افزایش کیفیت تولیدات کشور در گرو تربیت نیروی انسانی و پژوهشگران متخصص است

ایرنا دوشنبه 09 خرداد 1401 - 14:58
سمنان- ایرنا- مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به مساله‌دار بودن کیفیت خودروهای داخلی گفت: مهمترین هدف نظام آموزش عالی بیشتر کشورها، تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهشگران مورد نیاز بازار کار است که با تحقق این هدف، کیفیت صنایع رونق می‌یابد. 
افزایش کیفیت تولیدات کشور در گرو تربیت نیروی انسانی و پژوهشگران متخصص است

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید علی موسوی روز دوشنبه در سمینار نگاه نو به توانمندی های دانشگاه فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش آن‌ها در توسعه صنعت کشور در سالن اجتماعات دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با ابراز امیدواری از آینده دانشگاه و صنعت استان سمنان گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای در تمام کشورهای دنیا بسیار اهمیت دارد و محور توسعه کشورها، تمرکز بر آموزش مهارت‌محور است. 

وی با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌های نسل چهار دنیا در حال تبدیل شدن به فنی و حرفه‌ای هستند افزود: آموزش فنی و حرفه‌ای بر مبنای ضرورت اجتماعی، ضرورت آموزشی، ضرورت فناوری و ضرورت اقتصادی استوار است‌. 

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تولید ناخالص ملی و داخلی تعریف شده است و این دانشگاه موظف است با تربیت نیروهای انسانی ماهر، سهم خود را محقق کند.

موسوی بیان کرد: به منظور ایجاد سیستم طبقه‌بندی مشاغل، لازم است همکاری بین دانشگاه و صنعت هماهنگ باشد و حرفه‌های مورد نیاز بازار کار، به عنوان رشته‌های دانشگاهی تعریف شود. 

وی افزود: همه کشورهای پیشرفته دنیا چهارچوب تعیین صلاحیت دارند و شایستگی افراد را در دانش، بینش و مهارت بررسی می‌کنند و شکل اجرای آموزش بر این اساس است.

موسوی ابراز داشت: اشتغال‌پذیرنبودن دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، به دلیل نبود توجه به آموزش شایسته محور است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اکنون مفاهیم وارداتی مانند کارگروه، کمیته و شورای تصمیم‌گیر فقط به شکل واژه وارد کشور می‌شود و عمق آن درک نمی‌شود؛ لازم است با تعریف درست از این واژه‌ها در پیشبرد اهداف آموزشی به کار گرفته شود.

۷۰ درصد واحدهای درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی آموزش داده می‌شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیز بیان کرد: اگر ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت در عمل ایجاد نشود، خروجی مورد نظر و رسیدن به دانش‌آموختگان دارای مهارت به دست نمی‌آید. 

رضا نقدی، تربیت افراد توانمند و بامهارت را باقیات‌الصالحات دانست و گفت:  هدف نهایی همه دستگاه‌ها، خدمت به جامعه است و دانشگاه نسل چهار، با تربیت نیروهای بامهارت این خدمت را به جامعه هدف ارائه می‌کند. 

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان، دارای چهار دانشکده است و در هر دانشکده ۱۵ تا ۱۷ رشته تدریس می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با بیان اینکه نتیجه مهارت‌آموزی درست، در اشتغال مشاهده می‌شود گفت: ۷۰ درصد واحدهای درسی این دانشگاه در کارگاه و آزمایشگاه آموزش داده می‌شود و نمایشگاه دست‌سازه‌های دانشجویان که اکنون برقرار است، نتیجه همین کارگاه‌ها است. 

نقدی بیان کرد: آمار اشتغال پایدار دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در کشور نشان دهنده اشتغال ۶۰ درصد از دانشجویان است و ۲۴ درصد آنان نیز به صورت پاره‌وقت شاغل هستند درحالی که اشتغال متوسط کل دانشگاه‌های کشور حدود ۴۵ درصد است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: فرهنگ اشتباه مدرک‌گرایی در خانواده‌ها که حدود سه دهه مخل پیشرفت آموزش و اشتغال کشور بود، در پنج سال گذشته در حال تبدیل شدن به فرهنگ مهارت‌گرایی است و امسال میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ۳۰ درصد افزایش داشت در حالی که دانشگاه‌های مادر با ریزش دانشجو مواجه هستند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.