تامین مالی جمعی روشی پایدار برای انجام پروژه‌های محله‌‌ای

خبرگزاری فارس دوشنبه 10 مرداد 1401 - 17:11
تامین مالی جمعی روشی پایدار برای  انجام پروژه‌های محله‌‌ای

گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌ مهدی حقی،کارشناس گروه تدوین برنامه های راهبردی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در یادداشتی که در اختیار فارس گذاشته است، نوشت: «تامین منابع مالی برای اجرای پروژه های شهری و تامین خدمات عمومی، همواره یکی از چالش‌­های عمده مدیریت‌­های شهری ( شهرداری و شورا) بوده است.

با افزایش جمعیت شهرها، وظایف شهرداری­‌ها نیز به تدریج توسعه یافته و برای پاسخگویی به وظایف جدید و تامین کیفیت خدمات، نظام دریافت عوارض و مالیات‌های شهری نیز توسعه یافته است.

یکی از مهم‎ترین چالش‌‎های پیش روی مدیریت شهری در ایران، سهم بالای عوارض ناپایدار در منابع درآمدی نسبت به منابع پایدار است که  در بلند مدت آسیب‌­ها و مشکلاتی را در سیستم اداره شهر به همراه داشته است. نمونه‌­های موفق جهانی و همچنین فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ظرفیت­‌ها و فرصت­‌هایی را به منظور تامین مالی خلاقانه و مشارکتی پروژه‌­های شهری پیش روی مدیران شهری قرار می­‌دهد.

تجربه موفق داخلی که در این گزارش به آن پرداخته شده نیز این ایده را قوت می‌­بخشد که از طریق روش «تامین مالی جمعی[1]» می‌­توان به تامین مالی پایدار پروژه‌های تامین خدمات محله‌ای پرداخت و عواید مالی،اجتماعی و فرهنگی بیشتری نیز برای شهر و شهروندان به ارمغان خواهد آورد.

پس از اینکه از سال 1363 کمک­‌های مالی دولت در قالب بودجه به شهرداری‌­ها بخصوص کلان شهرها حذف یا محدود شد، تحقق منابع درآمدی شهرداری­‌ها با چالش مواجه و عدم پرداخت سهم دولت به شهرداری‌­ها نیز باعث شد تا شهرداری‌­ها برای پاسخگویی به نیازهای شهر و تامین نیازها و خواست شهروندان، به طرف منابع مالی ناپایدار مانند فروش اضافه تراکم و پارکینگ، تغییر کاربری و واگذاری دارایی‌­ها روی بیاورند.

شهرداری تهران نیز از این امر مسثنی نبوده و غالباً از طریق روال­‌های قانونی و غیرقانونی توانسته پرده ساتری بر ناپایداری مالی خود بکشد. بررسی منابع درآمدی شهرداری در سال های 1387-1397 موید این نکته است که منابع ناپایدار تامین مالی از جمله فروش مازاد تراکم، تغییر کاربری و ... بیش از 60 درصد سهم درآمدهای شهری را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی سهم منابع مالی پایداری همچون عوارض نوسازی کمتر از 2 درصد بوده است. ( زنوز، 1400).

                             نمودار شماره 1: سهم منابع مختلف در درآمد شهرداری (1387- 1398) (زنوز، 1400)

این در حالی است که در کنار اخذ انواع عوارض برای اداره امور شهر، مدل ها و روش­‌های مختلفی برای کسب درآمدهای پایدار شهری وجود دارد. از جمله می‌­توان به فروش متری مسکن، مشارکت با بخش خصوصی، سهام پروژه، فروش دارایی، تسهیلات وجوه اداره شده، انتشار اوراق مشارکت ، صکوک و ... اشاره کرد. استفاده از مشارکت شهروندان در قالب خرید اوراق قرضه و صکوک یکی از مدل‌­هایی است که در کشورهای مختلف از جمله در مالزی، قطر و اردن اجرایی شده و نتایج موفقی را در بر داشته است (سلیمی­فر،1390).

