دیجی‌کالا فروش ذغال جنگلی را برای حمایت از جنگل‌های زاگرس ممنوع کرد

خبرگزاری فارس دوشنبه 07 شهریور 1401 - 16:52
دیجی‌کالا فروش ذغال جنگلی را برای حمایت از جنگل‌های زاگرس ممنوع کرد

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، در سال‌های گذشته روایت تلخ آتش‌سوزی‌ها و خشک شدن جنگل‌های زاگرس به گوش بسیاری از ما خورده ‌است. قصه تلخ قطع درختان بلوط و خالی شدن جنگل‌های زاگرس از پوشش‌های گیاهی پایان غم‌انگیزی برای منبع حیاتی تنفس در غرب کشور است. صدای این هشدار امروز بلندتر از هر زمان دیگری است، نابودی جنگل‌های زاگرس عواقب بدون بازگشتی برای محیط زیست ایران رقم می‌زند.

در همین راستا دیجی‌کالا فروش ذغال جنگلی یا محصولاتی که برای تولید آن‌ها از ذغال جنکلی یا دانه‌های بلوط زاگرس استفاده می‌شود را ممنوع اعلام کرده است. 

یادمان نرود که بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ایران در دامنه‌های زاگرس زندگی می‌کنند؛ زاگرس پرآب و سرسبز روزگاری مامن و زایشگاه زندگی برای رشد تمدن و فرهنگ ایران در گستره‌ای وسیع بوده‌است که از هگمتانه و بیستون تا تخت جمشید و خوزستان فعلی را در بر می‌گرفت.

 باید قبول کرد که ظرفیت و توان حاصل‌خیزی طبیعت محدود است. اقلیم‌ها در طول تاریخ تغییر پیدا می‌کنند. بسیاری از رودها خشک می‌شوند، بسیاری از دشت‌ها لم‌یزرع می‌شوند و در عوض، جاهای دیگری هم آباد می‌شوند. اما برخلاف گذشته، در نابودی‌های اخیر طبیعت در ایران، این نقش و مداخله‌های انسانی بوده که تاثیری جدی بر سرعت بخشیدن به این نابودی داشته است.

قصه تلخ قطع درختان بلوط و خالی شدن جنگل‌های زاگرس از پوشش‌های گیاهی پایان غم‌انگیزی برای منبع حیاتی تنفس غرب کشور می سازد که اثرات منفی بسیاری هم روی دیگر مناطق ایران در پی دارد. همه باید برای حمایت از زاگرس دست به کار شویم. 

فروش ذغال جنگلی و همه محصولات وابسته به آن ممنوع!

   دیجی‌کالا مدتی پیش فروش ذغال جنگلی را ممنوع کرد. گزارش‌هایی از سوی کاربران این فروشگاه بزرگ آنلاین دریافت شد که کالاهای جنگلی مثل ذغال جنگلی که یکی از عوامل آتش سوزی جنگل زاگرس است  یا دانه‌های بلوطی که برای دم نوش یا آثار هنری با فراوانی بسیار استفاده می‌شود، در دیجی‌کالا فروخته می‌شود. با رصد و همکاری بخش حقوقی، مالی، بازرگانی و محتوایی دیجی‌کالا رویه‌های ممنوعیت و توقف فروش کالاهایی مثل زغال جنگلی یا دانه‌های بلوط ایجاد شد.

این کسب و کار آنلاین حدود ۳۰ میلیون کاربر دارد و نقش آگاهی‌سازی و نشر و انتقال مصایب و مشکلات جنگل‌های زاگرس به هموطنان را نیز یکی از ماموریت‌های خود می‌داند. وقتی تعداد زیادی از کاربران متوجه اهمیت جنگل‌های زاگرس و خطراتی که آن را تهدید می‌کند، می‌شوند با تغییر رفتار مصرف خود می‌توانند به تجدید پوشش گیاهی جنگل کمک کنند. این کسب و کار برخط بزرگ در این راستا تاکنون دو کمپین با عنوان« یاری نگهبانان زاگرس» و «به خاطر بلوط‌ها» را برگزار کرده‌است و در نگهداری از بلوط‌ها و حمایت از نگهبانان زاگرس، مردم را هم سهم کرده است.

 حمایت از جنگل‌های زاگرس هم یکی از اهدافی است که دیجی‌کالا برای خود تعریف کرده. استراتژی اصلی بخش مسئولیت اجتماعی دیجی‌کالا در این راه حفظ محیط زیست فعلی است چرا که این جنگل‌ها جایگزینی ندارند و حفظ آن‌ها اولویت اصلی دغدغه محیط زیستی دیجی‌کالا است.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.