احیای بیش از ۱۱۰۰ واحد اقتصادی؛ از ابتدای امسال

صدا و سیما پنج شنبه 30 تیر 1401 - 13:21
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از برنامه ریزی احیای پنج هزار واحد اقتصادی تا پایان سال خبر داد و گفت: یک هزار و ۱۱۱ واحد اقتصادی خرد، کوچک و متوسط از ابتدای سال ۱۴۰۱ در کشور احیا شده است. 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ اخبار تعطیلی واحد‌های تولیدی و کارخانه‌ها تا پیش از این زیاد به گوشمان خورده، تعطیلی کارخانه‌های مانند لوازم خانگی، روغن و وسایل بهداشتی که آمار و دلایل خاصی از چرایی و چگونگی تعطیلی این واحد‌ها به گوش می‌رسد، اما چیزی که مهم است از بین رفتن فرهنگ تولید در کشور بوده است، دولت سیزدهم در یکسال استقرار مدعی است که جلوی تعطیلی این واحد‌ها را گرفته و این روند را با سرعت ادامه می‌دهد. 
 
 
علل تعطیلی تولیدی‌های بزرگ، تعداد واحد‌های تولیدی تعطیل شده، احیای واحد‌های تولیدی راکد و نیمه تعطیل در طرح نهضت احیای واحد‌های اقتصادی با حضور آقای سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و نماینده معاون اول رئیس جمهور در نهضت احیاء در برنامه برنامه ایرانشهر شبکه افق سیما بحث و بررسی شد.
 
مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید: 
 
مجری:آیا آماری از این که چه تعداد واحد تعطیل شده داریم، در دسترس هست؟
 
  • آقای مدنی: یکی از اشکالاتی که در کشور از همان ابتدای دولت سیزدهم مشاهده شد همین نبود آمار است، در بحث واحد‌های اقتصادی، بعضاً فقط واحد‌های صنعتی تلقی می‌شود، در صورتی که واحد‌های اقتصادی یعنی واحد‌های کشاورزی، معدنی، واحد‌هایی که در حوزه خدمات، گردشگری استفاده می‌شود، خیلی گسترده‌تر است. ما یک آمار مشخصی را در حوزه صنعت داشتیم، که آن آمار‌های صنعتی هم بیشتر در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی است. اگر به این‌ها اضافه کنیم بحث‌های معدنی و حوزه خدماتی و کشاورزی، این آمار وجود نداشت. 
 
  • کاری که ما در نهضت احیای واحد اقتصادی انجام دادیم اول گفتیم بدانیم اصلاً با چه چیزی مواجه هستیم، این را شروع کردیم با کمکی که از یکی از فرمانداران سراسر کشور گرفتیم و اطلاعاتی که از مجموعه دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت صمت که هم حوزه معدنی و هم صنعتی اش، ما تا امروز چیزی که در سامانه مان ثبت شده و به صورت مشخص و متقن می‌شود به آن استناد کرد از مجموع نزدیک به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار واحد؛ ۵۲ هزار واحد به صورت تعطیل و نیمه تعطیل است؛ که این، چون این‌ها در ثبت هایش بعضی‌ها در ناحیه‌های روستایی و مناطق روستایی ثبت شده مبنا ندارد، ولی با این کاری که با فرماندار‌ها به صورت محلی رصد کردیم به حدوداً ۵۲ هزار واحد رسیدیم، پیش بینی مان این است که عدد بالاتر از این است. به خاطر این که باز هنوز تعریفی که ما از واحد‌های راکد و نیمه فعال نداریم، از این ۵۲ هزار واحد نزدیک به ۱۰ هزار واحدش واحد نیمه راکد است و ۴۵ هزار واحدش کاملاً تعطیل است.
 
مجری: این عددی که شما از تعطیلی واحد‌ها گردآوری کردید در مجموع در ۸ تا ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده؟
 
  • آقای مدنی: ممکن است یک واحدی ۲۰ سال قبل تعطیل شده باشد یا ممکن است یک واحدی دو سال قبل تعطیل شده باشد، این در مجموع است، البته ما الآن در حال تکمیل اطلاعات زمان دقیق تعطیلی با خود صاحبان این کارخانه‌ها هستیم، چون بخشی را ما از فرمانداران اطلاعات گرفتیم به عنوان نمونه گفتند در فلان نقطه جغرافیایی فلان واحدی که در حوزه فولاد کار می‌کرده، این واحد در حال حاضر تعطیل شده ما این را ثبت کردیم منتها این که دقیقاً چرا تعطیل شده، کی تعطیل شده، به چه علت تعطیل شده و مشکل اصلی اش چه بوده؟ در حال تکمیل اطلاعات هستیم. 
 
