بازار رقابتی به سود اقتصاد ملی و صنعت خودرو

صدا و سیما سه شنبه 19 مهر 1401 - 12:21
مدیرعامل ایران خودرو گفت: اعتقاد من بر این است که از یک طرف واردات خودرو آزاد و شرایط رقابت فراهم شود و از طرف دیگر فشار قیمت گذاری از روی خودرو ساز برداشته شود.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما؛ آقای مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو میهمان برنامه صف اول، عملکرد و برنامه‌های پیش روی این خودروساز را تشریح کرد.
 
مجری: عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه به پایان رسیده است، چه تعداد امروز خودرو عرضه کرده اید و متوسط هر ماه چه تعداد است؟
 
آقای مهدی خطیبی مدیر عامل ایران خودرو: در قرعه کشی امروز، حدود ۶۸ دستگاه خودرو را عرضه کردیم که مراسم آن برگزار و برندگان مشخص شدند و پیامک برای آن‌ها ارسال شد، بر اساس برنامه ریزی که با وزارت صمت داشتیم و جدولی که مورد توافق قرار گرفت از این به بعد تا پایان سال گروه صنعتی ایران خودرو هر ماه به طور متوسط حدود ۷۰ هزار دستگاه عرضه خواهد کرد، در حقیقت تناسبی از میزان تولید ماه گذشته مورد توافق قرار گرفت که انجام شد؛ آبان ماه مشخص خواهد شد که در مهرماه چقدر تولید داشته ایم و با فرمولی که مورد توافق گرفت آن را ارزیابی می‌کنیم.
 
 
سوال: در هر دوره چه میزان به طرح جوانی جمعیت اختصاص می‌یابد؟
 
پاسخ: ۵۰ درصد برای طرح جوانی جمعیت و مادران است از ۵۰ درصد دیگر ۱۰ درصد به خودرو‌های اسقاط و فرسوده و ۴۰ درصد دیگر هم برای بقیه اختصاص پیدا می‌کند.
 
سوال:​ اینکه بناست مصوب شود یک تا یک و نیم درصد ارزش فروش خودرو در صندوق ملی محیط زیست برای اسقاط خودرو بیاید، شما موافق هستید یا خیر؟
 
پاسخ: در حقیقت ما تابع هستیم هر بر نامه‌ای که منجر به بهتر شدن محیط زیست و فراهم آوردن شرایط زیست بهتر برای مردم ما کمک کند، قطعا موافق هستیم.
 
سوال: کدام روش جواب موثرتری می‌دهد؟
 
پاسخ: فکر می‌کنم که این‌ها روش‌های خوبی است، اما کار‌هایی که ما از لحاظ فنی و تکنولوژی بر روی موتورها، احتراق و بحث سوخت با کمک و هدایت سازمان محیط زیست، استاندارد و وزارت صمت انجام می‌دهیم، درمان ریشه‌ای همین است که پیگیری می‌کنیم؛ گروه صنعتی ایران خودرو هم در بخش تولید و فنی و مرکز تحقیقات به سمت موتور‌های با سوخت کمتر یا خودرو برقی تارا را که رونمایی کرد، باید به این سمت برویم.
 
سوال:​ در حال حاضر میزان تولید ایران خودرو چقدر است؟
 
پاسخ: حدود هشت ماه قبل که در ایران خودرو مسئولیت گرفتم در آن زمان ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو ناقص در کل پارکینگ‌های گروه صنعتی ایران خودرو بود از ان تاریخ به بعد دو اقدام موازی و هم زمان را انجام دادیم یکی این بود که با سه پروژه از ابتدای خرداد تصمیم گرفتیم که دیگر خودرو ناقص در ایران خودرو تولید نشود، دوم اینکه همزمان با تولید کامل و جلوگیری از تولید خودرو‌های ناقص، خودرو‌های گذشته را هم شروع به تکمیل سازی کردیم، امروز در گروه صنعتی ایران خودرو در هیچ پارکینگی خودرو ناقص وجود ندارد.
 
