به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام رضا عزت زمانی صبح امروز ششم شهریور در نشست خبری با حضور اصحاب رسانههای جمعی در ساختمان شهید نواب صفوی این سازمان، با اشاره به تلاشهای دشمن برای ضربه زدن به کانون خانواده و نابودی جایگاه مادر، اظهار کرد: وقت زیادی نداریم که از مسئله جمعیت که ریشه دارترین و اصلی ترینِ مسائل فرهنگی است و همه نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیت ما به آن وابستگی دارد، با طرح و برنامه عبور کنیم.
وی ادامه داد: انسان عنصر کلیدی و محور پیشروی جوامع بشری است. زمانی در کشور به دلیل برخی شرایط و با اجرای قوانین، حجم بالای جمعیتی در بازه زمانی کوتاه کنترل شد، اما آن تدبیر برای ۵ تا نهایتا ۱۰ سال کافی بود، اما غفلت ما باعث شد که این راه را ادامه دهیم و امروز نیازمند همت و باور برای حفظ سرمایه انسانی هستیم.
رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تلاش کشورهای پیشرفته برای عبور از بحران پیری جمعیت، تصریح کرد: خوشبختانه، در کشور ما به دلیل وجود نظامات اعتقادی؛ مردم ایجاد، تربیت و حفظ نسل را تکلیف خود میدانند.
حجت الاسلام عزت زمانی گفت: مجلس یازدهم قانون «خانواده و جوانی جمعیت» را همراه با سازوکارهای متعدد تشویقی تصویب کرد که برخی از مواد آن به ویژه از ماده ۲۸ تا ۳۷ مستقیم یا غیرمستقیم به ماموریتهای سازمان تبلیغات اسلامی باز میگردد.
وی تاکید کرد: روایات به ما یاد میدهند که گاه یک به علاوه یک هزاران میشود و درهای برکت را به روی انسان میگشاید. ما باید گفتمان لازم فرهنگی را در موضوع خانواده و جوانی جمعیت ایجاد کنیم و گرنه صرفا با توسعه ظرفیتهای اقتصادی، معضل جمعیت حل نخواهد شد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آغاز طرحهای جمعیت و خانواده این سازمان از محرم ۱۴۰۰، بیان کرد: این ورود با شعار «ما نسل به نسل در پناهت هستیم»، انجام شد و محور همه فعالیتهای تبلیغی در شبکه مساجد، هیئت ها، تولیدات هنری و ... قرار گرفت. ما حتی از فضای تبلیغی خاص و بیلبوردها برای این مهم استفاده کردیم.
تدوین مبانی متناسب به بوم استان ها و شهرستان ها
حجت الاسلام عزت زمانی از تولید و پخش نزدیک به ۹ ساعت برنامه تلویزیونی مرتبط با این محور خبر داد و گفت: وقتی آبان ۱۴۰۰ قانون خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد، ما نیز در سازمان تبلیغات ستاد مرتبط را با رویکرد تبلیغی و گفتمان سازی فعال کردیم، مدیران استانی و شهرستانی سازمان متناسب با زیست بوم خود در گردهماییهای سه روزه شرکت و بحث کردند تا مبانی فقهی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خانواده و جوانی جمعیت، متناسب با بوم استانی و شهرستانی آنها تدوین شود و به اجرا درآید.
وی افزود: تولید دهها کلیپ، تالیف و انتشار دهها عنوان کتاب همچون «آغوش جاودانه»، «ازدحام تن ها، اجتماع دل ها» و «فاطمه دیگر»، تولید و پخش مجموعه تلویزیونی «تازه وارد» از شبکه سه سیما و به همت حوزه هنری، تولید ۱۵ موشن آموزشی نیز از دیگر فعالیتهایی است که در این مدت به همت سازمان تبلیغات در موضوع خانواده و جوانی جمعیت انجام شده است.
تربیت مربیان متخصص در موضوع خانواده
رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: برگزاری دوره آموزشی «نسل حسینی» با شرکت نزدیک به ۱۲ هزار نفر، برگزاری دورههای تربیت مربی خانواده با خروجی ۱۳۰ مربی متخصص، تولید بسته آموزشی شامل ۶۰ درس ویژه فضای مجازی، برگزاری ۱۰ وبینار تخصصی با شرکت بیش از ۱۵ هزار فعال این عرصه و برگزاری رویداد «هم آهنگ» در مشهد مقدس نیز در همین راستا انجام شده است.