مجری: راجع به علتش می‌خواستم بپرسم الآن چیزی استخراج شده؟
 
  • آقای مدنی: برآوردمان این است که نزدیک ۴۹ درصد واحد‌ها به خاطر بحث‌های تأمین مالی تعطیل شده اند، البته این‌ها همه ادعا‌های خوداظهاری صاحبان این کارخانه هاست.۲۴ درصد حوزه تکنولوژی و ۱۲ تا ۱۳ درصد نداشتن بازار علت تعطیلی این واحد‌ها بوده است. اما ارزیابی ما نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد؛ مشکل مدیریتی است. به عنوان نمونه ما یک مجموعه‌ای را، یک واحدی را یک جایی ایجاد کنیم، اما آدم این کاره نباشیم و بنابر توصیه دیگران و بدون دانش و توانمندی که برو این کار را راه بینداز، کاری را شروع کنیم. 
 
مجری: یا تجربه یک واحد صنفی کوچک را داشتم و یک باره به سمت یک کارگاه یا کارخانه رفتم؟
 
  • آقای مدنی: یا اصلاً مطالعه دقیقی نسبت به منطقه نداشتم که در این جغرافیا این مزیت وجود دارد یا خیر؟ اصلاً خود این بازار اطراف این محصول را دارد یا ندارد؟، بازار استان‌های همجوارش را دارد یا ندارد؟، بازار خارج از کشور را دارد یا ندارد؟، این منطقه اصلاً آب دارد که من رفتم صنعت آب و برق اینجا راه انداختم؟، استنباط ما با مطالعاتی که انجام دادیم این است که بیش از ۵۰ درصد مشکلات که باعث تعطیلی واحد‌ها می‌شود مدیریتی است، و در وهله بعد مالی است، ولی ما الآن، چون این‌ها می‌گویند نخستین مشکلمان کدام است یعنی ممکن است یک کسی هم مشکل مالی داشته باشد هم مشکل مدیریتی این عدد ۵۲ هزار تاست، چون تعریف ما با فرمانداران هنوز این تعریف مشترک است هنوز نتوانستیم این را تفهیم کنیم.
  • در واقع اگر کارخانه‌ای زیر ۵۰ درصد ظرفیت اسمی کار کند می‌گوییم واحد نیمه تعطیل، بالای ۵۰ درصد باشد می‌گوییم واحد فعال این هم یک مقدار گسترده کردیم. ما یک وقتی می‌گوییم به عنوان نمونه کارخانه‌های بزرگی در حوزه‌های روغن، حوزه‌های دیگر، لوازم خانگی مطرح می‌شود، همه فکر می‌کنند واحد‌های تعطیلی در همین ابعاد است. نه این نیست، ما خیلی وقت‌ها واحد‌هایی داریم که واحد خرد است، ولی تعطیل است. البته من به شما بگویم ما یک واحد‌های صنفی تولیدی داریم که این‌ها هم خرد است که این‌ها در این آمار نیست. ما در مجموع ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در کشور داریم که از این‌ها خود اتاق بازرگانی آماری که به ما دادند می‌گویند یک سوم این واحد‌ها تعطیل اند.
 
مجری: به عنوان نمونه یک نفر یک گوشه‌ای مغازه ۱۰ تا ۱۲ متری کار آبکاری و تراشکاری می‌کند؟ 
 
آقای مدنی: این هم جزو ۵۲ هزار تا نیست، این شرایطش خیلی بالاست. حدوداً ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تا، ۲۰۰ هزار تا طبق اعلامی که مجموعه این سه اتاق به ویژه اتاق بازرگانی و اتاق ایران اعلام کردند؛ یک سوم این واحد‌ها تعطیل اند.
 
