نباید سال تحصیلی جدید مدرسه کانکسی با بیش از 10 دانش آموز داشته باشیم

خبرگزاری تسنیم جمعه 31 تیر 1401 - 17:40
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس کانکسی بیشتر از 10 نفر باید تا مهر امسال حذف شود از تخصیص 25 هزار میلیارد تومان برای یکسان‌سازی در یک سال خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، یوسف نوری عصر امروز در نشست شورای اداری شهرستان تفرش با اشاره به جایگاه این شهرستان اظهار داشت: در سرزمینی هستیم که بیش از 400 ایثارگر حدود 108 شهید والامقام دارد، سرزمینی که سرزمین علم، ادب و پرورش علما و دانشمندان است.

وی افزود: در سرزمین امام(ره) قرار داریم، مشی حضرت امام(ره) برخلاف تصوری که می‌شد بود، پس از اینکه انقلاب شروع شد به مردم نه به عنوان توده بلکه به عنوان نیروهای موثر و انسان نگاه می‌کرد و نقش مردم را در حکومت به عنوان نقشی سرنوشت‌ساز تلقی فرمودند و اعمال هم کردند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ابتدای انقلاب اختلافاتی بود و تعدادی بر این باور بودند که حکومت به عنوان حکومت اسلامی باید به این نحو باشد که همه ارکان آن هم انتصابی باشد و تعدادی هم معتقد بودند که حکومت باید دموکراتیک باشد و پیش‌نویس قانون اساسی را هم از جمهوری پنجم فرانسه گرفتند و روی میز گذاشتند که این اتفاق بیفتد.

نوری بیان کرد اما چون حضرت امام(ره) خود از سال 1331 در امر حکومت و اداره کار کرده بودند و افرادی چون شهید بهشتی که همکار فرهنگی ما بوده، شهید بهشتی از آموزش و پرورش و قوه قضائیه مامور بوده است در چیدمان حکومت نقش داشتند، افرادی مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر، شهید رجایی و شهدای محراب هندسه حکومت را به گونه‌ای چیدند که امروز تثبت و کارآمدی حکومت را به واسطه دیدن نقش مردم شاهد هستیم.

وی ادامه داد: مردمی که خود با هدایت حضرت امام(ره) انقلاب کردند، مردمی که خود در بحران‌های سخت از جمله دفاع مقدس یا همین ویروس عالم‌گیر کرونا نقش‌آفرینی می‌کنند، به‌گونه‌ای که ما امروز این تثبیت، کارآمدی و امنیت را به طور کامل می‌بینیم.

وزیر آموزیش و پرورش عنوان کرد: در این راه شهدای بسیاری دادیم، به‌ویژه 108 شهید این شهرستان و شهدای معلم و دانش‌آموز که ما به همه شهدای قبل انقلاب، جریان انقلاب، دفاع مقدس، ترور، مدافع حرم، مدافع سلامت و غیره مدیون هستیم.

نوری افزود: این اعتباری که حضرت امام(ره) داد به عنوان الگویی در جهان مطرح شد که دیگران روی آن کار کردند یعنی مدیریت دولتی نوین پس از این کار شد، در واقع بعد از اینکه امام(ره) فرمودند بهتر از است به بنده خدمتگزار بگویید تا رهبر آنها رفتند مدلی را به نام مدیریت خدمتگزار اختراع کردند آمدند این رفتارها را دیدند و برخی از این رفتارها را در جریان سکولاریسم و پوزیتیویسم و یا جریان لیبرال دموکراسی خود گنجاندند اما در قالب خود چیدند.

وی تصریح کرد: شاید یکی از ضعف‌های ما این بود که این الگو را نظام‌مند و ثبت و ضبط نکردیم، می‌بینیم در طول دوران انقلاب هم تعدادی از روسای جمهور از جمله شهید رجایی که دوره کمی هم داشتند، خود مقام معظم رهبری و الان هم این دولت بحث مردمی‌سازی را مطرح کردند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آنجا امام(ره) ترسیم فرموده بودند که مردم مستقیم رئیس جمهور را انتخاب کنند و این هم هست، مردم مستقیم نمایندگان خود را چه در مجلس شورای اسلامی و چه در شورای شهر انتخاب کنند، مردم مستقیم اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند گرچه ما اعتقاد داریم که انتخاب ولی فقیه اسباب و عللی هم دارد که آن موثرتر است ولی آنها بیایند رهبر را تعیین کنند البته شاخص آن، همان شاخص قانون اساسی بوده که اسلامی بودن است.

