براساس آمار منتشر شده توسط شرکت مخابراتی اسپانیایی تلفونیکا، نزدیک به ۹۰۰ هزار شنود تلفن در ونزوئلا در سال ۲۰۲۱ انجام شده است.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مدافعان حقوق بشر با کشف ارقامی که اخیرا توسط این غول مخابراتی منتشر شده "نظارت گسترده" بر مردم این کشور را محکوم می کنند. آندرس آزپودوا، مدیر یک سازمان غیردولتی در ونزوئلا که با انسداد و محدودیت های اینترنت مبارزه می کند گفته این یک سوء استفاده سیستماتیک از شنود ارتباطات است.
وی معتقد است این شاهدی بر "یک برنامه نظارتی گسترده از طریق شنود ارتباطات و ضبط داده ها و "نقض گسترده حقوق بشر" است که نشان دهنده یک سناریوی "اقتدارگرا" است. بنابر اعلام تلفونیکا که از سال ۲۰۰۵ در ونزوئلا حضور دارد، "شنودهای قانونی" خطوط تلفن و دسترسی به اینترنت این شرکت از ۳۸۰هزار مورد در سال ۲۰۱۶ به ۸۶۱ هزار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته.
براساس این گزارش، درخواست های شنود از سوی سرویس امنیتی و به "درخواست مدعی العموم وبا مجوز قاضی مربوطه"، پلیس علمی و نیروهای مسلح و همچنین "سایر نهادهای ویژه تحقیقات جنایی" ارائه شده. تلفونیکا در "گزارش شفافیت در ارتباطات ۲۰۲۱" خود اطلاعاتی در مورد درخواست شنود و مسدود کردن وب سایت هایی از ۱۲ کشور دریافت کرده.
طبق این گزارش، از نظر دسترسی به اینترنت در ونزوئلا بیش از ۱۳۰۰ سایت بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ مسدود یا محدودیت محتوا به درخواست کمیسیون ملی مخابرات آسیب دیده اند. روزنامه نگاران و سازمان های حقوق بشری مسدود شدن گسترده سایت های منتقد نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را محکوم می کنند.
کارلوس کوریا، مدیر سازمان غیردولتی "اسپاسیو پوبلیکو" که حملات به آزادی بیان را نظارت می کند از این "افزایش شنود تلفنی" که "دلیلی بر سطح بسیار بالای نظارت از سوی دولت" است ابراز تاسف کرد. به گفته اسپاسیو پوبلیکو، ۴۵ درگاه از ۱۰۰ درگاه خبری ونزوئلا در حال حاضر مسدود هستند.
آلمان، بریتانیا، اسپانیا، آرژانتین، برزیل، شیلی کلمبیا، اکوادور، مکزیک، پرو، اروگوئه و ونزوئلا کشورهایی هستند که شرکت تلفونیکا در آن حضور دارد. شرکت تلفونیکا در سال ۱۹۲۴ در مادرید تاسیس شده و ارائه دهنده اصلی خدمات مخابراتی در ونزوئلا است.