سوال: ایران خودرو در راستای تحقق بند‌های فرمان هشت ماده‌ای تا به حال چه کار کرده و چه برنامه‌هایی دارد؟
 
پاسخ: یکی از دستورات رئیس جمهور در بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو، دستیابی به رشد تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته است​، در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار خودرو کامل تولید کردیم و حدود ۳۱۰ هزار خودرو به بازار عرضه شده است ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد رشد را تجربه کردیم پس از این جهت از دستور آقای رئیس جمهور جلوتر هستیم.
 
در حوزه تولید خودرو‌های برقی که آقای رئیس جمهور دستور دادند، تارا را یک دستگاه به عنوان نمونه تولید کردیم که کاملا با طراز روز جهانی مطابقت دارد، ۳۰۰ نیوتن بر متر گشتاور آن است، حدود ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و با یکبار شارژ ۳۰۰ کیلومتر را قادر به پیمایش است اگر که ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر تعبیه شود با ۲۰ دقیقه امکان شارژ وجود دارد.
 
موضوع بعدی دستور آقای رئیس جمهور در خصوص سازی و واگذاری مدیریت شرکت‌های خودرو سازی به بخش خصوصی بود، در ان زمینه هم کلیه کار‌هایی که قرار بود برای ارزش گذاری و تعیین قیمت سهام شود، مشخص شد که ۱۳/۷۷ درصد سهام بود.
 
 منظور آقای رئیس جمهور واگذاری مدیریت بود که بر اساس ابلاغیه‌ای که از تاکیدات وزیر بود این کار را انجام دادیم، بعد‌ها هم یک فرمول دیگری هم ارائه شد اینکه اگر مشتری برای این حالت بلوک سهام وجود نداشت چه کنیم، بیاییم سایت‌های زیر مجموعه ایران خودرو و سایپا را واگذار کنیم که این روشی بود که آگهی آن انجام شد و به یکسری پیشنهاد‌هایی رسید.
 
سوال: مدیریت چه؟
 
پاسخ: طبیعتاً اگر سهام واگذار شود مدیریت هم واگذار می‌شود، در حال حاضر ۲۸ درصد سهام ایران خودرو مربوط به بخش خصوصی است؛ ساختار کلی ایران خودرو ۲۸ درصد متعلق به بخش خصوصی، حدود ۵ درصد سازمان گسترش، حدود ۱۰ درصد متعلق به شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و ما بقی هم شرکت سرمایه گذاری ملی و چند بانک در آنجا سهام دارند و بقیه هم در بورس شناور است، با توجه به آن سهام شناوری که در بورس وجود دارد اگر که بخش خصوصی بر بیش از ۴۰ درصد سهام ایران خودرو تملک کند قطعا می‌تواند ایران خودرو را مدیریت هم کند.
 
سوال:​ گروه صنعتی ایران خودرو در بحث عرضه و تقاضا و ایجاد تعادل در بازار چه برنامه مشخصی دارد؟
 
پاسخ: چند راهکار برای عرضه و تقاضا و ایجاد تعادل در بازار وجود دارد راهکار نهایی این است که طبیعتاً ما باید افزایش عرضه داشته باشیم به بازار، این پروژه‌ای که عرض کردیم که تولید کامل در ایران خودرو شکل گرفت، قدرت و توانایی را به ایران خودرو داده که افزایش عرضه به بازار داشته باشیم، گروه صنعتی ایران خودرو امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش عرضه خودرو داشته در حقیقت راهکار اساسی این است که گپ تقاضا پر شود توسط عرضه.
 
 اختلاف قیمت تمام شده کارخانه با قیمت بازار است که باید برای ان راهکار پیدا کنیم، در حقیقت خیلی از محصولات ایران خودرو را به دلیل سیاست گذاری که بحث قیمت است زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه می‌کنیم، تا این فاصله وجود دارد در آن ضرر می‌کنیم، البته هایما با مساعدتی که وزارت صمت و وزیر دستور دادند به بورس عرضه و کشف قیمت شد از حالت قرعه کشی خارج شد و هم اینکه ما دیگر بر روی آن ضرر نمی‌دهیم این را باید ما هم افزایش عرضه داشته باشیم و هم بتوانیم به مرور این فاصله قیمتی را پر کنیم.
 
