سینمای ایران، ناموفق در استفاده از جاذبه‌های گردش‌گری/ "ن.خ" استثناست!

عصر ایران پنج شنبه 13 مرداد 1401 - 16:16
سینمای ایران در اسفاده از جاذبه‌های گردش‌گری موفق نبوده هر چند سریال "ن.خ" یک استثناست چرا که جذابیت‌های توریستی مناطق زیبا و با شکوه غرب ایران را به تصویر کشید.

   عصر ایران ؛ امید شریف موسوی - رابطه بین سینما و گردش‌گری به طور قطع یک رابطۀ دوسویه و متقابل است یعنی همان‌طور که طبق نمونه‌هایی سینمایی که در بخش نخست این مطلب ذکر شد و به یاد آوردیم که توانسته بودند از مهم‌ترین ابزارهای معرفی اماکن و جاذبه های گردش‌گری باشند ، از طرف دیگر جاذبه‌های گردش‌گری ( چه شناخته شده و محبوب و چه ناشناخته برای عموم مردم )، نیز بوده اند که توانسته‌اند همچون حضور ستاره‌ها ، عامل جذب تماشاگر برای فیلم های سینمایی باشند.

در این زمینه هم مثال‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از فیلم‌ها هم با استفاده از شهرت و جاذبه‌ها و محبوبیت‌های گردش‌گری یک شهر ، مکان یا منطقه و حتی با بهره بردن از نام آن منطقه و شهر در عنوان فیلم ، به جلب توجه مخاطب و طبیعتاً جذب تماشاگر دست یافته اند.

 به طور مثال همانطور که در تاثیر سینما بر گردش‌گری گفتیم و از راز داوینچی مثال زدیم ، به عکس آن و در فیلم « نیمه شب در پاریس » این سینما و فیلم مورد نظر بود که از جذابیت و نام و آوازه یک شهر محبوب برای جذب مخاطب استفاده کرد و بسیار هم موفق شد. یا همچون فیلم توسکانی. چراکه توسکانی ایتالیا یک منطقه و مقصد بسیار زیبای شناخته شده چه برای گردشگران و چه بسیاری از مردم عادی است و این فیلم آگاهانه و هوشمندانه با لوکیشن قرار دادن این منطقه و استفاده از نام آن ، به شناخته و دیده شدن این فیلم کمک کرد.

فیلم وودی آلن
از این دست نمونه تاثیر‌گذاری های جاذبه‌های گردش‌گری بر سینما هم بسیار وجود دارد و سینمای جهان هیچ‌وقت از نقش موثری و پول‌ساز استفاده از مقاصد و لوکیشن‌های محبوب و مشهور گردش‌گری غافل نبوده است. همچون لوکیشن قرار دادن جزیره ونیز در فیلم توریست‌، رم در تعطیلات رمی‌، مصر و اهرام آن در بسیاری از فیلم‌های کارآگاهی و معمایی‌، آفریقا و هند و ترکیه و ... نیز به همین ترتیب.

  به طور مثال بازار قدیمی شهر استانبول آنقدر مورد توجه توریست‌های اروپایی و آمریکایی قرار گرفته بود و تعدادی از کلیپ‌های خوانندگان مشهور بین‌المللی آنجا ضبط شده بود که سازندگان جیمز باند تصمیم بگیرند برای استفاده از شهرت جهانی این بازار و محبوبیت آن‌، یکی از مهم‌ترین صحنه های تعقیب و گریز خود را آنجا برگزار کنند و در تیزرهای معرفی این فیلم تاکید زیادی هم روی این بازار داشته باشند .

