به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کوالالامپور، بر اساس تازهترین آمارهای رسمی، بیشترین تصادفات مرگبار با تردد روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون موتور سیکلت در ده کشور جنوب شرق آسیا به راکبان این وسیله دوچرخ تعلق دارد.
راکبان متخلفی که موجب تشدید نظارت و اعمال قوانین سختگیرانه پلیس در کشورهای آسیای جنوب شرقی شده اند.
تایلند با میانگین سالانه ۵۶ هزار و اندونزی با میانگین ۳۸ هزار تصادف در سال به ترتیب در رده اول و دوم ده کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا قرار گرفته اند.
براساس اعلام پلیس تایلند بیش از ۱۸ درصد فوتیهای مربوط به تصادفات موتور سیکلت در این کشور به علت نداشتن کلاه ایمنی با کیفیت ثبت شده است.
کلاه ایمنی طبق قوانین بیشتر کشورهای این منطقه به عنوان ابزاری نجات بخش برای راکبان موتور سیکلت اجباری است و نداشتن یا استفاده از کلاه بی کیفیت در سنگارپور دو هزار دلار جریمه یا شش ماه زندان دارد؛ در ویتنام چهار میلیون دونگ جریمه نقدی در انتظار متخلفان است و در مالزی و اندونزی علاوه بر جریمه، موجب ابطال گواهینامه و توقیف موتور سیکلت میشود.
کارشناسان معتقدند آب وهوای استوایی، قیمت ارزان و فرار از ترافیکهای آزاردهنده سه دلیل عمدهای است که طبق آمارها، بیش از شصت درصد مردم جنوب شرق آسیا از موتورسیکلت استفاده میکنند.
آموزش همگانی و فرهنگسازی برای تربیت موتور سوارن قانونمند، تشدید نظارتها و همچنین اعمال قوانین سختگیرانه پلیس، مهمترین راهکار کشورهای این منطقه برای مدیریت و کنترل راکبان موتور سیکلت است.
اظهارات:
۱) اینتن دان ایدی - رئیس پلیس مالزی
۲) سوب تانیچ - پلیس تایلند
۳) شهروند مالزیایی
۴) سو نارتی - پلیس سنگاپور
۵) شهروند اندونزیایی
۶) نگوئین کوئیک - افسر پلیس ویتنام