سوال:​اگر بنا باشد همچنان قیمت دستوری مشخص شود عملا مکانیسم عرضه و تقاضا خیلی نمی‌تو اند جواب دهد؟
 
پاسخ: تا قیمت دستوری باشد حتماً تقاضای سفته بازی قابل توجهی در بازار وجود خواهد شد مادامی که قیمت تمام شده از قیمت فروش و عرضه به بازار بیشتر باشد این تقاضا سفته بازی وجود دارد ما باید کاری کنیم که این تقاضا را از بین ببریم و تقاضارا به سمت تقاضای واقعی ببریم، اتفاقی که در هایما افتاد و به این تعادل رسیدیم، برای هایما اس ۵ حتی برای تشویق مشتریان شرایط لیزینگ هم اعلام کردیم یعنی وقتی قیمت گذاری شد گفتیم مقداری را نقد بدهند و بقیه مبلغ را در ۶ ماه پرداخت کنند.
 
سوال: هایما با بازار آزاد تفاوت قیمت ندارد؟
 
پاسخ: چرا اختلاف قیمت دارد، اما دیگر این طور نیست که هایما اس ۷، ۳۰۰ میلیون تومان الان رسیده به یک مقداری که ما هم از زیان خارج شدیم، روزی که اعلام کردیم هایما در بورس عرضه می‌شود و هایما از این به بعد از قرعه کشی خارج و به این صورت عرضه می‌کنیم حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت هایما اس ۷ کاهش یافت که این‌ها موضوعات ریشه‌ای است که باید حل شود.
 
ایران خودرو شرکتی است که حدود ۱۹ و نیم میلیون نفر سهامدار دارد و ما به عنوان مدیران این شرکت حافظ منافع سهامداران خود هم باشیم، طبق قانون تجارت و بر اساس آنچه که شرط امانتداری است این است که باید اقتصادی و درست رفتار کنیم و در نهایت حداقل گروه صنعتی ایران خودرو با این همه پرسنل و کاری که در حال انجام است، حداقل ضرر ندهد.
 
سوال: غیر از خودرو هایما خودرو دیگری مدنظر است که از فروش قرعه کشی خارج شود یا در بورس بیاید؟
 
پاسخ: فکر می‌کنم تارا و ۲۰۷ هم ابتدا باید به بورس عرضه، کشف قیمت و از این حالت خارج شود که این هم به نفع ایران خودرو، دولت و هم به نفع مشتری است امروز وقتی که ما ساختار تقاضا‌ها را نگاه می‌کنیم یا مراجعات خودرو‌های خریداری شده به شبکه خدمات پس از فروش نگاه می‌کنیم به یک برداشت می‌رسیم و ان این است که سهم بسیار زیادی از فروشی که ما انجام می‌دهیم فروشی است که برای تقاضای سفته بازی صورت می‌گیرد در حقیقت به انگیزه کسب سود و درامد امده اند و بخش زیادی از ان‌ها مشتری واقعی ما نیستند ما اگر بتوانیم قیمت را سامان بخشیم و به آن حالتی برسانیم که ایران خودرو زیان ندهد و هم اینکه بتوانیم شرایط لیزینگ را برای مشتری‌ها فراهم کنیم در حقیقت ما با مشتریان نهایی که می‌خواهند خودرو را بخرند، روبرو خواهیم بود.
 
سوال: برای ایران خودرو یا کلا شرکت‌های خودرو ساز تفاوتی می‌کند که مشتری با چه نیتی در حال خرید است؟
 
پاسخ: برای ما تفاوتی نمی‌کند برای ما قیمت مهم است، من تولید کننده هستم، اما باید قیمت خودرو را طوری عرضه کنم که ضرر نکنم اگر این درست شود تقاضا شکل پیدا می‌کند و ان براوردی که ما از میزان تقاضای کل خودرو در کشور داریم و ان گپی که با عرضه دارد اعتقاد دارم که این موضوع را حل می‌کند. سال قبل حدود ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو کامل تولید شد که حدود ۴۳۰ هزار یا کمتر از این به بازار عرضه شد، امسال اواسط آذر ماه، میزان ۴۵۰ هزار دستگاه را رد می‌کنیم و حتماً افزایش عرضه قابل توجهی خواهیم داشت، هر چه که ما تولید و عرضه کنیم اگر این اختلاف بین قیمت تمام شده وقیمت فروش خودرو را نتوانیم درست کنیم ما ۶۸ هزار خودرو برای قرعه کشی داشتیم که چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند آیا این تقاضای موثر است می‌خواهند استفاده کنند، خیر به این شکل نیست.
 
