اقتصادآنلاین – شیما احمدی؛ اگرچه بر اساس اصول علم اقتصاد، راه مقابله با تورم افزایش نرخ بهره است و بسیاری از کشورها هم با همین فرمول پیش میروند اما ادامه روند کنونی باعث مشکلات دیگری شده است، شرایط پیش آمده هر چند به طور رسمی هنوز عنوان رکود اقتصادی ندارد اما بسیاری از اقتصاددانان رکودی نه چندان عمیق را قریب الوقوع میدانند. در اینجا ۴شاخص جالب را که به عنوان پیشبینی تورم عمل میکنند، بررسی میکنیم:
در یک هفته بین ۲۴ تا ۳۰ جولای یعنی هفتهای که گزارشی مبنی بر کاهش تولید ناخالص داخلی آمریکا برای دومین سه ماهه متوالی منتشر شد، جستجو برای رکود اقتصادی بر طبق ترندهای گوگل به شدت افزایش پیدا کرد. عبارت «رکود اقتصادی» در طول این یک هفته بیش از هر هفته دیگری از سال ۲۰۰۴ جستجو شد.
شرکت لمون که یک توسعه دهنده نرمافزار است، بر اساس تحلیل روندهای جستجوی گوگل سایتی به نام «lemon.io» دریافت که جستجوی برای عبارت «آیا شغلم را در شرایط رکود از دست میدهم؟» ۹۹۰۰درصد افزایش یافته است. همچنین جستجو برای عبارت «در صورت اخراج چه کاری باید انجام دهید؟» ۳۳۶درصد و جستجو برای عبارت «شغلم را از دست دادم نمیتوانم اجاره را پرداخت کنم» ۴۶۷ درصد افزایش یافته است.
میزان حضور تماشاگران در در بازیهای بیسبال در نیمه اول فصل ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، در ۲۳ مسابقه از ۳۰ بازی کاهش یافته است. باید توجه داشت که حضور در بازیها به طور کلی حتی قبل از همهگیری کرونا روند نزولی داشته، اما خریدهای لوکس و مربوط به سرگرمی مانند بلیط بازی از اولین مواردی است که مصرف کنندگان در هنگام روند نزولی اقتصاد آنها را به طور محسوسی کاهش میدهند.
طبق گفته سیماشاو، استراتژیست ارشد سرمایهگذاری، مشکل این دادهها در حال حاضر این است که جداکردن اثر ناشی از ترس پس از همهگیری کرونا از اثر ناشی از روندهای اقتصادی، دشوار است.
مصرف کنندگان با سطح درآمدی متفاوت به طور فزایندهای برندهای معروف را با کالاهای مشابه و ارزانتر جایگزین میکنند.
یک موسسه بازرگانی تحلیلی گزارش داد که ۴۶درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی در ماه ژوئن گفتند که بیشتر از قبل به سمت محصولات مشابه اصلی و با کیفیت پایینتر روی آوردهاند. این موضوع همچنین شامل خریدهای جوانان هم میشود که هزینه آنها برای کالاهای با کیفیت پایینتر بین فوریه و مارچ امسال تقریباً ۳۶درصد افزایش یافته است.
لباس زیر مردانه نیز میتواند یک شاخص برای رکود اقتصادی باشد. در سال ۲۰۰۸، آلن گرین اسپن، رییس سابق فدرال رزرو به انپیآر گفت که فروش لباس زیر مردانه راهی برای نشان دادن وضعیت اقتصادی است، زیرا معمولاً یکی از آخرین اقلام لباسی است که مردم به دنبال خرید آن هستند و اگر فروش کاهشی باشد، این میتواند به این معنی باشد که کیف پولها خالی هستند، زیرا بودجههای خانوار بیشتر بر روی غذا و گاز متمرکز شده است.