نوری ادامه داد: این پایه‌ریزی که امام(ره) داشت و بر اساس آن هم قانون اساسی نوشته شد دیگران که دم از دموکراسی می‎‌زنند ایراد نگرفتند اینها به برکت امام خمینی(ره) است.

وی عنوان کرد: بارها هم تاکید فرمودند که مردم، مردم و مردم، امام مردم را دوست داشتند و احترام می‌گذاشتند و مردم را قبول داشتند، مقام معظم رهبری هم همواره این تاکید را دارند و مردم را در تمامی حوزه‌ها دخالت می‌دهند، به مردم به عنوان حلقه میانی که می‌توانند بین خدمات نظام و مردم اصطلاحا آشتی و صلح ایجاد کنند نگاه می‌کنند و اینها را عنصر موثر و فعال می‌دانند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بنابراین می‌بینیم این رویکرد پایه‌گذار بسیاری از موارد می‌شود که ما به آنها سازمان‌ها و نهادها می‌گوییم یا سایر موارد مثل جهاد سازندگی یا بسیج مستضعفین، نهضت سوادآموزی یا گروه‌های جهادی، این رویکرد نه تنها اینجا بلکه تسری پیدا می‌کند در کشورهایی که می‌خواهند سقوط کنند مثل سوریه، شهید سلیمانی که سیدالشهدای شهدای مقاومت و جنگ بودند و شهید همدانی می‌روند و همین بسیج را تشکیل می‌دهند و می‌توانند در مقابل سلطه‌ای که قدرت بلامنازع بوده با‌یستند.

نوری تصریح کرد: این برکات مردمی‌سازی است، نظر دولت این است که با مردم باشیم برای مردم کار کنیم و به مردم احترام بگذاریم، بنابراین توصیه رئیس جمهور هم همواره همین است، این شهرستان یک سری ظرفیت‌ها دارد، با وزیر راه و شهرسازی بنده صحبت کردم قول دادند که برای ورودی‌های شهرستان اقداماتی شود برای سایر موارد هم پیگیری‌ها انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: موضوع ارتباطات را با زارع‌پور صحبت می‌کنم، بحث گازکشی مناطقی که گاز ندارند را هم با اوجی صحبت می‌کنم و پیگیری می‌کنم، این بار هم در دولت مصوب شد که بعد از سفر بنشینیم و مواردی که در سفر مطرح نشده را هم مد نظر قرار دهیم.

نوری افزود: یکی از کارهای دولت مردمی همین سفرها بوده الان یک سال از آغاز به کار دولت نگذشته که بیست و نهمین استان هستیم، حدود بیش از 25 هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش تصویب کردیم به جز بودجه خود ما، اینها را در حوزه عمرانی دارم عرض می‌کنم، به جز املاک و تهاتر و غیره، بودجه‌ای که رقمی تصویب شده یعنی بیش از دو برابر اعتبارات سالیانه ما اگر همه آن را بدهند.

وی تصریح کرد: 3 اعتبار برای ما می‌شود در یک سال که احتمالاً به 30 بکشد، این خیلی خوب است یعنی سه برابر، پروژه‌های عمرانی یک مدت در کشور تعطیل بودند برخی جاها به همت خود مردم چراغ این پروژه‌ها روشن بوده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در این سفرها رو به روی مردم می‌نشینیم و مشکلات را می‌شنویم، بنده منزل شهید کمالی‌مقدم که رفتم خجالت کشیدم، دو پسر از این خانواده شهید شده بودند که مادر آنها می‌گفت بنده خودم آنها را به جبهه فرستادم، این توفیق می‌خواهد اینها اولیاءالله هستند.

نوری ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی دارد اینجا به طور کل دو ظرفیت در این شهرستان وجود دارد، برای اینکه هم اشتغال خوبی داشته باشیم و هم از منابع استفاده کنیم و زودتر به نتیجه برسیم، یکی بحث کشاورزی به معنی هم زراعت اعم از کشت دیم و آبی، ذرت، گندم، جو و غیره، الان برای دانه‌های روغنی ما مشکل داریم و از جاهای مختلف وارد می‌کنیم، جنگ اوکراین و روسیه قیمت‌ها را چقدر تغییر داد درحالی که اگر خودمان داشتیم این اتفاق نمی‌افتاد.

