وضع خودروسازی از فولاد بدتر است

دنیای اقتصاد شنبه 19 شهریور 1401 - 00:04
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیان‌ده بودن تولید برخی خودروها نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت باشد، گفت: در‌حال‌حاضر خودروسازان هزینه‌های تولید را محاسبه و اعلام می‌کنند؛ حال آنکه این هزینه‌ها واقعی نیست و به این صنعت تحمیل می‌شود.

لطف‌الله سیاه‌کلی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش کارخانه‌ای قیمت خودروهای زیان‌ده گفت: رشد هزینه تولید نباید به معنای افزایش قیمت خودرو باشد زیرا بسیاری از افزایش هزینه‌ها ناشی از سوءمدیریت و سوءاستفاده است. نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر به دقت خودروسازی و موارد مرتبط با آن بررسی شود، مشخص خواهد شد که وضع بدتر از تخلفات فولاد مبارکه است. وی افزود: باید به این پرسش پاسخ داد که چرا در کشور ما که هزینه تامین گاز یا حقوق کارگران بسیار ارزان‌تر از کشورهای اروپایی، چین و ژاپن است، خودرو با سطح کیفی پایین‌تر از این کشورها تولید می‌شود و با قیمتی گران‌تر به فروش می‌رسد؟  سیاهکلی گفت: این وضع نشان می‌دهد ما [در خودروسازی] مدیریت مناسبی در هزینه‌ها نداریم؛ به طور مثال در این صنعت شرکت‌های صوری ایجاد شده که در این شرکت‌ها هیات‌مدیره‌ها حقوق‌های بالایی دریافت می‌کنند. وی اضافه کرد: وزارت صمت باید به جای اینکه با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خودرو را بالا ببرد، یک بار منصفانه موضوع هزینه‌های تولید خودرو را بررسی کند؛ هزینه‌های واقعی و منصفانه تولید باید از مشتری دریافت شود اما دریافت هزینه‌های سربار از جیب مشتری به‌منزله غش در معامله است.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.