مجری: همین کارخانه‌های بزرگی که صحبتشان شد و بعضاً از آن‌ها خاطره داریم، بعضاً گفته شده این‌ها که مشکل مدیریت نداشتند سال‌ها کار می‌کردند، بعضاً گفته شده در واگذاری‌ها خطا صورت گرفته، بعضی خلع ید شدند، بعضی همچنان در کشاکش این هستند که به ما فرصت دهید، استمهال می‌کنند و بحث‌هایی از این دست خیلی مطرح است، احتمالاً در واگذاری‌های جدید، سازمان خصوصی سازی سیاست خاصی را دنبال می‌کند که این بلا سر واحد‌های دیگر نیاید؟
 
  • آقای مدنی: در بحث واگذاری‌ها زمانی یک رانتی ایجاد شده بود و این رانت باعث شد که افرادی چشمانشان را تیز کردند و از این فرصت واگذاری‌ها و خصوصی سازی‌ها به بدترین شکل سوء استفاده کردند که شرکت را هر چه زیان ده‌تر نشان دهند، این می‌تواند قیمت را پایین‌تر بیاورد. شرکت را هر چه بدهکار بیشتر به بانک نشان دهند، در صورت‌های مالی اش می‌توانند ارزش دارایی‌های شرکت را بخورند. این موقعی که این اتفاق می‌افتد کسی که می‌خواهد از این شرکت سوء استفاده کند و این را این طور بخرد، قیمت بسیار پایین تری می‌خرد و این اتفاق متاسفانه افتاده، این را نمی‌شود منکر شد. 
 
  • کاری که این دولت انجام می‌دهد ما الآن خیلی برایمان مهم است که شرکت، به صورت شرکت سرمایه پذیر شود بعد واگذار شود، این خیلی اتفاق مهمی است، یک موقع شرکت را زیان ده می‌کنند، بر مبنای آن رانتی که استفاده می‌شد و وجود داشت که این شرکت قرار است در لیست واگذاری قرار بگیرد. همین که در یک جریانی هم در لیست واگذاری قرار می‌گرفت خود این هم به شرکت و بنگاه آسیب می‌زده. به عنوان نمونه می‌گویند الآن از ذیل این وزارتخانه، این سازمان این وزارتخانه خارج؛ در اختیار سازمان خصوصی سازی.
 
مجری: باز دوباره راجع به واحد‌های کلان صنعتی؛ بحث بانک‌ها هم بود، یک مدت بنگاهداری خیلی مرسوم و به صرفه بود که کارخانه‌ها را بخرند. الآن همچنان ادامه دارد، من شنیدم که هست؟ 
 