وی عنوان کرد: این شهرستان زمینه خوبی هم در حوزه دامپروری دارد، یک مقدار باید به سمت تقویت هسته‌های ژنتیکی برویم برای اصلاح نژاد دام و اصلاح نژاد باغات، یک مقدار هم باید به سمت الگوی بهینه استفاده از آب برویم، چه بحث نگهداری، آبخوان‌داری یا سدهای زیرزمینی، ما ایرانی‌ها در این زمینه سبقه داریم اما رفتیم تبعیت کردیم و سد روزمینی ساختیم، آمایش سرزمینی داریم، اما داخل آن هیچ پیشنهادی وجود ندارد پیشنهادی که الگویی از یک گروه تحقیقاتی باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: چه اتفاقی افتاده، بناهای قدیمی همچنان ایستاده‌اند اما بناهای جدید بسیاری داریم که ترک می‌خورند، برای این است که از الگوهای دیگران تبعیت می‌کنیم درحالی که اگر از الگوهای ایرانی و اسلامی خود استفاده کنیم بهتر است.

نوری تصریح کرد: 78 اثر ثبت تاریخی و فرهنگی در این شهرستان وجود دارد، این میزان اثر نیاز به یک برنامه گردشگری دارد، خانه‌های دوم که در زمستان خالی هستند، بوم‌گردی‌ها.

وی بیان کرد: تفرش هنرستان کشاورزی ندارد، اگر هنرستان شبانه‌روزی برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی خود نداشته باشیم مجبور هستیم اتباع را بیاوریم که اتباع هم فرهنگ مختص خود را می‌آورند، نه اینکه بد هستند، ما اتباع را می‌پذیریم در مدرسه ثبت نام می‌کنیم اما به نسبت جمعیت حدود 560 هزار نفر اتباع در ایران تحصیل می‌کنند، خدمات تقریباً رایگان می‌گیرند اما منظور بنده این است که در درون خود اشتغال ایجاد کنیم خیلی بهتر است.

ناچار به استفاده از معلم غیربومی در برخی مناطق هستیم
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مطرح شد که معلم کم داریم، ما از این منطقه متقاضی نداریم، اکنون هم آزمون گذاشته‌ شده اما متقاضی نیست و ناچاریم از مناطق دیگر نیرو بیاوریم.

نوری عنوان کرد: در بحث گردشگری هم این شهرستان نیاز به یک برنامه عملیاتی منتج از یک آمایش سرزمینی دارد، شهرک دوم صنعتی این شهرستان هم باید راه بیفتد زیرا شهرک اول شما 100 درصد فعال شده است.

وی افزود: مدارس کانکسی باید حذف شود، مدارس کانکسی با 10 نفر دانش‌آموز به بالا را تا مهر باید حذف کنید مگر در مواردی که صعب‌العبور است و موانعی وجود دارد، اینجا شهری است که وزیر آموزش و پرورش تحویل داده، شهر دکتر حسابی، دکتر حسابی از افرادی بودند که بعد از شهادت شهید مطهری به آزمایشگاه می‌رفتند و شمع می‌ساختند و به نشانه احترام به معلم، شمع روشن می‌کردند و زیر نور شمع قرآن تلاوت می‌کردند و هیچ‌گاه از معلمان و علما جدا نبودند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دستور داده شد مشکلات آموزش و پرورش این شهرستان پیگیری شود، نقاط قوتی را مشاهده کردم مانند نرخ مشارکت اقتصادی این شهرستان که خوب است، نرخ بیکاری کم است و باید کمتر از 8.4 شود با توجه به مشاغل فصلی، نرخ اشتغال روستائیان 93.6 بوده که خوب است.

نوری بیان کرد: اینکه 71 درصد تحت پوشش کمیته هستند خوب نیست، نسبت طلاق به ازدواج در این شهرستان نگران‌کننده بوده، اینجا شهرستانی مذهبی است و این رسالت نهادهای فرهنگی، نهادهایی مثل بهزیستی، مشاوران پیش از ازدواج است که باید بیشتر روی این موضوع کار کنند.

وی ادامه داد: اینکه 843 نفر ورزشکار سازمان‌یافته در این شهرستان داریم خوب است اما کم هست و حتما ظرفیت بیش از این وجود دارد، 50 درصد کلاس‌های درس به کمک خیران ساخته می‌شود و در این شهرستان از هر دو کلاس یکی به کمک خیران ساخته شده، از اثر تربیتی کار خیر غافل نشویم، این یک سنت حسنه است، فقط جنبه مالی را از خیران نخواهیم، از آنها در مدیریت مدارس هم استفاده کنیم.

