به گزارش اقتصاد آنلاین، برخی مشاغل مانند "مهمانداری" طرفداران خاص و زیادی در سراسر دنیا دارند و مردم معمولا به افرادی با این شغل غبطه می خورند. همیشه در سفر بودن، دیدن شهرها و کشورهای بیشمار و وضعیت ظاهری و مراودات مهماندارها سبب شده تا برخی از مردم از سختی های این شغل غافل باشند و آن را به چشم یک سرگرمی ببینند و افراد دارای این شغل را سرخوش بدانند.
در حالی که قطعا اینگونه نیست؛ مانند تمام مشاغل دنیا مهمانداری نیز دشواری های خاص خود را دارد و حتی بیماری های بخصوصی که در کمین آنها است.
از مشکلات مربوط به استخوان ها، ستون فقرات و دردهای عضلانی گرفته تا مشکلات شنوایی به دلیل کم و زیاد شدن ارتفاع و قرار گرفتن در موقعیت های جغرافیایی متفاوت، تا درگیری های گوارشی و پوستی و حتی سرطان!
شاید برایتان جالب باشد اما افرادی که سفرهای هوایی زیادی نیز در طول سال انجام می دهند بیشتر در معرض برخی بیماری ها هستند چرا که فرق چندانی با "مهماندارها"ی هواپیما ندارند.پیش از آنکه درباره بیماری های مربوط به افرادی با شغل مهمانداری بنویسیم،تاریخچه این شغل را به صورت اجمالی مرور خواهیم کرد.
مهماندار شغلی است که در قطار و کشتی نیز وجود دارد و به فردی اطلاق میگردد که در طول سفر مسافران را یاری میکند. اما مهماندار هواپیما در مقایسه با مهماندار قطار و کشتی به مراتب وظایف سنگین تری در قبال ایمنی مسافران دارد. تامین کردن ایمنی و راحتی مسافران از اصلی ترین وظایف یک مهماندار است.
نخستین مهماندار هواپیما در تاریخ یک فرد آلمانی به نام کوبیس (Heinrich Kubis) بود. وی نخستین بار در سال 1912 در یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی DELAG به عنوان مهماندار فعالیت کرد. در سال 1920 نیز یک شرکت هواپیمایی در بریتانیا به نام امپریال (Imperial Airways) افرادی را با عنوان Cabin Boys در کابین هواپیماهایش استخدام کرده بود. در سال 1926 یک شرکت هواپیمایی به نام استات (Stout) در ایالات متحده آمریکا برای اولین بار افرادی را به طور رسمی به عنوان مهماندار هواپیما استخدام کرد. همچنین، جالب است بدانید که در سال 1929 میلادی شرکت هواپیمایی آمریکایی پن (Pan American World Airways)اولین ایرلاین آمریکایی بود که مهمانداران را صرفا برای سرو غذا برای مسافران استخدام کرده بود.
در سال 1930 یک پرستار 25 ساله به نام الن چرچ (Ellen Church) در شرکت هواپیمایی یونایتد (United Airlines) استخدام شد. همچنین، وی اولین مهمانداری بود که به عنوان پرستار رسمی در هواپیما و طول پروازها فعالیت میکرد. پس از این اتفاق سایر ایرلاینهای دنیا پرستارهای زن را به عنوان مهماندار استخدام میکردند و آنها را Stewardess یا Air Hostess مینامیدند.
در سال 1930 شغل مهمانداری هواپیما در ایالات متحده بسیار پرطرفدار شد و رکوردش را زد. تعداد متقاضیان زن برای شغل مهمانداری بیش از آقایان بود و تا پایان سال 1936 مهمانداران زن جای مهمانداران مرد را گرفتند و تقریبا میتوان گفت هیچ مهماندار مردی وجود نداشت. مهمانداران هواپیما بایستی برای استخدام از شرایط خاصی برخوردار میبودند و شرط پرستار بودن برای مهمانداری در زمان جنگ جهانی دوم کاملا لغو گردید. زیرا بسیاری از پرستاران به عنوان نظامی انجام وظیفه میکردند. در گذشته شرایطی چون تیعیض جنسیتی، ممنوعیت ازدواج و صلاحیت قد و وزن برای شغل مهمانداری حاکم بود. به طوری که یک مهماندار اگر پا به 32 سالگی می گذاشت و یا ازدواج می کرد، اخراج می شد. تمامی این قوانین در طول سالیان تغییر و اصلاح یافتند.
