به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، برخی نمایندگان مجلس در افتتاحیه نخستین رویداد ملی اقدام که بعد از ظهر امروز (چهارشنبه ۹ شهریور ماه) در مجلس برگزار شد، حضور پیدا کرده و از پوستر این رویداد که به امضای آنها رسید، رونمایی کردند.
سیدکریم حسینی در این نشست با اشاره به اینکه مرکز پژوهشهای مجلس یک رکن اساسی در قوه مقننه است، افزود: اگر بخواهیم برنامه ریزی توسعه کشور را واقعی کنیم، لازم است این اقدام بر اساس پژوهش صورت گیرد و اگر بتوانیم ۴ رویکرد مردمیسازی، کارآمدسازی، شفافسازی و هوشمندسازی مورد تأکید رئیس مجلس را به درستی پیاده کنیم قطعا به رفع مشکلات کشور منتهی خواهد شد.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون در حوزه تئوری و نظریه پردازی به طور قوی برنامه ریزی شده است، اما در اجرا مشکل داریم و همین امر باعث عقب ماندگی و مانع توسعه شده است.
وی با بیان اینکه مردم زمانی در مشارکت مردمی به باور میرسند که در این زمینه یک برنامه پژوهشی داشته باشیم در غیر این صورت در فرآیند کار با مشکلاتی مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: هم اکنون فعالیتهای مردمی تنها به مشارکت گروههای جهادی که در شرایط بحران به ارائه خدمات میپردازند اکتفا شده و از مشارکت سایر سطوح اجتماعی محروم میشویم و این در حالی است که در مسائل اجتماعی نیاز مبرم به مشارکت تمام گروههای اجتماعی داریم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: ما نباید از ظرفیت گروههای مختلف اجتماعی یا جهادی تنها برای رفع مشکلات و قصور مدیران استفاده کنیم کما اینکه متاسفانه دولتها از هر جریانی که باشند در شرایط بحران عقب مینشینند و این گروههای جهادی هستند که باید به رفع مشکلات بپردازند.
وی افزود: برای استفاده از حداکثر ظرفیت گروههای اجتماعی مختلف باید هدفگذاری به سمتی باشد که کارشناسان نخبه فعال در مرکز پژوهشها بدنه اصلی دستگاههای اجرایی را تشکیل دهند کما اینکه در شرایط کنونی بخشی از آنها در دستگاهها مشغول به فعالیت شده اند چرا که در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان پیشنهاد داد: نیروهای مراکز پژوهشی مختلف همچون مرکز پژوهشها باید به گونهای سازمان دهی شوند که از ظرفیت آنها در بدنه مدیریتی کشور استفاده شود چرا که ابرچالش کنونی کشور به خصوص در نقاط دوردست نحوه مدیریت است که در این قالب میتوان به رفع آن پرداخت.
اما روح اله ایزدخواه دیگر نماینده ملت در مجلس یازدهم که در این نشست حضور داشت، افزود: برگزاری رویداد اقدام حرکت خوبی است که جای آن در مجلس خالی بود ضمن اینکه مردمی سازی نیز برای رفع چالشهای کنونی کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است کما اینکه مشکلات و گرههای موجود به دلیل فاصله ۳۰ ساله از رویکرد مردمی سازی در اداره کشور ایجاد شده است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قرار بود تجربیاتی که در دهه اول انقلاب در میدان شروع شده بود به سایر بخشهای حکمرانی نیز تسری داده شود و به قانون، ساختار و سازوکار تبدیل شود، اما یا کنار گذاشته شد یا به شدت تضعیف شد و رویکردهای رقیب همچون دولتی سازی و رهاسازی به معنای حذف دولت مسئول و بزرگ کردن دولت غیرمسئول در قالب خصولتی و خصوصی سازی جای آن را گرفت کما اینکه برخی کارشناسان معتقدند این رویه دولت را ۱۷ برابر به اسم خصوصی سازی بزرگتر کرد و مردمی سازی به محاق رفت تا جایی که کمترین رابطه با مردم را در اداره کشور میبینیم.
وی تصریح کرد: در مشارکت مردمی مفاهیم اشتباهی همچون خصوصی سازی یا ارائه خدمات به مردم ارائه میشود در حالی که عاملیت مردم این نوع مشارکت را متمایز میکند به گونهای که مردم در ارائه راهکار و پیشبرد کارها مشارکت کرده و حاکمیت به عاملیت مردم اتکا میکند و جهاد سازندگی از این جنس است.
ایزدخواه تاکید کرد: هم اکنون این فاصله ۳۰ ساله بین مردم و مسئولان باید از بین برود و آنچه باید مراقبت شود این است که در این حوزه به ورته ابزارزدگی نیفتیم و به جای مردمی سازی از پلتفورمها استفاده نشود و این رویکرد مهم در سطح استفاده از ابزار تقلیل پیدا نکند کما اینکه براساس گزارش دیوان محاسبات ۲۳ درصد خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه به جای مشارکت مردمی به بخش خصوصی واگذار شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: شرکتهای تعاونی با مدلهای کنونی نیز ابزار محور هستند بنابراین این نوع فعالیت نیز اشتباه بوده و لازم است طراحی و مدل سازی این نوع مشارکت مردمی نیز برعهده مردم باشد و آن را به دو بخش صف و ستاد تقسیم نکنیم چرا که در ذات مردمی سازی تنوع و سنتهای متفاوت وجود دارد که باید آنها را بپذیریم از سوی دیگر در مدل سازی باید تا میتوانیم به میدان رجوع کرده و مدلها را در عمل بازخوانی کنیم و مدلهای یکسانی را به اسم ریل گذاری به مردم دیکته نکنیم.
مدلهای مردمی کارآمدترین مدلها در حکمرانی هستند
ایزدخواه افزود: اتصال کارآمدسازی به مردمی سازی برای مبارزه با فساد رویکردی است که باید در مشارکت مردمی دنبال شود در غیر این صورت ابتر خواهد ماند چرا که مردمی سازی ضریب سلامت سیستم را به شدت بالا برده و ما را از مسئله به راهکار متصل میکند بنابراین مدلهای مردمی کارآمدترین مدلها در حکمرانی است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: امروز در ابتدای گام دوم انقلاب به دنبال استقرار مردمی سازی حکمرانی هستیم تا ۴۰ سال دوم انقلاب حکمرانی با این رویکرد صورت بگیرد و از تمام حوزهها میتوان به مردمی سازی پل زد به گونهای که بر تمام قوانین و سیاست گذاریها سایه بیاندازد.