سوال: بازار هم انحصاری است و شما هم از این شرایط استفاده می‌کنید؟
 
پاسخ: اعتقاد من بر این است که از یک طرف واردات خودرو آزاد شود و شرایط رقابت فراهم شود و از طرف دیگر فشار قیمت گذاری از روی خودرو ساز برداشته شود، حداقل در دو سخنرانی نامه زده ام و استقبال می‌کنیم، چون این مسئله را به نفع اقتصاد ملی و در نهایت به نفع صنعت خودرو می‌دانم، رقابت کردن حتماً حتماً خیرات و برکات زیادی دارد از جمله افزایش کیفیت و مواردی از این قبیل.
 
سوال: معتقدید در این بازار رقابتی همچنان حرفی برای گفتن خواهید داشت؟
 
پاسخ: گروه صنعتی ایران خودرو به حالتی رسیده که امروز خیلی به جرات می‌تو انیم بگوییم که ما خودروسازیم، با عمق ساخت داخل بسیار بالا، خودرو تارا خودرویی است که در طراز روز جهانی است و قابل صادرات، نمایشگاهی که چند وقت قبل در روسیه برگزار شد استقبال بسیار خوبی از تارا جمهوری اسلامی ایران شد، یا برنامه‌ای که برای صادرات به ونزوئلا داریم یا کشور‌های دیگر؛ مشخص است که قیمت‌های ما رقابتی است، همین برای خودرو‌های سنگین ما است که کامیونت آترین، دنا و ...، ایران خودرو امروز یک خودرو ساز است حالا از نظر بحث کیفیت، که مستحضر هستید که یک مسیر و راهی است که اولا بی پایان است که همیشه باید به کیفیت توجه کرد، دوم هزینه بر و سوم زمان بر است.
طی هشت ماه گذشته به خصوص با ۲۷۹ برنامه ارتقا کیفیتی که در گروه صنعتی ایران خودرو تعریف کردیم در بازه‌های زمانی کوتاه، میان و بلندمدت از یک طرف، قبل از تولید و بعد از تولید یعنی خدمات پس از فروش، توفیقات خوبی هم در این زمینه داشتیم البته با حالت ایده آل هنوز فاصله داریم، اما حتماً از گذشته هم فاصله مثبت گرفتیم و به سمت ارتقاء کیفیت در حال پیش رفتن هستیم.
 
تولید کاملی هم که عرض کردیم یکی از مواهبی که برای گروه صنعتی ایران خودرو داشته این است که ۲۵ درصد شاخص‌های منفی کیفیت ما را پایین آورده است، علاوه بر صرفه جویی که در هزینه داشته و گلوگاه‌های شبکه تامین را خیلی خوب مشخص کرده ۲۵ درصد شاخص‌های منفی کیفیت را هم پایین آورده، ما در مسیر کیفیت هم حرکت می‌کنیم و این بحث کیفیت و رقابت پذیری محصولات ما از نظر قیمت به جایی رسانده که امروز قرارداد‌های خیلی خوبی را با کشور‌های دیگر به خصوص درباره خودرو تارا منعقد کردیم و به زودی صادراتی هم به ونزوئلا و دیگر کشور‌ها خواهیم داشت.
 
سوال: مهم‌ترین رقبای شما در دنیا کدام شرکت‌های خودرو سازی هستند؟
 
پاسخ: اتفاقی طی دو سه سال گذشته در دنیا افتاد، ​یکی بحث کرونا بود و یکی هم بحران جهانی چیپست که در حقیقت بخش عمده ان به کرونا بر می‌گردد این موضوع باعث شد که حدودا به طور متوسط ۳۰ درصد قیمت خودرو در کل دنیا افزایش پیدا کند، عرضه خودرو کاهش پیدا کرد و زمان تحویل خودرو در کل دنیا بالا رفت، این مشکل ایران خودرو برای رقابت در بازار‌های جهانی درست است که برای صنعت خودرو دنیا منفی بود، اما برای ما مزیت بود، چون توانستیم هم خودرو کامل تولید کنیم و هم افزایش عرضه داشته باشیم، به طور مثال یک خودرو ارزان قیمت شرکت نیسان حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد، حالا قادر هستیم دو تا سه هزار دلار در بازار‌های جهانی کمتر از این محصول عرضه کنیم و این موضوع مورد استقبال صورت گرفته است.
 