ژوهشگران دانشگاه هاروارد در جدیدترین پژوهشهای خود دریافتند خدمه هواپیما در معرض ابتلا به انواع بیماریهای خطرناک به ویژه سرطان قراردارند.
با وجود اینکه مهمانداران به دلیل نوع شغل خود از رژیم غذایی سالم و تناسب اندام مناسب برخوردارند و تعداد افراد سیگاری در بین آنها بسیار کم است، اما نرخ ابتلا به سرطان بین مهانداران و خدمه پرواز بیشتر از سایر شغل هاست. کارشناسان مهمترین دلیل ابتلا به سرطان در کارکنان هواپیما را دریافت اشعههای مضر کیهانی به میزان زیاد، استشمام بوی مواد شیمیایی در کابین هواپیما (به دلیل طراحی سیستم تهویه هواپیما که هوای عبوری از موتورهای جت وارد فضای داخل کابینها میشوند) و برهم خوردن تنظیم ساعت بیولوژیک بدن بر اثر بی خوابیهای مداوم میدانند.
آمارها نشان میدهند مهمانداران مرد بیشتر به سرطان پوست مبتلا میشوند و مهمانداران زن درمعرض خطر ابتلا به سرطان سینه، رحم، دهانه رحم، روده و تیروئید قراردارند.
پژوهشگران دانشگاه هاروارد برای به دست آوردن ارتباط شغلهای صنعت هوانوردی با ابتلای افراد به انواع بیماریهای مزمن غیر واگیر بر روی بیش از ۵ هزار مهماندار و خدمه پروازی داوطلب آزمایشهای مختلف انجام داده اند.
در ارتفاعهای بالا از سطح زمین در زمان پرواز با هواپیما، از تراکم هوا کاسته و فاصله مولکولهای موجود درجو زمین زیاد میشود و این امکان وجود دارد که مسافران و خدمه بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ برابر حالتی که بر روی زمین در کنار دریا هستند در معرض دوزهای تابش اشعههای کیهانی قراربگیرند.
اکنون این پیشنهاد مطرح شده است که کارکنان هواپیما مانند متخصصان صنایع هستهای حقوق و مزایایی به دلیل حق اشعه دریافت کنند.
سفرهای طولانی سبب اختلال در ساعت بیولوژیک و دگرگون شدن تنظیم هورمونهای بدن میشود که میتواند ابتلا به سرطان، ناباروری، اختلال درقاعدگی بانوان و مواردی از این دست را به دنبال داشته باشد.
کارشناسان همچنین دریافتند هر ۵ سال سابقه کار بیشتر در صنعت هوانوردی و دریافت میزان بیشتر اشعه میتواند درصد ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
زنان مهماندارهواپیما ۵ برابر بیشتر از سایر زنان به بیماری سرطان سینه مبتلا میشوند، این بیماری به ویژه در آن دسته از زنان مهماندار که مجرد و فاقد فرزند هستند بیشتر مشاهده شده است.
محققان در تلاش هستند با استفاده از این یافته ها، راهکارهایی جدید برای افزایش سطح سلامت خدمه پروازی و جلوگیری از ابتلای آنها به انواع بیماریها پیدا کنند.
نتیجه این پژوهش درمجله (Health Environmental) به چاپ رسیده است.
بسیاری ترجیح میدهند راه سخت و طولانی برخی مناطق را بر خود هموار و از هواپیما برای مسافرت استفاده کنند. سازمان هواپیمایی کشور قوانینی دارد که براساس آن بهدلیل حفظ سلامت افراد و آرامش سایر مسافران، از ورود بسیاری از بیماران یا افرادی که به هر دلیلی مسافرت هوایی برایشان خطر دارد، جلوگیری میکند.
موارد منع طبی پرواز در بیماریهای قلب و عروق(بعد از سکته قلبی/ نارسایی قلبی/ آنژیوپلاستی/جراحی قلب باز/ ترومبوفلبیت )