خودرویی که مسیر تهران تا مشهد را با یک باک می‌ رود |  این خودرو چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

همشهری آنلاین یکشنبه 06 شهریور 1401 - 10:15
ایران خودرو در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران، دنا پلاس پلاگین هیبرید را به نمایش گذاشت که می‌تواند با یک باک سوخت، مسافت تهران تا مشهد را طی کند.
دنا پلاس هيبريدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گجت نیوز، خودرو دنا پلاس پلاگین هیبرید در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران به نمایش گذاشته شد. البته این برای اولین بار نیست که این خودروی پلاگین هیبریدی رونمایی می‌شود و پیش از این، ایران خودرو چند بار دیگر نیز آن را در معرض دید عموم قرار داده بود. این خودرو اولین بار در زمستان سال ۱۳۹۶ و در جریان همایش بین‌المللی صنعت خودرو رونمایی شد. با این حال هنوز مشخص نیست دنا پلاس پلاگین هیبریدی چه زمانی وارد بازار می‌شود و آیا اصلا وارد خط تولید ایران خودرو خواهد شد یا فقط یک نمونه آزمایشگاهی و تحقیقاتی است؟

مشخصات دنا پلاس پلاگین هیبریدی

دنا پلاس پلاگین هیبریدی از همان پیشرانه و پکیج باتری‌های رانا برقی استفاده می‌کند. این باتری‌ها به وسیله برق شهری با ولتاژ خانگی نیز قابل شارژ است. با وجود شباهت‌های باتری و پیشرانه، اما ساختار فنی دنا پلاس هیبریدی با رانا برقی تفاوت‌های زیادی دارد. در رانا برقی، فقط از پیشرانه الکتریکی استفاده شده و خبری از موتور بنزینی نیست، اما ایران خودرو در دنا پلاس هیبریدی علاوه بر باتری و پیشرانه الکتریکی، از موتور بنزینی هم برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده کرده است.

خودرویی که مسیر تهران تا مشهد را با یک باک می‌ رود |  این خودرو چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

حداکثر قدرت ۱۲۲ اسب بخار، حداکثر گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر، حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت و باتری لیتیوم یونی ۱۴ کیلووات ساعتی با ولتاژ ۳۵۰ ولت، مشخصات فنی این محصول را تشکیل می‌دهند. این خودرو می‌تواند در حالت برقی مسافت ۶۷ کیلومتر و در حالت هیبریدی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند و میزان آلایندگی آن در این حالت، تنها ۷۷ گرم در هر کیلومتر خواهد بود. بنا بر اعلام ایران خودرو، دنا پلاس هیبریدی در هر صد کیلومتر ۲۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند.

نسخه‌های معمولی دنا پلاس به پیشرانه EF۷ مجهز شده‌اند، اما ایران خودرو برای نسخه هیبریدی از پیشرانه یک لیتری ۳ سیلندر استفاده کرده است. این پیشرانه، مصرف سوخت ترکیبی خودرو را به ۳.۳ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش داده که تقریبا ۵۰ درصد از دنا پلاس با پیشرانه EF۷ کمتر خواهد بود.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.