رابطه سینما و گردشگری / 2

عصر ایران پنج شنبه 13 مرداد 1401 - 15:41
سینمای جهان همواره از جذابیت های گردشگری و توریستی در دنیا در جهت فروش هرچه بیشتر بهره مند بوده است چنانکه صنعت گردشگری هم از تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم سینما بهره مند شده است.

عصر ایران ؛ امید شریف موسوی - رابطه بین سینما و گردشگری به طور قطع یک رابطه دوسویه و متقابل است یعنی همانطور که طبق نمونه هایی سینمایی که در بخش نخست این مطلب خواندیم و به یاد آوردیم که توانسته بودند از مهمترین ابزارهای معرفی اماکن و جاذبه های گردشگری باشند ، از طرف دیگر جاذبه های گردشگری ( چه شناخته شده و محبوب و چه ناشناخته برای عموم مردم ) ، نیز بوده اند که توانسته اند همچون حضور ستاره ها ، عامل جذب تماشاگر برای فیلم های سینمایی باشند.

در این زمینه هم مثال های بسیاری وجود دارد که نشان میدهد بسیاری از فیلمها هم با استفاده از شهرت و جاذبه ها و محبوبیت های گردشگری یک شهر ، مکان یا منطقه و حتی با بهره بردن از نام آن منطقه و شهر در عنوان فیلم ، به جلب توجه مخاطب و طبیعتاً جذب تماشاگر دست یافته اند.

به طور مثال همانطور که در تاثیر سینما بر گردشگری گفتیم و از راز داوینچی مثال زدیم ، به عکس آن و در فیلم « نیمه شب در پاریس » این سینما و فیلم مورد نظر بود که از جذابیت و نام و آوازه یک شهر محبوب برای جذب مخاطب استفاده کرد و بسیار هم موفق شد . یا همچون فیلم توسکانی . چراکه توسکانی ایتالیا یک منطقه و مقصد بسیار زیبای شناخته شده چه برای گردشگران و چه بسیاری از مردم عادی است و این فیلم آگاهانه و هوشمندانه با لوکیشن قرار دادن این منطقه و استفاده از نام آن ، به شناخته و دیده شدن این فیلم کمک کرد.

فیلم وودی آلن
از این دست نمونه تاثیر گذاری های جاذبه های گردشگری بر سینما هم بسیار وجود دارد و سینمای جهان هیچوقت از نقش موثری و پولساز استفاده از مقاصد و لوکیشن های محبوب و مشهور گردشگری غافل نبوده است. همچون لوکیشن قرار دادن جزیره ونیز در فیلم توریست ، رم در تعطیلات رمی ، مصر و اهرام آن در بسیاری از فیلمهای کارآگاهی و معمایی ، آفریقا و هند و ترکیه و ... نیز به همین ترتیب.

به طور مثال بازار قدیمی شهر استانبول آنقدر مورد توجه توریست های اروپایی و آمریکایی قرار گرفته بود و تعدادی از کلیپ های خوانندگان مشهور بین المللی آنجا ضبط شده بود که سازندگان جیمز باند تصمیم بگیرند برای استفاده از شهرت جهانی این بازار و محبوبیت آن ، یکی از مهمترین صحنه های تعقیب و گریز خود را آنجا برگزار کنند و در تیزرهای معرفی این فیلم تاکید زیادی هم روی این بازار داشته باشند .

همینطور اسکلینگ مایکل، در ایرلند . این شگفتی طبیعی که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است، یکی از نقش‌های اصلی در آخرین فیلم از سری جنگ ستارگان را ایفا کرد و چشم‌انداز خیره‌کننده‌ی این جزیره‌ی صخره‌ای ، باعث جلب توجه تماشاگران بسیاری به این فیلم شد. نمونه ی دیگر شهر باستانی پترا در اردن ، که در فیلم «ایندیانا جونز، آخرین جنگ صلیبی» به تصویر کشده شد . مکانی که همه ساله گردشگرانی بسیار از سراسر دنیا برای دیدنش به اردن سفر می‌کردند.

ایندیانا جونز

و دیگر نمونه هایی همچون استفاده بصری سه گانه ارباب حلقه ها” از مناظر بکر و طبیعی نیوزیلند ، لوکیشن قرار گرفتن دره مشهور کانیون آمریکا در فیلم “تلما و لوییز” و باز هم نمونه های دارای تأثیر متقابل و دو سویه ای همچون هتل استانلی در فیلم “درخشش (تلالو) ” ، “دزدان دریایی کارائیب” در کشور سنت وینسنت و ... . البته در این نوع استفاده ی سینما از اماکن گردشگری هم متاسفانه سینمای ایران چندان موفق نبوده است .

شاید از معدود نمونه های استفاده مناسب سینما ( در واقع تلویزیون ) از لوکیشن های مشهور گردشگری ایران بتوان به سریال نون خ اشاره کرد. جذابیت های توریستی مناطق زیبا و با شکوه غرب کشورمان همچون کرمانشاه و کردستان و ایلام و مختصات و بافت اقلیمی و طبیعی این مناطق و حتی سبک خانه سازی و پوشش اصیل و جذاب مردمان و لهجه و زبان زیبای کردی و ... بود که در واقع از مهمترین عناصر در محبوبت این سریال شد و به جز این مثال و استفاده برخی فیلمها از نمایش برخی جزایر توریستی جنوب ایران همچون کیش یا جاده چالوس در شما ایران ، باز هم سینمای ایران بیشتر از جذابیت های دیگر کشورها چه در تصاویر و چه نام گذاری استفاده کرده است تا از خود ایران . همچون فیلم آدم برفی در استانبول ، رد کارپد در فرانسه ، سریال پایتخت در جزایر توریستی و ساحلی ترکیه و چند فیلم در تایلند و هندوستان و دوبی و ... 
 
پایتخت 5
 
و البته حتی بیشتر از بهره بردن از شهرها و مکانهای توریستی دیگر کشورها ، سینمای ایران ید طولائی در استفاده از اسامی مشهور دیگر شهر ها و کشورهای جهان دارد از چند دهه قبل و فیلمهایی چون دیدار در استانبول گرفته تا آثاری به نام ملبورن ، پاریس تا پاریس ، ایتالیا ایتالیا  ، برلین و ... 
 
اما به هر حال سینمای جهان همواره از جذابیت های گردشگری و توریستی در دنیا در جهت فروش هرچه بیشتر بهره مند بوده است چنانکه صنعت گردشگری هم از تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم سینما بهره مند شده است.
 
بنابراین می‌بینیم که دو صنعت سینما و توریسم ، خیلی بیشتر از آنچه شاید به نظر برسد دارای تأثیر متقابل ، مستقیم و غیر مستقیم بر یکدیگر هم از جهات فرهنگی و هم اقتصادی  هستند و پرداختن به این رابطه ،  زمینه ساز طرح و بررسی این مهم که سهم سینما و گردشگری ایران از این نزدیکی و ارتباط دو سویه و متقابل چه می‌تواند باشد و همچنین توجه به این نکته مهم در بخش های بعدی این سلسله مطالب : رابطه سینما و گردشگری » برای آنکه ببینیم جذابیت های جانبی مقاصد گردشگری دنیا همچون فرهنگ و آداب و خوراک آنها چه کاربردهایی در سینما داشته و سینما و تلویزیون هر کشور  نیز تا چه اندازه موفق به معرفی این جذابیت های فرهنگی و توریستی خود به دنیا شده است . 
 
پایان بخش دوم از رابطه سینما و گردشگری

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.