 
  • آقای مدنی: یک بخشی بحث خریدن بنگاه هاست، یک بخشی تملک کردن بنگاه هاست، یک اشتباهی که ما در کشورمان اتفاق افتاده و اتفاق تلخی است، این است که احیای یک واحد را را منوط می‌کنیم به تأمین مالی، صرفاً تأمین مالی بانکی؛ که در دنیا این طور نیست. یعنی ما الآن می‌آییم چه کار می‌کنیم؟ یک واحدی احتیاج به سرمایه گردش دارد یا به هر دلیلی دچار افت تولید شده، الآن می‌خواهد پولی تزریق شود، ماشین آلاتش را بروزرسانی کند، حالا هر چه! آقای بانک بیا برایش تأمین مالی کن، زور هم می‌کنیم، بانک هم در اختیار خودمان بوده، فشار هم می‌آوریم، به بانک می‌گوییم آقای بانک شما این تسهیلات را بده، تسهیلات را می‌دهد با یک نرخی حالا کاری ندارم نرخ قانونی یا یک ذره کمتر از نرخ قانونی یا با فرمول‌هایی که دارند بالاتر از نرخ قانونی است، این وام داده می‌شود،
  • ببینید آن نکته‌ای که اول گفتم، ما یک بخشی از این بنگاه‌ها مشکل مدیریتی دارند، من که نتوانستم این بنگاهم را در تولید و آن رِنجی که باید قرار بگیرد نگه دارم، شما دوباره بیا به من پول بده؟ اصلاً چه اتفاقی می‌افتاده، من نتوانستم شرکتی را راه بیاندازم، شرکت کار کرده، نتوانستم مشکل مدیریتی بالای ۵۰، مدیریتی این را ضعیف کرده، یعنی من باعث شدم که تولید بیاید پایین، شرکت دچار مشکل شود، یک نقدینگی به این اضافه می‌کنیم، این نقدینگی مثل یک نمودار سینوسی دوباره یک پولی تزریق می‌شود و این دوباره می‌رود بالا، ولی به علت نبود مدیریت این دفعه می‌رود پایین تر، بر نمی‌گردد سر جایش چرا؟ به خاطر این که شما تا حالا با یک شرکت با این که افت تولید داشته، یک شرکت تعطیل، حالا یک شرکتی که افت تولید دارد، تعطیل است و بدهکار است و این بدهی‌های این روی هم جریمه خورده، انواع و اقسام سود‌هایی که بانک‌ها گرفتند خود بنگاه را می‌خورد. یعنی چه می‌خورد؟ یعنی بانک می‌آید ارزش گذاری می‌کند می‌گوید این الآن به مرحله‌ای رسیده که کل بنگاهت را به من، چون وثیقه بوده دیگر، کل بنگاهت را به من واگذار کنی، این واگذار می‌شود و در اختیار بانک قرار می‌گیرد.
  • این بخشی است که دردناک است چرا؟ بالأخره بانک هم می‌خواسته پولش را وصول کند رفته این بنگاه را تملک کرده به خاطر این که بتواند به یک حداقل پول خودش به آن نقطه اطمینان خودش برسد. این اتفاق می‌افتد این بنگاه را می‌گیرد، حالا ما می‌رویم به بانک فشار می‌آوریم بیا این را احیا کن. من یک بانکم، من که متخصص فولاد نیستم، من که متخصص نساجی نیستم، من که متخصص معدنی نیستم، من که متخصص این‌ها نیستم، تازه باید به سهامدارانم هم جواب بدهم. یا مجبورم مخفی کنم به عنوان دارایی که دارم مخفی نگه دارم که کسی نفهمد که من این بنگاه را گرفتم مگر این که یک موضوعی و به صورت مجموعه معتبری باشد که تبعات اجتماعی داشته باشد که خبرش درز کند. یا این که مخفی نگهش می‌دارم. بعد ما این که فشار می‌آوریم تو این را بیاور. یک بانک فقط تأمین کننده مالی است با این که لزوماً یک مدیر خوب نیست.
  • این‌ها در دنیا فرمول و مدل و الگو دارد، الگویش هم این است؛ بانک باید به عنوان مجموعه‌ای که تأمین مالی می‌کند، ممکن است بانک یک مجموعه تأمین مالی کننده باشد به اندازه ۵۰ درصد بنگاه، هر چند درصد بنگاه، بقیه اش ممکن است در اختیار بخش خصوصی باشد. آن بخش خصوصی هم تأمین کننده مالی است، آن هم الآن آورده اش می‌شود همان پنج درصدی که دارد، حالا این‌ها کنار هم قرار می‌گیرند یک سرمایه دیگری هم باید به این‌ها اضافه شود، ممکن است یک سرمایه‌ای برود از بورس جمع شود، برود از یک جای دیگر پول بیاید. این سه مجموعه را «ال پی» می‌گویند limited partner شرکای با مسئولیت محدود، این‌ها یک جی پی (GP:General Partner) شرکای فعال می‌خواهند که این‌ها در تخصصش باشد، به عنوان نمونه در رشته و شاخه نساجی موضوع بازار مباحث حقوقی را بداند و ساختار مالی را اصلاح کند، این چهار تا کنار هم قرار گرفتند، ولی بانک اداره کننده این بنگاه نیست.
 
مجری: این وسط مدیر اصلی را چه کسی مشخص می‌کند؟
 
  • آقای مدنی: مدیر اصلی جی پی (GP:General Partner) شرکای فعال است، چه کسی مشخص می‌کند؟ در دنیا به این‌ها می‌گویند صندوق‌های خصوصی سرمایه گذاری یا «PE» پرایویت اکوئیتی، این‌ها در دنیا دارند این کار را انجام می‌دهند می‌گویند ال پی‌ها (شرکای با مسئولیت محدود) می‌آیند در کنار هم قرار می‌گیرند، یک جی پی (شرکای فعال) می‌آید در کنار اینها، حالا ما یک اشکالی داریم آن هم اشکال قانون تجارتمان است، قانون تجارت ما اجازه این که در ذیل قانون تجارت این اتفاق بیفتد وجود ندارد، ولی در بورس وجود دارد؛ می‌آیند صندوق سرمایه گذاری خصوصی یا private equity را راه می‌اندازند، آخرش مدیرش را یک نهاد مالی مورد تأیید بورس باید تأیید کند که ما می‌گوییم این اشکال است و در بورس دارد این بحث می‌شود که بتوانیم این را اصلاح کنیم. آن هم یک مدیر مالی می‌دهد، مدیر تخصصی فنی نمی‌دهد، باز هم این اشکال است، چون قانون تجارت ما این محدودیت‌ها را دارد که حالا اگر این هم درست شود، این یک روالی است که می‌تواند ادامه داشته باشد حالا این جا بانک یک محدودیت‌هایی دارد از جمله بانک مرکزی به آن اجازه نمی‌دهد سرمایه گذاری کند. بیاید در کنار ال پی‌ها (limited partner شرکای با مسئولیت محدود) قرار گیرد، این هم باید حل شود که این در میز تخصصی که در بانک مرکزی شکل گرفته امیدواریم حل شود.
 
