...

رکنا پنج شنبه 05 خرداد 1401 - 17:16
رکنا: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت و گو با رکنا

پر بی راه نیست که از ساختمان های ناایمن، با نام بمب ساعتی یاد می کنند. متروپل که فروریخت، آژیر خطر ساختمان های ناایمن کشور را به صدا در آورد. ساختمان های ناایمن در کشور کم نیستند. گویا هشدارهای سازمان نظام مهندسی خوزستان، در گوش مالک متروپل اثری نداشت و چنین فاجعه ای را به بار آورد. صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز همان روز حادثه در محل ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان حضور پیدا کرد و گفت که احداث ساختمان متروپل، قبل از سال 1398 برای 6 طبقه صادر شده که بعداً سه و دو طبقه به آن اضافه شده است. او همچنین تاکید کرد که قطعا با کسانی که در صدور مجوز و ساخت این ساختمان دست داشتند برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رامین کرمی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است. او در گفت و گو با رکنا، با اشاره به اینکه در حادثه متروپل، باید تا تهیه گزارش نهایی کمیته کارشناسی و فنی از علت حادثه صبوری کرد، گفت: «بر اساس مستندات، هشدارهایی از سمت سازمان نظام مهندسی آبادان و سازمان نظام مهندسی کشور در خصوص، مشکلات فنی و مهندسی متروپل داده شده بود، قصور مالک و پیمانکار در عدم رعایت مقررات فنی و لحاظ دقیق آیین نامه مقررات تولید ساختمان را به وضوح نشان می داد. با این وجود مالک توانسته است با دور زدن سازمان نظام مهندسی، از مجاری غیر قانونی حجم ساختمان را بیشتر کند و همچنین موارد فنی را نیز رعایت نکند.»

رامین کرمی با اشاره به اینکه بعد از حادثه پلاسکو گزارشی از ساختمان های ناایمن تهران در مناطق 22 گانه تهران توسط سازمان نظام مهندسی تهیه شد، گفت: «ما مکاتبات زیادی با شهرداری و سازمان آتش نشانی داشتیم. سازمان نظام مهندسی وظیفه نظارت و ارائه گزارش به مراجع صدور پروانه  دارد و این سازمان اجرایی نیست. در این راستا شهرداری ها هستند که باید با گزارش سازمان دستور توقف عملیات ساختمان های ناایمن را بدهند و از ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری کنند. با این وجود متاسفانه در ساختمان متروپل این اتفاق از سمت شهرداری نیفتاد.»

وی در پاسخ به اینکه با این تفاسیر در حادثه متروپل، شهرداری آبادان مقصر است، گفت: «تا زمانی که گزارشات نهایی فنی کارشناس رسمی دادگستری به دست نرسد، نمی توان گفت چه کسی در این حادثه مقصر است؛ اما شواهد نشان می دهد که سازمان نظام مهندسی گزارشات خود را به صورت کامل ارائه نکرده است. علاوه بر ناظر، خود سازمان آبادان، نیز با شهرداری آبادان در خصوص ناایمنی متروپل و ساخت سه طبقه خارج از عرف مکاتبه کرده است. بارهای اضافه ای که بر روی متروپل، خارج از توان این سازه بود. شهرداری آبادان موظف بود تا دستور توقف عملیات ساختمانی بدهد؛ اما باید پیگیری کرد که از چه مجرایی، مالک متروپل، توانست این فرایند را دور بزند.»

کرمی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد، گفت: «مرجع این کار شهرداری تهران و دستگاه حاکمیتی است. وقتی مهندس، بالای سر ساختمان نباشد یکی از دلایل عمر پایین ساختمان ها در کشور این است که متریال خوب دارید اما این از طریق مجری ذی صلاح انجام شود. مهندس باید ساختمان را بسازد اما در کشور ما از قصاب و بقال و پزشک هر کسی که پول دستش می آید شروع می کند به ساختمان ساختمان و متاسفانه مراجع صدور پروانه باید از این کار جلوگیری کند از اینکه کسی که صلاحیت ندراد این کار را بکند. و دیواری کوتاه تر از مهندس ها هم پیدا نمی کنند.»

شما دیده اید جراحی یک پزشک توسط یک وکیل انجام شود؟ چنبن چیزی اتفاق نمی افتد چراکه با جان انسان ها در ارتباط است بنابراین ساختمان نیز باید توسط کسی که درس و تجربه دارد انجام شود.

