توسعه سوخت رسانی در بنادر کشور با تکیه بر تولید دانش بنیان

صدا و سیما چهارشنبه 04 خرداد 1401 - 17:16
مدیر عامل خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم گفت: با تکیه بر تولید دانش بنیان سوخت رسانی در بنادر را توسعه می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سعید قبیتی با یادآوری شعار سال تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه فعالیت‌های خود در بخش تامین و توزیع سوخت شناور‌ها و با توجه به الزام بین المللی استفاده از سوخت کم سولفور نسبت به همکاری و مشارکت با مجموعه‌های دانش بنیان داخلی برای تولید این سوخت اقدام جدی کرده است.
قبیتی ادامه داد: هدف از این کار رساندن تولید سوخت کم سولفور به حد تامین کامل نیاز ناوگان و بی نیاز شدن از سوخت خارجی و سپس صدور مازاد آن برای در اختیار گرفتن سهمی بزرگ در بازار سوخت شناور در منطقه است.
وی روش‌های تولید دانش بنیان سوخت کم سولفور را در راستای بی اثر شدن تحریم‌های ظالمانه مهم ارزیابی کرد و گفت: با این دست اقدامات شکست تحریم‌ها و راهبرد فشار حداکثری بیش ازپیش رقم خواهدخورد.
مدیر عامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با بیان اینکه سایت سوخت رسانی شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در بندر شهید رجایی روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت به شناور‌ها عرضه می‌کند، تصریح کرد؛ این سایت سوخت رسانی در حال حاضر دارای ظرفیت ۵۳ هزار تُن انبارش سوخت است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۱۱۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است.
سعید قبیتی میزان نقل و انتقال جاده‌ای و ریلی سوخت را در این سایت سوخت رسانی به صورت ریلی حدود ۳۰۰۰۰ تُن ماهیانه و جاده‌ای ۵۰۰۰ تُن ماهیانه اعلام کرد و افزود: این حجم از سوخت از طریق پالایشگاه‌های بندر عباس و امام خمینی شازند تامین می‌شود.
مدیر عامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم از جمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت تحت مدیریتش را ایجاد زیر ساخت‌های سوخت رسانی به شناور‌ها در بندر چابهار و دیگر بنادر کشور اعلام کرد و گفت: در این رابطه برنامه داریم و درحال فراهم سازی مقدمات آن هستیم.
قبیتی با اشاره به اینکه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سالانه نیازمند ۴۰۰ هزار تُن سوخت است، خاطر نشان کرد:هدف غایی ما در شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم ایجاد و افزایش پتانسیل انبازش و تدارک سوخت تولید داخل و سوخت‌های ترانزیتی است همچنین افزایش سرعت تدارک سوخت و ایجاد چرخه کامل سوخت رسانی به همراه عدم وابستگی به تامین سوخت مورد نیاز ناوگان خارج از کشور را در چشم انداز فعالیت خود تعریف کرده ایم.
این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه فعالیت‌های گروه کشتیرانی ذیل تحریم‌ها طی سال‌های اخیر پرداخت و اظهار کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین ناوگان تجاری منطقه است بنابر این برای کمک به اشتغال زایی پتانسیل ها‌ی مناسبی دارد از جمله اینکه هم اکنون ۶۷۰۰ نفر به صورت مستقیم در بخش‌های خشکس و دریایی مشغول به کار هستند.
وی افزود: در راستای سیاست‌های کلان در گروه کشتیرانی طی سال گذشته ۶۰۰ دریانورد در رده‌های مختلف جذب و مشغول به کار شدند همچنین ۳۰۰ نفر از دانش آموختگان نخبه دانشگاه‌های داخلی متخصص در رشته‌های مرتبط با فعالیت گروه کشتیرانی در این گروه استخدام شده و در حال فعالیت هستند.
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با تاکید بر اینکه سیاست زیر بنایی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران استفاده از نیرو‌های نخبه داخلی است، خاطر نشان کرد: از زمان تاسیس این شرکت تاکنون این سیاست ادامه یافته و به مرور به نقطه‌ای رسیده که قریب به صد درصد نیرو‌های خشکی و دریایی ایرانی هستند که بخش زیادی از پرسنل دریایی نیز در موسسه آموزشی دریانوردی وابسته به خود گروه کشتیرانی آموزش دیده و سپس جذب شده اند.
وی از جمله دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت تولید داخلی و اقتصاد ملی را توسعه خدمات در پس کرانه دانست و ادامه داد: در این رابطه چرخه کاملی را از خدمات به صاحبان کالا ارائه می‌دهیم که بخشی از آن در شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی متجلی است که بار را از طریق مختلف ریلی و جاده‌ای به مقاصد مختلف می‌رساند.
قبیتی با اشاره به نیاز تعمیرانی شناور‌ها به صورت سفری و دوره‌ای که بعضـاً بسیار هزینه بر هستند، گفت: گروه کشتیرانی مدت هاست که با استفاده از پتانسیلی که در این حوزه در شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز گرد آورده است تعمیرات شناور‌ها را تا حد امکان در داخل و در این یارد تعمیراتی انجام می‌دهد چرا که هدف ما جلوگیری هر چه بیشتر از خروج ارز و ایجاد اشتغال برای نیرو‌های بومی در کنار رونق بخشیدن به تولید داخل است.
مدیر عامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با موفق ارزیابی کردن برنامه‌های گروه کشتیرانی برای بی اثر شدن تحریم‌ها به حمل ۲۷ میلیون تن حجم بار این شرکت طی سال ۱۴۰۰ اشاره و تصریح کرد: این رقم به معنای افزایش ۴۰ درصدی حمل بار نسبت به سال ۹۹ است که در دو بخش فله و کانتینر به دست آمده است.
وی حمایت از تولید و اقتصاد داخلی را راهبردی مهم در گروه کشتیرانی اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۰ شرکت دانش بنیان با گروه کشتیرانی در حال همکاری هستند همچنین تا ۹۹ درصد از سوخت مورد نیاز ناوگان از داخل تامین می‌شود و برای تامین و ساخت کانتینر و افزایش ظرفیت ناوگان تولید داخلی مد نظر بوده و با شرکت‌های داخلی قراد داد‌هایی منعقد شده که در دست اجرا است.
قبیتی در پایان به سایت سوخت رسانی ستاره قشم در بندر سلخ قشم اشاره کرد و بیان داشت: این سایت سوخت رسانی بر اساس موقعیت راهبردی جزیره قشم طراحی و اجرا شده است که امیدواریم با توجه پتانسیل عبور ۵۰ هزار شناور در سال از تنگه هرمز بتواند به مرکزی برای فروش سوخت و خدمات به شناور‌های داخلی و خارجی تبدیل شود و از قِبَل آن ارزش افزوده قابل توجهی تولید و در چرخه اقتصادی کشور وارد گردد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.