مجری: آقای دکتر صالح آبادی در بانک مرکزی هم از این فضا استقبال می‌کنند و آقای رئیسی دستوری دادند صریح راجع به این که بانک‌ها تا جایی که می‌توانند از تعطیلی واحد‌های تولیدی، صنعتی، اسمش را هر چه بگذاریم، از زمان صدور این دستور فکر می‌کنید چقدر بانک‌ها همکاری کردند با در نظر داشتن همه معذوریت‌هایی که دارید، بگویید.
 
  • آقای مدنی: بانکی حق ندارد شرکتی و بنگاهی را تعطیل کند به خاطر این که پولش را بخواهد بگیرد، این یا باید یک چارچوبی را تعیین کند که الآن این را جداً هم استانداران دارند نظارت می‌کنند و گزارش‌های مدام هم به ریاست جمهوری و هم به معاون اول داده می‌شود و هم در وزارتخانه‌های مختلف، بانکی الآن حق ندارد، منتها آن چیزی که این دستور را محقق می‌کند فراهم شدن این زمینه هاست، این زمینه‌هایی که مشخص شود بانک می‌تواند سرمایه گذاری کند، اجازه دارد، سرمایه گذاری کند، ولی نمی‌تواند اداره کند. شخص دیگری باید بیاید اداره کند، این زمینه‌ها اگر فراهم شود، آن دستور قطعاً و تحقیقاً، حتماً این اتفاق خواهد افتاد. الآن یک اجباری وجود دارد، مگر این که بانک تخلف کند در این که یک واحدی را تعطیل کند به خاطر این که به پولش برسد، این خط قرمز دولت است و اعلام هم شده. منتها الآن این باید در کنار این زمینه سازی‌ها باشد، این زمینه سازی‌هایی که اتفاق بیفتد، راه دیگری که برای بانک‌ها وجود دارد این است که واگذار کنند، الآن باید ببینید این هم یک مشکلی است.
 
مجری: ما بعضی وقت‌ها همه طور بانک‌ها را می‌کوبیم، ولی آن بنده خدا بالأخره پولش را می‌خواهد. الآن بانک واحد اقتصادی، صنعتی را تعطیل نکند چه کار باید کند؟ 
 
  • آقای مدنی: یا این زمینه‌ها باید فراهم شود یا برای سرعت بیشتر باید بانک امکان داشته باشد این را واگذار کند؛ که حالا این هم یک کار جامعی است که باید در کشور اتفاق بیفتد. از چند جهت؛ هم از لحاظ اقتصادی باید تعاریفش معلوم باشد، این چگونه واگذار می‌شود، چگونه عرضه می‌شود، چگونه مردم می‌توانند بیایند این را ببینند و امکان خرید داشته باشند، این تبعات اجتماعی هم دارد؛ مثلاً همین کارخانه‌هایی که شما در ذهنتان است و اسم نیاوردیم، ولی کارخانه‌هایی که هستند طرف می‌گوید اینجا به عنوان نمونه ۵۰۰ نفر، هزار نفر کار می‌کردند، اصلاً نمی‌تواند آن شهر این کارخانه را بپذیرد بعضی از این‌ها اصلاً احیا شدنشان به صرفه نیست، ما ارزیابی مان این است که کمتر از ۲۵ درصد از این واحد‌های تعطیل شده قابل احیاست؛ یک سری واحد‌ها هستند که الان از آن واحد فقط یک سوله مانده، از صفر برود ماشین آلات را بگیرد، این دیگر واحد نیست، سوله است. ولی دارایی است، دارایی مردم است؛ یعنی چه؟ حالا اگر عدد‌ها درست باشد یعنی ۷۵ درصد قابل احیا نیست، ۲۵ درصد قابل احیا است. این ۷۵ درصدی که قابل احیا نیست؛ این‌ها چه می‌شود؟ این‌ها را هم باید برایش فکری شود، این که این دارایی‌هایی که وجود دارد خود این‌ها می‌تواند بیاید به چرخه احیای آن ۲۵ درصد که آن ۲۵ درصد اگر اتفاق بیفتد خیلی تحول است. 
 
