دست کوتاه مردم از سفره کم‌برکت تنظیم بازار

خبرگزاری فارس شنبه 10 اردیبهشت 1401 - 11:43
دست کوتاه مردم از سفره کم‌برکت تنظیم بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی در راستای کمک به تامین و دسترسی آسان و مردم به کالاهای مهم و پرمصرف تشکیل شده و اهمیت فعالیت این ستاد در شرایطی که کشورمان بیش از پیش با مشکل تورم روبرو است، دوچندان است.

در حال حاضر کالاهای پایه که حذف آنها از زندگی افراد تقریبا غیرممکن است، به ویژه کالاهای گروه خوراکی ها، تحت عنوان کالای تنظیم بازار در فروشگاه‌های حقیقی و مجازی به فروش می رسد و با توجه به اختلاف قیمتی که میان نرخ مصوب دولت و قیمت کالاهای موجود در بازار دارد، تنظیم بازار فرصت مناسیی به ویژه برای قشر کمتر برخوردار جامعه جهت تهیه مایحتاج خود فراهم می کند، با این وجود بررسی ها نشان می دهد تقریبا هیچ کدام از مراکز فروش کالاهای تنظیم بازار به درستی معرفی نشده اند و کمتر کسی به آنها دسترسی دارد.

معاون دفتر مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص ابهامات وضعیت توزیع کالاهای تنظیم بازار با بیان اینکه وظیفه سازمان بازرسی، نظارت بر توزیع کالا است که عرضه خارج از شبکه یا سایر تخلفات احتمالی پیش نیاید، گفت: در حال حاضر کالاهای تنظیم بازار شامل شکر  فله و بسته بندی، برنج های وارداتی هندی و پاکستانی، مرغ و گوشت منجمد است.

جمشیدی ادامه داد: برای توزیع این کالاها، اولین مرحله معرفی واحد فروشگاهی از طریق اتحادیه و یا انجمن است که تعاونی های مصرف، فروشگاه های زنجیره ای یا سوپر مارکت را به سازمان معرفی می‌کنند.

وی اضافه کرد: سازمان  جهاد کشاورزی بر اساس در خواست و شناختی که از این مراکز فروش دارد، به آنها حواله دریافت کالا از انبار را می دهد.

جمشیدی با بیان اینکه دو  صورت‌جلسه، آغاز و پایان توزیع وجود دارد، گفت: به محض دریافت کالا با ناظران ما تماس گرفته می شود و ناظران در محل فروش حضور پیدا کرده، صورت‌جلسه را تنظیم می کنند و با حضور ناظران سازمان توزیع آغاز به کار می کند.

جمشیدی افزود: پس از اتمام توزیع و پایان یافتن کالا، فروشگاه ها موظف به تنظیم و امضای صورت‌جلسه پایان هستند تا به ناظران تحویل دهند; این ناظران از سازمان جهاد کشاورزی یا بسیج اصناف هستند.

 

معاون دفتر مدیریت بازرسی جهاد کشاورزی فارس، در خصوص مصوبه سازمان تنظیم بازار و اطلاع رسانی با بنر گفت:  مشخصه 100 واحد فروشگاهی امین بنرهایی است که چاپ کرده اند و اولین محموله‌ای که تحویل گرفتند، این بنرها را هم تحویل گرفته و نصب کرده اند.

وی افزود: گستردگی این فروشگاه ها این گونه است که در یک محله یا منطقه، حتما یکی از این فروشگاه های محل وجود دارد.

هیچ بنر بزرگی برای اطلاع‌رسانی نصب نشده است

جمشیدی با بیان اینکه اجرای دستور استاندار مبنی بر اطلاع رسانی با نصب بنر بر عهده اتحادیه صنف خواربار و لبنیات بوده است، گفت بنر بزرگی که مشخص کند کدام فروشگاه در کدام خیابان کالاهای تنظیم بازار توزیع می کند، وجود ندارد.