در موقعی که واردات می‌شد مشورتی که با من شد عرضم این است که امروز کمتر خودروی زیر ده هزار دلاری در دنیا می‌تو انیم پیدا کنیم، یک وقتی است ما روی کاغذ محاسبه می‌کنیم می‌گوییم اگر ده هزار دلار باشد می‌خواهیم عوارض بگیریم، و این میزان قیمت فروش است، اما در عرصه عمل ما آیا گزینه‌های زیادی را برای انتخاب داریم، این طور نیست گزینه‌ها محدود است، ​ اگر همان گزینه محدود بیاید خودروی دنا و تارای ما از نظر قیمت، کیفیت و ظاهر کاملا رقابت پذیر است.
 
 اروپا با بعضی از محصولات شرکت رنو و حتی پژو محصولات ما، قابل رقابت هستند.
 
سوال: با آلمانی‌ها خیلی وارد رقابت نمی‌شوید؟
 
پاسخ: واقعیت این است که باید بیشتر کار کنیم و روزی برسد که محصولات جمهوری اسلامی ایران بتواند با محصولات تراز اول دنیا قابل رقابت باشد.
 
سوال: در موضوع خصوصی سازی گویا گفته شده که باقی مانده سهام دولت در خودروسازی‌ها برای دریافت تسهیلات به عنوان وثیقه در بانک‌ها قرار دارد و یک ماه فرصت داده شده که جا به جا شود در مورد این موضوع توضیح دهید؟
 
پاسخ: سهام وثیقه موضوعی بود که از اول هم پیش بینی می‌شد، سازمان خصوصی سازی هم بر روی این موضوع کنترل‌ها و هدایت‌های لازم را انجام می‌دهد و با همکاری و تعاملی که با دولت داریم مشغول هستیم این کار انجام شود که مانعی برای واگذاری سهام وجود نداشته باشد.
 
سوال: برای تولید خودرو‌های جدید به جای خودرو‌های قدیمی آیا بناست که پلتفرم‌های جدید استفاده شود یا خودرو‌های جدید بر روی همان پلتفرم‌های قدیمی بناست تولید شود؟
 
پاسخ: اتفاقی که در تنوع و ترکیب تولید در گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های قبل افتاد این بود نارضایتی مشتری از خودرو‌های قدیمیبه دلیل کیفیت بود، یک رابطه معنادار و مستقیم و یک به یک بین جدید‌تر بودن خودرو و میزان رضایتمندی بیشتر مشتری از خودرو وجود دارد ما امدیم امسال که قرار است ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو اعم از سوای و سنگین تحویل مشتریان دهیم، برنامه ریزی و تغییری ایجاد کردیم از سمت خودرو‌های قدیمی‌تر و بی کیفیت‌تر به سمت خودرو‌های مدرن‌تر و با کیفیت تر، در این برنامه در حقیقت سهم قابل توجهی مثلا به خودرو تار دادیم، خودرو تارا یک پلتفرم جدید است که استفاده می‌کنیم یا پروژه k ۱۲۵ که رونمایی هم صورت گرفت و در ابتدای سال آینده به تولید انبوه و بازاری خواهد رسید، پلتفرم ان پلفترم جدیدی است، برنامه ما این است که بتوانیم بر روی پلتفرم‌های جدید خودرو‌های متنوع تری تولید و به بازار عرضه کنیم.
 
سوال: از دانشگاه‌ها برای طراحی پلتفرم‌ها کمک می‌گیرید؟
 
پاسخ: ارتباط گروه صنعتی ایران خودرو با بدنه دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان از قبل خوب بوده، یک مقدار این موضوع را تحکیم و تسریع کردیم و ارتباط خیلی خوبی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان هم در این حوزه و هم تولید قطعات داریم، ما همایشی رابا موضوع ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برگزار کردیم؛ ابتدا احتیاج به نیاز سنجی داشتیم حدود، ۲۲۰ نیاز را شناسایی کردیم و در ان همایش ارائه شد و حدود ۵۴ قرارداد هم با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شد و در حال پیگیری هستیم، ما در داخل گروه صنعتی ایران خودرو حدود ۵، ۶ شرکت دانش بنیان داریم، ایپکو که وظیفه اش تحقیقات موتور است کاملاً از بدنه دانشگاه، دانشجویان و فارغ التحصیلان نخبه کار می‌کنند و ما شاهد این هستیم که خانواده موتور قوی که ایران خودرو دارد ناشی از همین ارتباط ایران خودرو با بدنه دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان است.
 