  همین طور اسکلینگ مایکل، در ایرلند‌‌. این شگفتی طبیعی که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است، یکی از نقش‌های اصلی در آخرین فیلم از سری جنگ ستارگان را ایفا کرد و چشم‌انداز خیره‌کنندۀ این جزیرۀ صخره‌ای‌، باعث جلب توجه تماشاگران بسیاری به این فیلم شد. نمونۀ دیگر شهر باستانی پترا در اردن ، که در فیلم «ایندیانا جونز، آخرین جنگ صلیبی» به تصویر کشیده شد . مکانی که همه ساله گردش‌گرانی بسیار از سراسر دنیا برای دیدن آن به اردن سفر می‌کردند.

ایندیانا جونز

و دیگر نمونه هایی همچون استفاده بصری سه گانه "ارباب حلقه ها" از مناظر بکر و طبیعی نیوزیلند‌، لوکیشن قرار گرفتن دره مشهور کانیون آمریکا در فیلم “تلما و لوییز” و باز هم نمونه‌های دارای تأثیر متقابل و دو سویه‌ای همچون هتل استانلی در فیلم “درخشش (تلألو) ” ، “دزدان دریایی کارائیب” در کشور سنت وینسنت و ... . البته در این نوع استفادۀ سینما از اماکن گردشگری هم متاسفانه سینمای ایران چندان موفق نبوده است .

  شاید از معدود نمونه های استفاده مناسب سینما (‌در واقع تلویزیون ) از لوکیشن های مشهور گردش‌گری ایران بتوان به سریال نون. خ اشاره کرد. جذابیت های توریستی مناطق زیبا و با شکوه غرب کشورمان همچون کرمانشاه و کردستان و ایلام و مختصات و بافت اقلیمی و طبیعی این مناطق و حتی سبک خانه سازی و پوشش اصیل و جذاب مردمان و لهجه و زبان زیبای کردی و ... بود که در واقع از مهمترین عناصر در محبوبت این سریال شد و به جز این مثال و استفاده برخی فیلمها از نمایش برخی جزایر توریستی جنوب ایران همچون کیش یا جاده چالوس در شما ایران ، باز هم سینمای ایران بیشتر از جذابیت های دیگر کشورها چه در تصاویر و چه نام گذاری استفاده کرده است تا از خود ایران . همچون فیلم آدم برفی در استانبول ، رد کارپد در فرانسه ، سریال پایتخت در جزایر توریستی و ساحلی ترکیه و چند فیلم در تایلند و هندوستان و دوبی و ... 
 
پایتخت 5
 
و البته حتی بیشتر از بهره بردن از شهرها و مکانهای توریستی دیگر کشورها ، سینمای ایران ید طولائی در استفاده از اسامی مشهور دیگر شهر ها و کشورهای جهان دارد از چند دهه قبل و فیلمهایی چون دیدار در استانبول گرفته تا آثاری به نام ملبورن ، پاریس تا پاریس ، ایتالیا ایتالیا  ، برلین و ... 
 
اما به هر حال سینمای جهان همواره از جذابیت های گردشگری و توریستی در دنیا در جهت فروش هرچه بیشتر بهره مند بوده است چنانکه صنعت گردشگری هم از تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم سینما بهره مند شده است.
 
   بنابراین می‌بینیم که دو صنعت سینما و توریسم ، خیلی بیشتر از آنچه شاید به نظر برسد دارای تأثیر متقابل ، مستقیم و غیر مستقیم بر یکدیگر هم از جهات فرهنگی و هم اقتصادی  هستند و پرداختن به این رابطه ،  زمینه ساز طرح و بررسی این مهم که سهم سینما و گردشگری ایران از این نزدیکی و ارتباط دو سویه و متقابل چه می‌تواند باشد و همچنین توجه به این نکته مهم در بخش های بعدی این سلسله مطالب : رابطه سینما و گردشگری » برای آنکه ببینیم جذابیت های جانبی مقاصد گردشگری دنیا همچون فرهنگ و آداب و خوراک آنها چه کاربردهایی در سینما داشته و سینما و تلویزیون هر کشور  نیز تا چه اندازه موفق به معرفی این جذابیت های فرهنگی و توریستی خود به دنیا شده است . 
 
 

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.