مجری: یا این که مثلاً همه این‌ها را ذیل یک هُلدینگی تعریف کنیم، آن هلدینگ سهامش قابل خرید و فروش شود، مردم خیلی راحت واحد‌های آن سهام را بخرند.
 
  • آقای مدنی: احسنت، یا شرکت پروژه یا پذیره نویسی سهامی عام می‌شود، یا مدل‌هایی که ما الآن با بورس جلو می‌رویم و بعدش هم مردم می‌آیند.
 
مجری: مردم پول دستشان دارند، ممکن است یک دفعه چند میلیارد نباشد، من ۱۰ میلیون که می‌توانم سرمایه گذاری کنم. 
 
  • آقای مدنی: دقیقاً الآن این اتفاق افتاده ما در همین نهضت احیاء نمی‌دانم الآن پنجمین شده یا ششمین واحدی که فرابورس آمد روی سکو قرار گرفت اعلام شد حالا این هم، چون محدودیت داشت تا ۱۰ میلیارد تومان مردم برای سرمایه در گردش می‌توانستند بیایند، الآن تا ۲۰ میلیارد تومان شد، ۲۰ درصدش را دارد دولت پرداخت می‌کند با نرخ سود پایین تر، بقیه اش را ۸۰ درصد مردم می‌آیند و سریع خرید می‌کنند. حالا این‌ها یک مقدار محدود است، پلتفرم‌هایی که بورس تأیید می‌کند که این کار را انجام دهند، ۱۰ تا بیشتر نیستند، این‌ها باید الگو شوند، این‌ها باید بیشتر شود، هم مردم منابعشان را می‌آورند، منابع را می‌گذارند، هم تولید راه می‌افتد یعنی کسی که می‌خواهد با این پول‌ها به هر دلیلی مسکن یا زمین، دلار و سکه و سفته بخرند، این را در تولید می‌آورد و سودش را می‌برد از آن طرف هم تولید با یک نظارت مالی دقیق راه می‌افتد.
 
مجری: الآن چیزی که متوجه شدم مشکل عمده مدیریت و در مرحله بعدی قانون است و پول در رتبه سوم و چهارم قرار می‌گیرد، بله؟
 
  • آقای مدنی: دقیقاً، همین طور است، آن بخشی که می‌گویم مشکل؛ مدیریتی است، یک بخش آن هم مدیریتی دولتی است، مدیریتی حاکمیتی است، مدیریتی قوانین است یعنی این‌ها باید اصلاح شود.
 
مجری: با مجلس یا جای دیگر در حال رایزنی برای اصلاح این مواردهستید؟ قانون تجارت خیلی قدیمی است.
 
  • آقای مدنی: بله، حالا واقعاً احتیاج است که هم دولت و هم مجلس همت کنند که قانون تجارت ما اصلاح شود، نکته بعدی که واقعاً توقع از مردم و دولت داریم این است که این فضا را فضای بازی کنند برای اینکه مردم سرمایه گذاری کنند، مردم سود ببرند، بخش خصوصی سرمایه گذاری کند در تولید و این نگاه باید در کشور جامع شود، این اگر اتفاق بیفتد، ببینید ما الان موقعی که می‌گوییم نهضت احیای واحد اقتصادی یعنی این که هر کسی، هر گوشه کشور می‌تواند به این فضا و به این نهضت و به احیای واحد‌ها کمک کند، این روی چه انگیزه‌ای باید بیاید کمک کند؟ انگیزه مالی
 
مجری: آماری از واحد‌های اقتصادی احیا شده دارید؟ 
 
  • آقای مدنی: از زمان راه اندازی نهضت احیای واحد‌های اقتصادی تا الان ۱۱۱۱ واحد اقتصادی خرد، کوچک و متوسط احیا شده که از این تعداد ۲۸۰ واحد در حوزه شهرک‌های صنعتی و ۸۳۱ واحد‌های اقتصادی با مشارکت نهاد‌هایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام، مجموعه صندوق کارآفرینی امید، بنیاد مستضعفان، بسیج مستضعفان که در این حوزه خیلی خوب به کمک دولت آمدند، احیا شدند و اسامی و تعداد بنگاه‌ها و واحد‌های احیا شده از طریق سامانه به طور دقیق و کامل قابل رصد است. 
 
مجری: چشم اندازی دارید که تا پایان سال به چه عددی می‌رسیم؟ 
 
  • آقای مدنی: ما افق را برای احیای پنج هزار واحد در سال جاری گذاشتیم، که بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.