سوال: در افق ۱۴۰۴ تولید سه میلیون خودرو سبک هدف گذاری شده، سهم ایران خودرو از این میزان چقدر است؟ الان کجای این مسیر هستیم؟
 
پاسخ: اگر با این سرعت پیش برویم حتماً به هدف خواهیم رسید و حداقل یک و نیم میلیون دستگاه از آن برنامه متعلق به ایران خودرو است، اعتقاد دارم که اگر بخواهیم به این میزان تولید برسیم باید بر روی صادرات برنامه ریزی خاصی داشته باشیم و بازار داخلی قطعا جوابگوی سه میلیون دستگاه را نخواهد بود و ما باید بر روی صادرات کار کنیم.
 
سوال: برای صادرات برنامه تان چیست؟
 
پاسخ: بعضی از سایت‌های گروه صنعتی ایران خودرو فعال هستند مانند سنگال، بلاروس به مشکل خورده بود و پیگیری‌های قضایی در حا ل انجام است، سایت آذربایجان فعال است، شرکتی در عراق از ما سی کی دی می‌خرد و در آنجا مونتاژ می‌کند فعال است، برای سوریه احتیاج است گفتگو‌های خیلی جدی‌تر و مفصل تری با بخش خصوصی سوریه شکل بگیرد در این زمینه وزارت امور خارجه هم کمک می‌کند و سفری هم خواهیم داشت که بتوانیم این موضوع را حل کنیم، اما در حوزه صادرات سی بی یو و خودرو کامل توافقات بسیار خوبی با وزارت حمل و نقل ونزوئلا صورت گرفته، بسیار مشتاق هستند، تفاهمات بسیار خوبی انجام شد، انقدر تیراژ جذاب برای هم ونزوئلا هم برای جمهوری اسلامی ایران است که بشود یک برنامه ریزی خیلی قوی با سایپا انجام دهیم و در تدارک این هستیم که نخستین پارت این خودرو‌ها ارسال شود به ونزوئلا حتی در قدم بعدی آن سایت تولیدی که در انجا وجود داشت را بتوانیم با همکاری با سایپا فعال کنیم، در روسیه هم که نیاز سنجی و برنامه ریزی شد و قراردادی با یک شرکت فروشنده و توزیع کننده در حقیقت رده یک روسیه منعقد شد زمانبندی و برنامه ریزی شده که خودرو تارا ما در انجا صادر شود. کشنده آتومان ما را خیلی خواهان هستند، قرارداد آن منعقد شده و برای سال اول حدود هزار دستگاه کشنده آتومان صادر خواهد شد، کشور‌هایی مانند تونس در شمال آفریقا خودرو رانا ما را خواهان هستند، ما نمونه هم فرستادیم و کار‌های آن را انجام می‌دهیم.
 
 محصولات ایران خودرو در حوزه سواری و حوزه سنگین از نظر قیمتی کاملاً رقابت پذیر است و ما امیدوار هستیم که خبر‌های خوبی در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.
 
سوال: موضوع رعایت استاندارد‌های مربوط به آلایندگی در حوزه محیط زیست و کاهش مصرف سوخت چقدر برای آن برنامه ریزی کرده اید؟
 
پاسخ: در هر صورت ما ناگزیر هستیم که به این استاندارد‌ها توجه کنیم به شدت استاندارد‌های سختگیرانه‌ای از این نظر خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران داریم و این‌ها را رعایت می‌کنیم، موتوری را به نام سه استوانه سه سیلندر آل کا ۳ که مشغول فراهم آوردن زمینه‌های تولید آن هستیم که نمونه‌ها وکارهایش انجام شده که مصرف سوخت و آلایندگی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. در ضمن طبق استاندارد و ضوابط موجودی که برای ما تعیین کردند در سبد موتور‌ها و محصولات ما مقدار مشخصی باید مصرف سوخت و آلایندگی باشد بنابراین ناگزیر هستیم که به این استاندارد‌ها توجه کنیم.
 