این یکی از دلایل این است که عمر ساختمان های ما پایین است. دلیل دیگر این است که سرویس نگهداری در ساختمان هایمان به هیچ عنوان نداریم. یعنی بحث سازه ای، مقاوم سازی، ایمنی، آتش نشانی و تاسیساتی بازدیدهای دوره ای و سرویس نگهداری سالیانه می خواهد. چرا ساختمان های کشورهای دیگر بالای 70 تا 100 سال عمر می کند اما در کشور ما به بالای سی سال هم نمی رسد؟ توسط مجزی ذی صلاح ساخته نمی شود و دوم اینکه سرویس نگهداری در آن ها استفاده نمی شود و آن مصلاح با کیفیت را به بدترین شکل ممکن استفاده می کنند.

ساختمان سامان، ایران سکنا، اکباتان، این ساختمان ها بالای 50 سال است که ساخته شده اند و دارای ایمنی بالایی هستند که به این دلیل است که مهندسی ساز هستند و یک شبکه مهندسی این ها را ساخته اند.

تمام این ها صیانت از منابع ملی است. ما اگر بتوانیم ساختمانی بسازیم که عمر آن حتی پنج سال هم بیشتر شود به مردم خدمت کرده ایم. این یکی از بزرگترین خیانت ها به کشور است. 

استانداردهای ما به روز شدهی است و الان بخواهید ولی چه کسی باید این ها را اجرا کند؟ مهندس ها باید همه چیز را متناسب سازی کنند، برای مثال از فنی استفاده کنند که موتور ضد حریق داشته باشد، پمپ های آتش نشانی متناسب باشند و بتوانند در زمان حریق کار کنند، سازه ها جوری باشند که در مقابل تست جوش داده باشند و مقاومت در مقابل خریق زمان استاندارد داشته باشد. 

کسی که تجربه ندارد و نمی تواند حتی نقشه بخواند ساختمان می سازد و برای اینکه به مهندس پول کمتری بدهد با جان مردم بازی می کند هم با منابع ملی بازی می کند. این یک درد برای جامعه ما است که سیستم های نظار

درخواست دادگاه ویژه ساختمان کردم برای کسانی که دارند از قوانین خطور می کنند. برای شهرداری که تمکین نمی کندو برای نفری که این ساحختمان های ناایمن را می سازد و صدها نفر را در یک ساختمان گرفتار می کند. این ها باید جوابگو باشند و دستگاه قضا باید پیگیری کند که کسی که صلاحیت ندارد چرا ساختمان سازی می کند؟ 

در زلزله رودبار 50 هزار نفر فوت کردند و زلزله هرمزگان در سال گذشته هم داشتیم که یک نفر فوت کرد و این نشان می دهد ورود بدنه جامعه مهندسی به ساخت و ساز کشور نتیجه اش این بود که جان مردم حفظ شود و عمر ساختمان هایمان بالا برود. ساختمان هایی که در دهه های 60 و 70 ساخته شده با ساختمان های دهه 80 و 90 متفاوت است.

هم از نظر متریال و مقاومت سازه ای و کیفیت سازه ای

این هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. در همه جای دنیا هزینه مهندسی 3 تا 5 درصد هزینه ساختمان سازی است. ما در ایران حتی حاضر نیستیم نیم درصد هم برای این موضوع هزینه کنیم. در بعضی از شهرستان ها می خواهند فقط مهندس عمران در صحنه حاضر باشد. چرا؟ باید مهنذدس معمار، مهندس مکانیک، مهندس برق، باشد.

جان مردم ما خیلی بیشتر از این ها باید ارزش داشته باشد که ما از هزینه ساخت نیم تا یک درصد کاهش دهیم به خاطراینکه مالک سود بیشتری داشته باشد و این خیانت به مردم است. ما باید ساختمان هایی بسازیم که نخواهیم چند روز دیگر آن را خراب کنیم. مصالح ما با مصالح دیگر کشورها فرقی ندارد بلکه نوع بهره برداری و توع ساخت و خدمات نگهداری کیفیت پایین دارد که ما اکنون این ضررها را در کشور داریم. من به عنوان یک ایرانی خجالت می کشم که عمر ساختمن های ما اینقدر پایین است و تمام تلاش خودم را می کنم تا موضوع نگهداری را جا بیندازم. 

از همین تریببون به وزارت کشور، شهرداری و دیگر ارگان های مرتبط اعلام می کنم سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیش از 130 هزار عضو آمادگی کامل خودش را در راستای ایمنی، مدریت بحران و کنترل و بازرسی به شهرداری تهران، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنم. کنار دستگاه های حاکمیتی و نظارتی به عنوان بازوی فنی هستیم چون جان مردم برای ما بیشتر از همه یز اهمیت دراد.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.