به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم ، روح الله امرالهی اظهار داشت: وظایف دفترهای تسهیلگری این مهم است که مسائل و مشکلات را احصاء و مراجعات مردم را به سیستمهای اداری جهت دریافت تسهیلات، وام اعتبارات و صدور پروانهها انجام دهد، ضمن اینکه در حوزه خدمات و فرهنگی نیز خدماتی انجام میشود.
تسهیلگری در حقیقت آسان ساختن و سرعت بخشیدن به فرآیند یا اتفاقی است که عموماً از راه فعالیتها و یا سازوکارهای اجتماعی انجام میشود. ازاینرو، چندی است که در بافتهای فرسوده دفاتری با عنوان دفاتر تسهیل گری نوسازی بافت فرسوده ایجاد شدهاند که عمدهترین و اصلیترین وظیفه آنها برقراری ارتباط با ساکنان بافت های فرسوده، معرفی مشوقها، تسهیلات و معافیتهای موجود و حل مشکلات احتمالی آنها در زمینههای نوسازی بناها و تجمیع ساختمانها است.
دفاتر تسهیلگری جهت ارتقای کیفیت زندگی ساکنین محله در پنج حوزه تخصصی شهرسازی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و مددکاری خدمات خود را ارائه دهد تا در راستای کاهش مشکلات و چالشهای محله گام برمیدارد.
برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینههای مهارتهای زندگی بهصورت رایگان، برگزاری رایگان کارگاههای آموزشی بهداشت عمومی و خانواده، جذب حمایت نهادها و دستگاههای حمایتی برای رفع مسائل و نیازهای گروههای آسیبپذیر محله، شناسایی خیرین و نهادهای علاقهمند به فعالیت در محله و شناسایی افراد تأثیرگذار و فعال در زمینه اقدامات اجرایی ازجمله توانمندیهای اجتماعی و مددکاری از دیگر خدمات دفاتر تسهیلگری است.
در حال حاضر سه دفتر تسهیلگری در شهر قائم، امینآباد و محله دروازه ری فعالیت میکنند.