به گزارش اقتصادآنلاین؛ وزارت راه سعی کرده با فعالیتی که در بحث ترانزیت انجام میدهد، برای کشور گامهای موثری بردارد. ایران در چهارراه ترانزیت قرار دارد. در کریدور شمال جنوبی، روسیه، ایران و هندوستان موسس هستند. در سالهای گذشته ما رشد آنچنانی در این کریدورها نداشتیم.
در سال ٩٣ حدود ١٢.۵میلیون تن کالا در کشور جابه جا میشد. اما در سال ٩٩ این رقم ۵.۵میلیون تن شد. در سال ١۴٠٠ این رقم به ١١.۵میلیون تن رسید و هدف امسال ٢٠میلیون تن است.
کریدور شمال جنوب مهمترین نقش را در روسیه و هندوستان دارد. وزارت راه تلاش کرد با تفاهمنامههای مشترک بتواند کریدور شمال به جنوب را فعال کند. در این کریدور سه شبکه ریلی مهم، سیستمهای جادهای و بنادر را داریم.
در پروژه بندرعباس آستارا، رشت حلقه مفقوده بوده که جز اولویتهای وزارت راه است. اگر این اتفاق بیافتد ما یک شبکه ریلی به روسیه و شمال اروپا خواهیم داشت.
در تفاهمنامه اخیر بین ایران و روسیه، ١٠میلیون تن کالای ترانزیت بین این دو کشور به تفاهم رسید و قرار است به ٣٠میلیون تن برسد.
شبکه ریلی ترکمنستان به بندرعباس، شبکه دیگر است. پروژه مهم دیگر ما، پروژه ریلی چابهار به زاهدان، مشهد و سرخس است. چابهار ما را به آبهای آزاد وصل میکند و میتواند کشورهای زیادی را تغذیه کند. بنابراین دولت تلاش زیادی در ایجاد زیرساختهای شبکه ریلی خواهد کرد.
ما بیش از ۶٠هزار کیلومتر راههای اصلی داریم و تلاش داریم موانع مرزها را کاهش دهیم. تفاهمنامههای خوبی با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان در دست انعقاد است که موانع را برداریم. ما با تلاش به سمتی میرویم که عبور کامیونها از مرزها را به حداقل زمان برسانیم.
اما در شرق به غرب چین ۶٠میلیون تن کالا به اروپا صادر میکند. تفاهمهای انجام و سعی شده با فعال کردن کریدور شرق به غرب این کار هم صورت بگیرد. علاوه بر شبکه جادهای ما در شرف و غرب هم شبکه ریلی را توسعه میدهیم. ما بنادر بسیار پرظرفیتی داریم و با حمل و نقل ترکیبی به راحتی میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
اگر ما بتوانیم از این موقعیتها استفاده کنیم ایران میتواند نقش زیادی در حمل و نقل بیناللملی داشته باشد. در حمل و نقل داخل هم تلاش میشود با جذب سرمایه بخش خصوصی، فعالیتهایی انجام دهیم.
همچنین امانی، معاون وزیر راه در این نشست بیان کرد که راهها میراثی هستند که ما سعی داریم آنها را حفظ کنیم. بیش از ٨۵درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده اتفاق میافتد. همچنین تردد ناوگان شخصی. ما از ابتدای سال یک میلیارد و ٧دهم پلاک خودرو خوانده شده داریم که نشاندهنده حجم تردد است و ما هر روزه باید این جادهها را شناسایی و مشکلات آنها را بررسی کنیم.
سیاستگذاری در حمل و نقل جادهای مساله دیگری است که باید از سرمایهگذاری بخش خصوصی تشکر کرد که ٩٩درصد حمل و نقل جادهای از بخش خصوصی است. در حال حاضر هر هشتاد کیلومتر یک مجتمع داریم و قرار است به ۴٠ کیلومتر برسد. در بخش پایانههای مرزی، تعامل با کشورهای همسایه یکی از برنامههاست.
بیش از ١٢١میلیون جابهجایی مسافر داشتیم که نسبت به زمان کرونا صد درصد افزایش داشته است. اربعین یکی از ماموریتهای بزرگ ماست و براساس برآوردهای ستاد اربعین امسال بیش از پنج میلیون زائر خواهیم داشت.