عصر ایران ؛ امید شریف موسوی - رابطه بین سینما و گردشگری به طور قطع یک رابطه دوسویه و متقابل است یعنی همانطور که طبق نمونه هایی سینمایی که در بخش نخست این مطلب خواندیم و به یاد آوردیم که توانسته بودند از مهمترین ابزارهای معرفی اماکن و جاذبه های گردشگری باشند ، از طرف دیگر جاذبه های گردشگری ( چه شناخته شده و محبوب و چه ناشناخته برای عموم مردم ) ، نیز بوده اند که توانسته اند همچون حضور ستاره ها ، عامل جذب تماشاگر برای فیلم های سینمایی باشند.
در این زمینه هم مثال های بسیاری وجود دارد که نشان میدهد بسیاری از فیلمها هم با استفاده از شهرت و جاذبه ها و محبوبیت های گردشگری یک شهر ، مکان یا منطقه و حتی با بهره بردن از نام آن منطقه و شهر در عنوان فیلم ، به جلب توجه مخاطب و طبیعتاً جذب تماشاگر دست یافته اند.
به طور مثال همانطور که در تاثیر سینما بر گردشگری گفتیم و از راز داوینچی مثال زدیم ، به عکس آن و در فیلم « نیمه شب در پاریس » این سینما و فیلم مورد نظر بود که از جذابیت و نام و آوازه یک شهر محبوب برای جذب مخاطب استفاده کرد و بسیار هم موفق شد . یا همچون فیلم توسکانی . چراکه توسکانی ایتالیا یک منطقه و مقصد بسیار زیبای شناخته شده چه برای گردشگران و چه بسیاری از مردم عادی است و این فیلم آگاهانه و هوشمندانه با لوکیشن قرار دادن این منطقه و استفاده از نام آن ، به شناخته و دیده شدن این فیلم کمک کرد.
از این دست نمونه تاثیر گذاری های جاذبه های گردشگری بر سینما هم بسیار وجود دارد و سینمای جهان هیچوقت از نقش موثری و پولساز استفاده از مقاصد و لوکیشن های محبوب و مشهور گردشگری غافل نبوده است. همچون لوکیشن قرار دادن جزیره ونیز در فیلم توریست ، رم در تعطیلات رمی ، مصر و اهرام آن در بسیاری از فیلمهای کارآگاهی و معمایی ، آفریقا و هند و ترکیه و ... نیز به همین ترتیب.
به طور مثال بازار قدیمی شهر استانبول آنقدر مورد توجه توریست های اروپایی و آمریکایی قرار گرفته بود و تعدادی از کلیپ های خوانندگان مشهور بین المللی آنجا ضبط شده بود که سازندگان جیمز باند تصمیم بگیرند برای استفاده از شهرت جهانی این بازار و محبوبیت آن ، یکی از مهمترین صحنه های تعقیب و گریز خود را آنجا برگزار کنند و در تیزرهای معرفی این فیلم تاکید زیادی هم روی این بازار داشته باشند .
همینطور اسکلینگ مایکل، در ایرلند . این شگفتی طبیعی که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است، یکی از نقشهای اصلی در آخرین فیلم از سری جنگ ستارگان را ایفا کرد و چشمانداز خیرهکنندهی این جزیرهی صخرهای ، باعث جلب توجه تماشاگران بسیاری به این فیلم شد. نمونه ی دیگر شهر باستانی پترا در اردن ، که در فیلم «ایندیانا جونز، آخرین جنگ صلیبی» به تصویر کشده شد . مکانی که همه ساله گردشگرانی بسیار از سراسر دنیا برای دیدنش به اردن سفر میکردند.
و دیگر نمونه هایی همچون استفاده بصری سه گانه ارباب حلقه ها” از مناظر بکر و طبیعی نیوزیلند ، لوکیشن قرار گرفتن دره مشهور کانیون آمریکا در فیلم “تلما و لوییز” و باز هم نمونه های دارای تأثیر متقابل و دو سویه ای همچون هتل استانلی در فیلم “درخشش (تلالو) ” ، “دزدان دریایی کارائیب” در کشور سنت وینسنت و ... . البته در این نوع استفاده ی سینما از اماکن گردشگری هم متاسفانه سینمای ایران چندان موفق نبوده است .