به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، یکی از مشکلات و معضلات حل نشده استان هرمزگان امر نامیمون و نامبارک قاچاق سوخت است، مسئلهای در هرمزگان مصائب آن تنها به خروج سرمایه ملی ختم نمیشود بلکه جادهها را ناامن میکند، جان انسانها را میگیرد، موجب آتشسوزیهای گسترده در منازل مردمی میشود که همسایگان آنها سوخت انبار کردهاند، آمار ترک تحصیل دانشآموزان را افزایش میدهد و هزار یک آسیب دیگری که در بطن هر کدام از این مصائب خوابیده است که مشکلاتی را برای جامعه به وجود میآورد.
آنچیز که امروز برای ما مشخص شده این است که هرمزگان در کنار اینکه مبدا قاچاق سوخت است، مقصد قاچاق سوخت نیز میباشد و از استان کرمان و فارس و استانهای دور دست نیز سوخت قاچاق شده که عمدتا گازوئیل هستند و طبق اعلام مجتبی قهرمانی رئیسکل دادگستری استان هرمزگان هیچگونه بنزینی از هرمزگان قاچاق نمیشود، به هرمزگان میآید و از آنجا به سمت بنادر هرمزگان به ویژه در شرق استان و شهرستان میناب انتقال و با لنجها راهی خارج از کشور یا منقل به باکها و مشکهای کشتیهای خارجی میشود.
مسئلهای که طبق اعلام سردار لشکری جانشین دریابانی استان هرمزگان روزانه بین 3 میلیون تا 5 میلیون لیتر فقط از هرمزگان قاچاق میشود.
سردار لشکری اعتقاد دارد که علت اصلی قاچاق سوخت حاشیه امن سود آن است به طوری که گازوئیل در داخل کشور لیتری 300 تومان است اما سوختبران و قاچاقچیان آن را با 67 برابر افزایش قیمت لیتری 20 هزار تومان به فروش میرسانند بنابراین هر لنجی بین 500 میلیون تا 2 میلیارد در هر محموله سود نصیبش میشود.
مجتبی قهرمانی رئیسکل دادگستری استان هرمزگان نیز میگوید: یک بشکه گازوئیل 200 لیتری در جایگاه 60 هزار تومان است همین بشکه وقتی از جایگاه خارج شود و به 50 متری آن برسد میشود 2 میلیون تومان و زمانی که به نزدیکیهای شهرستان میناب برسد قیمت آن به 5 الی 6 میلیون افزایش مییابد و در بنادر کرگان، کلاهی یا مناطق دریایی به 7,8 میلیون تومان و وقتی به کشتی خارجی میرسد تا 12 میلیون تومان قیمت پیدا میکند.
قهرمانی تاکید دارد: که با روشهای موجود نمیتوان جلوی قاچاق سوخت را گرفت چرا که در همین سال گذشته 1100 خودروی نیسان فقط در شهرستان میناب ضبط شده است اما قاچاق سوخت به قوت خود باقی است.
انتهای پیام/865/ش