وی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: در دولت‌‍‌ گذشته در رابطه با رتبه‌بندی مطالبی فرستاده شد، اعتباری برای آن قرار داده نشد، یک اعتبار از طریق فروش املاک گذاشته شده بود که آن هم به فروش نرسید، 20 هزار میلیارد تومان برای این موضوع گذاشته بودند، دولت یا می‌توانست بپذیرد و به مجلس بدهد یا لایحه را پس بگیرد اما چون رئیس جمهور قول داده بود رتبه‌بندی را اجرا کند پس نگرفت و قبول کرد و به مجلس فرستاد.

رتبه‌بندی در دولت قبل انجام نشده بود
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مجلس وارد جریان رتبه‌بندی شد، این اعتبار در دولت 25 هزار میلیارد تومان شد، دولت گذشته 20 هزار میلیارد تومان برای سه سال گذاشته بود، این دولت 25 هزار میلیارد تومان برای یک سال، 6 ماه هم اضافه شد و 38 هزار میلیارد تومان شد یعنی نصف امسال و حدود 30 هزار میلیارد تومان هم برای سال آینده می‌خواهد یعنی 68 هزار میلیارد تومان، در واقع سه و نیم برابر شد اما اکنون چگونه است ما بدهکار شدیم و می‌گویند شما رتبه‌بندی را کامل اجرا نکردید.

نوری بیان کرد:  رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت گذشته برای رئیس جمهور، سال گذشته نامه نوشته که ما رتبه‌بندی را انجام دادیم، وقتی رفتید چرا این را می‌نویسید که ما رتبه‌بندی را انجام دادیم و پول آن را هم به حساب معلمان واریز کرده‌ایم همین سبب شد بحث رتبه‌بندی دو ماه به تاخیر بیفتد.

وی ادامه داد: قانون تصویب و 23 اسفندماه آیین‌نامه تصویب شد، دوازدهم خردادماه ما هم شیوه‌نامه را آماده کردیم، گفتند یک سامانه‌ای برای آن فعال شود که گفته شده هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: هر زمانی هم باشد همکار فرهنگی ما از 31 شهریور 1400 می‌گیرد، یک تعدادی دوره افتادند اینها را نمی‌گویند، اما مستندات این موارد وجود دارد، کارها درحال انجام است، طبیعی است قانون مدیریت خدمات کشوری 86 تصویب و 88 اجرا شد ولی خیلی طول نمی‌کشد تا این کارها را انجام دهیم، مشکلات ریزی وجود دارد که انشا‌ءالله سریع برطرف شود.

نوری افزود: در شیوه‌نامه نیروهای خدماتی و نیروهای ادارای-اداری، دو نوع اداری داریم افرادی که آموزشی استخدام شدند که به آنها رتبه‌بندی تعلق می‌‌گیرد، ولی فردی که اداری استخدام شده رتبه‌بندی به او تعلق نمی‌گیرد البته این توافق شده که اگر به مدرسه برود رتبه‌بندی به او تعلق می‌گیرد اما دیگر نمی‌تواند برگردد، مشکلات شناسه‌ای هم درحال برطرف شدن است، فضای مجازی بی‌مورد در این باره جوسازی می‌شود، ما هم از زمان‌بر شدن این موضوع ناراحت هستیم اما انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بیمه برای فرهنگیان اصلا نگذاشته بودند یا تغذیه دانش‌آموزی را حذف کرده بودند، خیلی از موارد حذف شده بود، آموزش و پرورش نهادی اعتباربر است، بیشترین اعتبارات دولتی را داریم ولی با این وجود دولت کمک کرده و اعتبارات از 9.6 درصد به 13 درصد ارتقا پیدا کرده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: رئیس جمهور همواره بر رتبه‌بندی تاکید دارند، اما گاهی مقدورات اینگونه است، پرداخت حق‌التدریس‌ها را انجام می‌دادیم، این دولت بنا را بر این دارد که کارهای آموزش و پرورش را انجام دهد.

نوری خاطرنشان کرد: ما 99 و 400 را پرداخت کرده‌ایم اما 97 و 98 را خیر امیدواریم مشکل سامانه‌ها برطرف شود و حق فرهنگیان را پرداخت کنیم.

انتهای پیام/711/ی

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.