ایران در میان ۲۰ کشور برتر جهان از لحاظ ناوگان کشتیرانی

صدا و سیما پنج شنبه 02 بهمن 1399 - 02:23
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران اعلام کرد این کشور در میان ۲۰ کشور اول دنیا از لحاظ ناوگان حمل و نقل قرار دارد و از ۳۰۰ کشتی اقیانوس پیما برخوردار است.

ایران در میان ۲۰ کشور برتر جهان از لحاظ ناوگان کشتیرانیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی هلنیک شیپ نیوز، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران اعلام کرده است این کشور در میان ۲۰ کشور اول دنیا از لحاظ ناوگان حمل و نقل قرار دارد و از ۳۰۰ کشتی اقیانوس پیما برخوردار است.
راستاد گفت: «ما شمار قابل توجهی از ناوگان منطقه‌ای داریم که عموما از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان عبور می‌کنند و از آن‌ها به منظور صادرات، واردات و انتقال اجناس میان بنادر و جزایر ایرانی استفاده می‌شود. اکثر ناوگان‌ها به اشخاص و شرکت‌های ایرانی تعلق دارند.»
وی افزود، در حال حاضر ایران شش هزار کشتی سنتی ثبت شده دارد که چهار هزار مورد از آن‌ها در حال فعالیت هستند.
این مقام ایرانی در ادامه گفت، ۳۰۰ کشتی اقیانوس پیما تحت مالکیت و پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند و در آب‌های بین المللی حرکت می‌کنند.
راستاد تاکید کرد: «در کل و از لحاظ ظرفیت ناوگان شرکت‌های ایرانی، جمهوری اسلامی ایران همیشه در میان ۲۰ کشور برتر دنیا قرار دارد.»
این مقام ایرانی در صحبت‌هایی در ماه اوت تاکید کرده بود، علیرغم تمام مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا، ایران با موفقیت به صادرات و واردات ادامه می‌دهد.
راستاد در گفتگو با FNA اعلام کرد: «با توجه به ظرفیت قابل توجه بنادر ایرانی که نزدیک به ۲۴۶ میلیون تن به صورت سالانه است، ناوگان کشتیرانی عظیم جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۱۴ یا ۱۵ دنیا قرار دارد. ما توانسته ایم تا در حوزه صادرات و واردات تمامی نیاز‌های کشور را در دوره‌ای که تحت جنگ اقتصادی همه جانبه بوده ایم، تامین کنیم.»
وی گفت: «در واقع، علیرغم تحریم‌های سنگین بر سازمان کشتیرانی، تامین برخی اجناس اساسی متوقف نشده است.»
راستاد اعلام کرد، دولت ایران برنامه دارد تا ظرفیت بنادر ایران را در سال آینده به ۲۸۵ میلیون تن برساند. بر همین اساس کشتی‌های باربری عظیم می‌توانند در بندر جدیدی که کشور قصد دارد در خط ساحلی مکران بسازد، پهلو بگیرند.
وی درباره بندر جدید گفت: «این بندر دارای خصوصیت‌های ویژه‌ای است و به راه‌های اصلی تجارت بین المللی نزدیک‌تر است. این بندر خارج خلیج فارس و در خط ساحلی مکران قرار دارد. ایران پس از تاسیس بندر جدید به مناطق دورتری دسترسی پیدا می‌کند؛ بنابراین با پایین‌ترین هزینه می‌توانیم میزبان بزرگترین کشتی‌ها باشیم.»

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.