به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که در برنامه میز اقتصاد حضور داشت به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.
مجری: برخی اقلام که نرخ مصوب دارند در بازار و در کارخانجات بالطبع با قیمت بالاتر عرضه میشوند، علت چیست؟
قربانی: پس از اجرای طرح مردمی سازی، مجموعه صنایع لبنی کشور با تمام نیروی خودشان وارد عرصه شدند و تمام شیر تولیدی دامداریها را خریداری و تبدیل به محصولات مختلف میکنند. اما درباره سوالی که پرسیدید باید گفت: در ارتباط با قیمت حداقل آن چیزی که در طول سالها اتفاق افتاده و در دولت سیزدهم هم مشخص بوده صنایع لبنی همکاری لازم را داشتند و نرخهای مصوب را رعایت میکردند. اما در این مقوله دو داستان وجود دارد که یکی بازار و دیگری تولید است. بازار به نوعی دست نامرئی تولید محسوب میشود.
مجری: اگر این جور است، جناب قربانی بگذاریم دست نامرئی قیمت را مشخص کند و اگر قیمت مصوبی مشخص است باید در بازار باشد؟
قربانی: در ارتباط با طرح مردمی سازی، بعد از یک مدت کوتاهی از طرح عبور و هماهنگیها بیشتر خواهد شد و یک نظام بازار با عرضه و تقاضا شکل میگیرد. هم اکنون می خواهم نکته مثبت اشاره کرد و آن رعایت قیمت مصوب از سوی صنایع لبنی میباشد و قیمتها در چارچوب ابلاغیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و به بازار عرضه میشود
مجری: کدام مکانیسم عمل نکرده یا ناقص بوده که برخی کارخانجات قیمتها را فراتر از مصوب عرضه میکنند؟
قربانی: شاید همکاران در حوزه نظارت و توسعه بازرگانی و خود صنایع لبنی بیشتر در جریان باشند، اما شاید اطلاع رسانی با آن سرعتی که میبایست انجام نشده است به طور مثال تولید کنندگان محصولاتی داشته اند با قیمت گذشته، قیمتی که قبل از ابلاغ رسمی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وجود داشته.
مجری: قیمتهای قبلی که پایینتر بوده و این قیمتها جدید است یعنی ابلاغ جدید صورت نگرفته است و نمیدانند؟
قربانی: البته قیمت ابلاغی مشخص است، مثلا ماست کم چرب پلاستیکی ۹۰۰ گرمی گفتند که ۱۵ هزار تومان که شما هم اشاره کردید، احتمال تقلب هم وجود دارد، اما مجموعه حوزه بازرسی ما گزارش میدهند که کدام یک از صنایع این کار را کردند و در چه حجمی بوده است و آیا در بازار تاثیرگذار بوده یا نبوده است.
سید محمدرضا بنی طبا سخنگوی صنایع لبنی نیز مهمان دیگر برنامه میز اقتصاد بود که به سوالات مجری پاسخ داد.
مجری: برخی اقلام که قیمت مصوب دارند که در گزارش هم اشاره شده، در بازار با مبلغ بیشتری عرضه میشود، کمبود آن که بماند، چرا این اتفاق میافتد؟
بنی طبا گفت: ما از نظارت رسانه استقبال میکنیم، البته آنچه را که در گزارش پخش کردید و به آن اشاره شده، مشخص نیست برای کدام کالا میباشد؛ که اگر مشخصات کامل کالا نشان داده میشد میتوانستیم بدانیم که آیا تخلفی در قیمت کالا بوده یا نه.
اما در یک مورد که میتوانم بگوی که زمانی که میخواستم طرح مردمی سازی را اجرا کنیم، در دو روز پشت سرهم دو قیمت متفاوت اعلام شد که کارخانهها نیز اصلاخ کردند، اما در یک نمونه علیرغم اطلاع رسانی که انجام داده بودیم یکی از کارخانهها به اشتباه قیمتها را اعمال کرد.
هر کارخانهای که قیمت این چهار قلم که مصوبه ستاد تنظیم بازار را دارد و در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اعلام شده است، ملزم به عرضه با قیمت مصوب است و در صورت تخلف، قطعا باید با آن برخورد شود و ما در این زمینه مشکلی نداریم.
اما یک ذهنیتی در جامعه بوجود آمده و تصور میشود که تولیدکننده وقتی کالایی را در بازار به فروش میرساند همراه با گرانفروشی است.
گرانفروشی با گرانی کاملا متفاوت است، وقتی قیمت شیرخام را از ۶ هزار تومان به ۱۲ هزارتومان میرسد یعنی دو برابر یا ۱۰۰ درصد افزایش، به همین دلیل نباید توقع داشت کالاهای لبنی به همان نسبت افزایش پیدا نکند.
آن چیزی که وظیفه ماست، تامین کالاست، آن چیزی که وظیفه نظام حکمرانی است، این است که قدرت خرید مردم را تقویت کند، اگر این چیز اتفاق نیافتد ما نمیتوانیم ناکارآمدی را بر گردن تولیدکننده بندازیم و متهم به گرانفروشی کنیم آن چنان که در گزارش دیدیم.