این اوراق می‌تواند بازدهی مالی قابل قبولی را به همراه داشته باشد یا حتی به مانند برخی از تجارب خارجی از جمله پارک مرکزی نیویورک، خیابان ادینبورگو شهر آمستردام اتفاق افتاده بدون عایدی مالی باشد  (جیکوبز، 1995). استفاده از روش­‌های تامین مالی مشارکتی جهت پیشبرد پروژه‌­های محل‌ه­ای یکی از سیاست‌­هایی است که علاوه بر کاهش هزینه‌­های جاری شهر، می‌­تواند اثرات اجتماعی، کالبدی و اقتصادی دیگری نیز داشته باشد که عبارتند از:

  • افزایش خاطرات جمعی، هویت مکانی و حس تعلق شهروندان به محیط شهری
  • کاهش تخریب گرایی در مبلمان و تجهیزات شهری
  • افزایش اعتماد شهروندان به مدیریت شهری و زمینه سازی برای اقدامات بزرگ مقیاس­تر

استفاده از ظرفیت نهادهای محله ای برای جلب مشارکت مردم در پروژه های توسعه ای بسیار موثر است. به عنوان در یکی از موفق‌ترین نمونه‌های داخلی که در سال‌های 1397-1399 انجام شده، دفتر توسعه محله ای منطقه 13 توانسته است تماماً از ظرفیت مشارکت اهالی و شهروندان تهرانی، 2 پاتوق محل‌ه­ای را در محله صفا در کوچه حلیمی و عابدینی پس از نظرسنجی از اهالی و احصاء نیازها و خواست آنان تجهیز کند.

در این تجربه­‌ها بعد از یک فرآیند تسهیلگری چند ماهه، نیازها و خواسته­‌های اهالی احصاء شده و در گام بعدی، برآورد مالی این اقدامات انجام و به تعدادی برگه­‌های سهام تقسیم شده و سپس به منظور فروش هر برگه سهام  با اطلاع رسانی در فضای مجازی و همچنین اطلاع رسانی حضوری در سطح منطقه، نسبت به فروش هر برگه سهام و انجام پروژه‌­های مد نظر اهالی با بهره‌­گیری از هنرمندان بومی و محلی اقدام شده است.  در تمام گام‌­های این فرآیند اهالی به عنوان ناظر و مجری حضور داشته و پس از اتمام پروژه نیز در نگهداشت فضا تاکنون فعال هستند.

                                         تصویر1- جلسات مشارکتی، به منظور احصاء نیازها و جلب مشارکت

                                            تصویر2- نصب پلاک برای سهامداران پروژه در کوچه عابدینی

                                             تصویر3- یکی از دیوارهای کوچه قبل از اقدامات مشارکتی

                                   تصویر4- یکی از دیوارهای کوچه عابدینی پس از اقدامات مشارکتی

با توجه به تدوین  اسناد توسعه محله ای که با رویکرد شناسایی مشکلات و ظرفیت محلات و تعریف پروژه­های منتج از فرآیند کاملا مشارکتی ( مشارکت حداکثر شهروندان اعم از شورایاری ها، گروه­های صنفی، گروه های مردم نهاد فعال در محله، معتمدین و نخبگان محلی) انجام شده اند، می توان گام بعدی تحقق این اسناد و پروژه­های منتج از آن را با راه اندازی سامانه تامین مالی جمعی با تمرکز بر پروژه­های کوچک مقیاس و محله­ای انجام داد. همچنین تشکیل کارگروه تامین مالی پایدار در سطح محلی و با حضور دفاتر توسعه محله ای به منظور عملیاتی نمودن پروژه­های مستخرج از اسناد توسعه محله­ای به شیوه­ی مشارکتی و با بهره گیری از روش سهامدار پروژه در کنار این سامانه می­تواند به تسهیلگری و پیشبرد اهداف این سامانه کمک کند و در نقش بازوی اجرایی آن عمل کند.»

[1]  Crowdfunding

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.