۲۷ دستگاه دولتی، آماده اتصال به پنجره واحد خدمات الکترونیک

صدا و سیما یکشنبه 29 خرداد 1401 - 15:31
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: از میان ۱۶۶۲ سرویس دولتی، ۲۱ درصد کاملا الکترونیکی شده‌اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه‌الکترونیکی هستند.

۲۷ دستگاه دولتی، آماده اتصال به پنجره واحد خدمات الکترونیکبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رضا باقری اصل در نشست خبری نتایج نهمین دوره ارزیابی عملکرد دولت الکترونیکی در دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی ۱۶۶۲ خدمت در ۱۷۰ دستگاه‌های اجرایی مورد ارزیابی قرار گرفته که بر این اساس و تا بهار سال جاری ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است، از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده‌اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه‌الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات نیز ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می‌شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به علت نداشتن اقدامی برای الکترونیکی شدن از سوی دستگاه‌های دولتی هنوز الکترونیکی نشده‌اند؛ و البته ۲۷ دستگاه آماده اتصال به پنجره واحد هستند.
باقری اصل با اشاره به اینکه ارزیابی دستگاه‌های اجرایی بر مبنای شاخص‌هایی، چون دولت کاربرمحور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده است، اضافه کرد: طبق ارزیابی صورت‌گرفته هم‌اکنون ۵۲ درصد دستگاه‌ها دولت کاربرمحور، ۳۰ درصد دستگاه‌ها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاه‌ها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کرده‌اند.
وی با معرفی برترین دستگاه‌های پرمراجعه بر اساس ارائه سرویس مردمی نیز گفت: مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، پست بانک، سازمان بیمه سلامت، سازمان حج و زیارت و وزارت علوم در رده‌های نخست این جدول قرار دارند و تقریباً تمامی خدماتشان الکترونیکی شده است. رتبه برترین دستگاه‌ها از لحاظ امتیاز کیفی بالای ۹۰ درصد خدمات الکترونیکی نیز مربوط به مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، سازمان استاندارد و شرکت زیرساخت می‌باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانه‌های ارتباطات، کار، اقتصاد و امور دارایی، میراث فرهنگی و علوم در فهرست نخست دستگاه‌های ارائه خدمات دولت الکترونیک هستند و وزارتخانه‌های دادگستری، امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در این فهرست، پایین‌ترین رتبه را از آن خود کرده‌اند. همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهره‌وری نیز رتبه برتر را در شاخص شفافیت کسب کرده اند.
باقری اصل گفت: یشترین رشد خدمات الکترونیکی نسبت به ارزیابی دوره گذشته مربوط به موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، سازمان پژوهش‌ها، شرکت توانیر و سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی، بوده است.
وی درباره نحوه ایجاد و اتصال دستگاه‌های دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که مطابق با قانون بودجه باید تا شهریور انجام شود، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۹ درصد دستگاه‌ها هنوز تکالیف خود را که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریور می‌شود، انجام نداده‌اند. همچنین ۲۵ درصد دستگاه‌ها تنها ۳۰ درصد فهرست خدمات خود را به پنجره واحد اضافه کرده‌اند و تنها ۱۶ درصد دستگاه‌های اجرایی تکالیف خود را انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت به‌عنوان پنجره واحد برتر خدمات دولت هوشمند و پورتال وزارت آموزش و پرورش از حیث کاربر محوری، به عنوان پنجره غیراستاندارد شناخته می‌شوند، گفت: سازمان توسعه تجارت، سازمان زندان‌ها، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دستگاه‌های پرمراجعه‌ای هستند که در رتبه‌های پایین جدول ارزیابی دولت هوشمند قرار دارند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.