهای عالی خودشان گفتهاند و بسیاری از آنها از زیر صفر شروع کردهاند. این یعنی چی؟ یعنی خود شما هم میتوانید به این درآمد برسید به شرطی که اولاً واقعا بخواهید و دوم از راه درست و علمی وارد شوید.
* پس رسیدن به این جایگاه برای همه مقدور است؟
بصیری: پاسخ سؤال شما صد در صد بله است. همه آدمها به عنوان بالاترین مخلوق خداوند میتوانند به هر چه بخواهند برسند و به هر مقدار پول و ثروتی که میخواهند دست پیدا کنند. آن هم از راه کاملاً درست و حلال. مثل هزاران دانشجوی من در سراسر جهان که بعد از شرکت در دورههای پولسازی، زندگی مالی خود را از این رو به آن رو کردند. باید ذهن پولساز داشته باشید.
* ذهن پولساز چیست؟
بصیری: من در دوره پولسازی درباره هفت مرحله مختلف به طور کامل برای دانشجویان توضیح میدهم. مراحلی مانند متافیزیک، استعدادیابی، رشد شخصی، توجه به کسب و کار، درآمدزایی از اینستاگرام، راه اندازی کسب و کار، افزایش مشتری و وفاداری به آنان.
اینها هم مراحلی است که با مطالعه فراوان و تجربههای مختلف به آن رسیدهام و داخل هرکدام تعداد زیادی تکنیک وجود دارد. مجموع اینها فرمول طلایی پولسازی را شکل میدهند که تأکید میکنم هر کسی با دقت به آنها عمل کند قطعاً موفق میشود.

* موضوع متافیزیک چقدر در کسب ثروت مهم است؟
بصیری: اهمیتش از همهی موارد دیگر بیشتر است. همانطور که پایه اولیه و اصلی یک ساختمان ستونهای آن ساختمان هستند، متافیزیک هم مانند ستونهای کسب ثروتاند تا زمانی که ستونهای ساختمان پولسازی مستحکم نباشد، کسب ثروت هم سخت و دشوار خواهد بود.
* و دربارهی راهاندازی کسب و کار، کدام مهمتر است علاقه یا پشتکار؟
بصیری: از هر دوی اینها مهمتر داشتن باور ثروتساز است بعد مهارت و در مراحل بعدی علاقه و پشتکار، تاکید میکنم: تغییر باورها و برنامهریزی دوبارهی ضمیر ناخودآگاه دو شاه کلید موفقیت و رسیدن به ثروت و رشد هستند.
* چرا بسیاری از طرحهای کارآفرینی با شکست مواجه میشوند؟
بصیری: عوامل زیادی در این مساله نقش دارند، از شرایط محیطی و زمانی پیرامون گرفته تا ضعفهای مدیریتی و مهارتی یک کارآفرین. اما داشتن باورهای ذهنی محدود کننده در کنار خوشبینی و اعتماد به نفس کاذب میتواند توضیحی برای این مساله باشد که چـرا بسیاری از کارآفرینـان قبل از اینکه در نهایت به موفقیت نائل شوند در فعالیتهای کسبوکار خود معمولا بیش از یکبار با شکست مواجه میشوند.
آیا همه میتوانند کارآفرین باشند؟
بصیری: بله همه میتوانند به عنوان یک کارآفرین مشغول به کار شوند اما قطعاً همه به اندازه یکسان به موفقیت دست پیدا نمیکنند. کارآفرینی نیازمند تجربههای بسیار زیاد، قاطعیت و گاهی اوقات تحصیلات، علم، آگاهی و مهارت و البته برای موفقیت بیشتر؛ مجهز به ذهن پولساز است.
* آیا با این جمله موافقید که انعطافپذیری بالا یکی از ویژگیهای کارآفرینان موفق است؟
بصیری: بله. انطباق با تقاضاها و خواستههای در حال تغییر مشتریان از مهمترین ویژگیهای کارآفرینان موفق به شمار میرود. همراه با تغییر جامعه انسانی و ذائقه های آنها، کارآفرینان موفق باید فعالیتهای کسبوکار خود را با این تغییرات انطباق دهند در غیر این صورت محکوم به شکست خواهند بود.
* چه انتظاری از نهادها و سازمانهای دولتی دارید؟
بصیری: کارآفرینی و ایجاد اشتغال نقش مهمی در بالندگی جامعه دارد و در این مهم، نهادها و سازمانهای دولتی باید از کارآفرینان و سرمایهگذاران حمایت کنند. حمایتهای بیشتر دولتی در بخش بیمه، مالیات و وضع و اجرای قوانین و مقررات با توجه به شرایط واقعی بخش خصوصی و جلوگیری از قاچاق کالای خارجی میتواند در رفع موانع تولید و افزایش انگیزه کارآفرینان بسیار اثرگذار باشد.
* در راهاندازی این شرکت تولیدی پوشاک با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
بصیری: ایجاد یک شرکت تولیدی از نقطه صفر، مانند کنار هم قرار دادن قطعات پازل بـسیار بـزرگی اسـت که علاوه بر فراهم بودن و در دسترس بودن قطعات پازل، نیازمند داشتن نقشهی راهنما، صبر و حوصله و دقت و تلاش مستمر است.
در این منطقه جغرافیایی راهاندازی یک تولیدی صنعتی پوشاک با این ابعاد، کار نو و تازهای بود که با توجه به اینکه نمونه مشابهی نداشت، فراهمسازی دانش فنی، نیروی ماهر و آموزشدیده و تامین مواد اولیه از بزرگترین چالشهای آن به شمار میرفت که به لطف خدا و به واسطه انگیزه و تلاش مدیران و کارشناسان خلاق پردیس جامه بصیری بر بسیاری از آنها فائق آمدهایم.

* تعداد اقلام تولیدیتان چند نوع است؟
بصیری: ما در سه گروه پوشاک مردانه، زنانه و کودک، توان تولید انواع لباسهای نساجی، تریکو و جین و کتان را داریم و فقط در بازههای زمانی ده ماهه اخیر بیش از ۲۷۰ مدل لباس طراحی و تولید کردهایم.
* آیا پیامی برای کارآفرینان جوان دارید؟
بصیری: هر کارآفرینی باید بداند که فقط داشتن یک ایدهی فوقالعاده، برای ورود به دنیای کارآفرینی کافی نیست. اگر ترکیبی از همه منابع و شرایط لازم، به ویژه باور قدرتمند پولساز، توان مدیریتی و آگاهیهای لازم وجود نداشته باشد؛ یک ایدهی عالی فقط در حد یک ایده باقی خواهد ماند و هیچگاه به مرحلهی عمل در نخواهد آمد.
بسیاری از کسانی که پا در مسیر کارآفرینی میگذارند، تصور لذتبخشی دارند که خودشان رئیس خودشان خواهند بود اما باید به خاطر داشته باشید که یک کارمند فقط به یک رئیس حساب پس میدهد اما یک کارآفرین باید همیشه پاسخگوی سرمایهگذاران، شرکا و از همه مهمتر، مشتریان باشد.
در واقع، کار کردن برای دیگران از کار کردن برای خودتان آسانتر است و سختیهای کمتری دارد اما فرصتها در سختیها نهفته است و کسانی که نمیخواهند از دایره آرامششان خارج شوند هیچگاه طعم موفقیتهای بزرگ را نخواهند چشید.
انتهای پیام/۲۳۰۷/