نگاه ویژه به مسجد
حجت الاسلام عزت زمانی با بیان اینکه در طرحهای مربوط به خانواده و جوانی جمعیت سازمان تبلیغات به مساجد نگاه ویژه دارد، گفت: در این راستا مهرواره «محله همدل» با محور ایجاد فرصت هماهنگی و اتصال و قلوب مومنین برگزار شد، نزدیک به ۵۰ هزار گروه و فرد در آن ثبت نام کردند که ۲۲ هزار مورد وارد گردونه حل مسئله شدند و قریب به یازده هزار نفر تا پایان راه همراه ما بودند و نهایتا بیش از سه هزار و ۵۰۰ مشکل در سطح محلات طرح و رفع شد.
وی ادامه داد: مهروارههای «اوج» و «بانور» نیز به مسئله خانواده و جمعیت نگاه ویژه دارند. علاوه بر این در مهرواره «هوای نو» ویژه هیئتها و تشکلهای دینی رویکرد اصلی با خانواده و جوانی جمعیت بود.
رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اجرای طرحهایی همچون «شکوه مادری» و «نسل حسینی» به منظور حمایت از مادران اعلام کرد: قانون خانواده و جوانی جمعیت بندهای مرتبط با ماموریتها و کار ویژههای سازمان تبلیغات اسلامی دارد، از جمله ماده ۲۸ که این سازمان را مکلف کرده است درباره آگاهی بخشی مثبت نسبت به مسئله ازدواج و فرزندآوری ورود کند.
تدوین سند جامع خانواده و جوانی جمعیت
حجت الاسلام عزت زمانی افزود: سند جامع خانواده و جوانی جمعیت در این راستا در دست تدوین است، اصول و چهارچوب آن مشخص شده و پس از اقدامات تکمیلی و تحولی، رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به ماده ۳۰ قانون خانواده و جوانی جمعیت ابراز کرد: بر اساس اساسنامه سازمان حمایت از مجموعههای مردمی فعال در زمینه خانواده و جمعیت در هیئت ها، مساجد و کانونهای فرهنگی تبلیغی وظیفه ماست، از این رو و به تناسب ماده ۳۰ قانون مذکور، کنشگران و فعالان مردمی این حوزه با همکاری بنیاد ۱۵ خرداد برای شرکت در نمایشگاهی ملی فراخوانده میشوند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از تدوین سند حمایت از مجموعههای مردمی فعال در موضوع خانواده و جوانی جمعیت در سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: ایده نهایی سازمان این است که حلقههای میانی از گروههای مردمی شکل بگیرد و برای استیفای حقوق خانواده بین مجموعههای حاکمیتی با خانواده اتصال لازم را برقرار کند.
حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به ماده ۳۲ قانون خانواده و جوانی جمعیت، ابراز کرد: این قانون اجمالا و در بخش نظارت بر تبلیغات فرهنگی شهری به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است، اما در ماده ۳۷ مستقیما توسعه واسطه گری ازدواج و فرزندآوری از طریق فرهنگی به این سازمان واگذار شده است.
وی با اشاره به تبصره این ماده بیان کرد: به دلیل وجود ممنوعیت قانونی برای سازمان تبلیغات اسلامی در صدور مجوز برای موسسات و مراکز مردمی فعال در امر تسهیل گری ازدواج، حق این صدور به وزارت ورزش و جوانان واگذار شده است.
رونمایی از بخش همسانگزینی در پایگاه نهضت
حجت الاسلام عزت زمانی از رونمایی سامانه مراجعه و درخواست مراکز تسهیلگری امر ازدواج همزمان با این نشست خبری خبر داد و خاطرنشان کرد: همه فعالان این حوزه میتوانند با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات اسلامی به نشانی /https://nehzat.ir، بخش «همسانگزینی» نسبت به دریافت مجوز ثبت نام کنند تا پس از ارزیابیها مجوزها صادر شود.
وی اضافه کرد: از امروز و با رونمایی این بخش، هیچ مرکز و موسسهای نمیتواند بدون این مجوز قانونی، در موضوع تسهیل گری ازدواج فعالیت کند، به فعالیتهای صرفا مجازی نیز مجوز داده نمیشود بلکه حتما باید دارای دفتر و مکان باشند.