وی افزود: بنرهایی در جلو فروشگاه های منتخب به منظور اطلاع رسانی نصب شده است.  

جمشیدی البته اضافه کرد: توزیع در مناطقی که بیشتر قشر ضعیف جامعه حضور دارند، به گونه ای است که زبان به زبان می چرخد و مردم متوجه می‌شوند که فلان فروشگاه کالا توزیع می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: این فروشگاه ها هر سال کالاهای تنظیم بازار را توزیع می‌کنند و مردم منطقه آنان را می شناسند.

معاون دفتر مدیریت بازرسی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: 100 فروشگاه منتخب موسوم به امین، توسط اتحادیه خواربار و لبنیات معرفی شده است. علاوه بر این، همه فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهر این کالاها را توزیع می کنند که در هر منطقه حداقل یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ وجود دارد.

وی افزود: همچنین تمام فروشگاه های تعاونی مصرف نیز این کالاها را توزیع می کنند و این گونه نیست که فقط در اختیار این 100 واحد باشد.

فروشگاه‌های جدید برخط 

جمشیدی وعده داد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  در حال طراحی سامانه ای است که نزدیکترین مکان توزیع کالاهای تنظیم بازار با جزئیات را به هر خیابان یا محله نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه پس از تکمیل و ورود اطلاعات، اطلاع رسانی خواهد شد اما در حال حاضر همکاران ما با خط ارتباطی  تلفن ۳۲۱۷۲۰۲۰ پاسخگوی سوالات احتمالی خواهند بود.

معاون  دفتر مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس درباره فروشگاه‌های مجاری کالاهای تنظیم بازار گفت: علاوه بر بازرگام ، پلتفرم های تیماش، سوپران، ویرامیس کالاهای تنظیم بازار را عرضه می‌کنند.

کالاهای تنظیم بازار فقط 10 درصد نیاز بازار را تامین می‌کنند

رنجبر، معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان فارس، در خصوص اطلاع رسانی ضعیف معرفی فروشگاه‌های منتخبی یک سامانه به آدرس  http://tanzim.fajo.irطراحی شده که محل های توزیع در آن مشخص شده است.

رنجبر تصریح کرد: یک بنر که جلو فروشگاه‌های منتخب شامل صد فروشگاه می شود نصب شده است. 

وی ادامه داد: علاوه بر  این فروشگاه‌های زنجیره ای و تعاونی مصرف هم کالاهای تنظیم بازار را عرضه میکنند.

این مسئول گفت: فروشگاه‌های امین یا فروشگاه‌های منتخب، وظیفه توزیع را دارند که با نظارت بازرسی اتاق اصناف، بسیج اصناف و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی انجام می شود.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد:  کالاهای اساسی با نرخ دولتی فقط 10 درصد بازار را پوشش می‌دهد، این اقلام کالاهای تنظیم بازار نامیده می‌شوند نه تامین  بازار  و هدف این است با قیمت منصفانه، بخشی از بازار را تامین شود تا قیمتها تعدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: تنظیم بازار هیچ وقت بیش از 10 درصد را تامین نمی کند و قرار نیست تمام اقشار مردم از آن استفاده کنند که در همین حد هم اطلاع رسانی شده است.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: در تمام فروشگاه های تعاونی و زنجیره ای و فروشگاه‌های منتخب که اتحادیه صنف خواربار و لبنیات مشخص کرده و اتحادیه بنکداران که تعدادی سوپر مارکت را در اختیار دارد، کار توزیع کالاهای تنظیم بازار در حال انجام است.

وی تاکید کرد: اما این هم تنها در حد 10 درصد بازار را تامین می کند و روال کالای تنظیم بازار به این شکل است; برای اینکه یک معیار روی قیمت وجود داشته باشد توزیع می‌شود، قرار نیست همه از آن استفاده کنند چون ظرفیتش به این میزان نیست و گنجایش ندارد.

گزارش از: سیده فاطمه حبیبی

انتهای پیام/س

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.