سوال: چه برنامه‌هایی برای اجرای تولیدات خود داشتید که به این هدف گذاری‌ها برسید؟
 
پاسخ: در حوزه صادرات اعتقاد ما این است و وزارت صمت هم بر همین باور است که ما در کشوری مثل روسیه اگر می‌خواهیم موفقیت نسبی قابل توجهی داشته باشیم، باید همکاری مشترک داشته باشیم در حقیقت از سایت‌های تولیدی آنجا هم استفاده کنیم، می‌دانید که بعد از تحریم، شرکت‌های اروپایی، روسیه را ترک کردند و به شدت افت تولید داشتند، تلاش می‌کنیم که در سایت‌های تولید آن‌ها سی کی دی به آنجا ببریم و تولید کنیم و این امر یکی از محوری‌ترین برنامه‌های گروه صنعتی ایران خودرو است که هم به صادرات دانش فنی کمک می‌کند و هم اینکه می‌تواند سی کی دی و تولیدات جمهوری اسلامی ایران را حالا اینکه اسم آن روسی یا خارجی باشد خیلی اهمیت ندارد، توفیقات خوبی را در این زمینه خواهیم داشت.
 
در حوزه کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو اگر بخواهیم بگوییم، صددرصد راضی هستیم این حرف، حرف درستی نیست، ما در این مسیر در حال حرکت هستیم، بخشی از این نبود کیفیت برمی گردد به قبل از مونتاژ نهایی که در ایران خودرو در حال انجام است و به شبکه تامین باز می‌گردد، ۳۸ درصد مراجعات برای خودرو‌هایی که از اول خرداد ماه به صورت کامل در حال تولید هستیم به شبکه خدمات پس از فروش کاهش پیدا کرده، میانگین مشکلات و عیب‌های خودرو‌ها به طور متوسط از ۴/۸ به ۲/۴ کاهش پیدا کرده و مواردی از این قبیل... این موضوع نشان دهنده این است که ما موفقیت‌هایی را داشته ایم.
 
نکاتی که در گزارش شما اشاره شد، ​اولا آن خودرو در فضای مجازی برای بنده فرستاده شد و بررسی کردیم، آن خودرو محصول ۱۴۰۱ نیست مربوط به تولید ۱۴۰۰ است استحکام ورق برای خودرو ۴۰۵ و پژو پارس طی این سال‌ها هیچ فرقی نکرده است، در مقطعی در سایت مشهد غفلتی شده بود و چسب زیر سقف می‌زدند، این خودرو مربوط به تولید در آنجاست که در گزارش اشاره شد.
 
استاندارد‌های ۸۵ گانه ما هم استاندارد‌های سختگیرانه‌ای است، ما باید به شرایط تحریم و اینکه واقعاً در تامین و تدارک بعضی از قطعات و مواد اولیه خودرو دچار مشکل هستیم این را هم باید مدنظر قرار دهیم در کشوری مانند روسیه به محض اینکه تحریم شدند استاندارد‌های خود را در بسیاری از موارد به ۲۰ سال قبل برگرداندند حتی ترمز‌ای بی اس، برای بعضی از استاندارد‌ها باید زمان لازم به خودروساز داده شود، چون مقوله کیفیت مقوله زمان بری است، ما از این جنس مشکلاتی که در گزارش اشاره شد در خودرو‌های جدیدمان نداریم.
 
سوال: با تحریم‌ها می‌توانیم استاندارد‌ها را داشته باشیم؟
 
پاسخ: تحریم‌ها در حقیقت کاری که انجام می‌دهد این است که قیمت تمام شده و هزینه کار را برای ما بالا می‌برد، اما ما مکلف هستیم و خودمان را پایبند به این میدانیم که در محصولات جدید ایران خودرو در k۱۲۵، نگاهمان به قیمت تمام شده خودرو و هزینه است، ​شاید بتوانیم بعضی از این‌ها را مقداری زمان بدهیم به خودرو ساز که بتواند آن‌ها را پیاده کند.
 
سوال:​ موضوع استاندارد زخامت ورق مورد استفاده در خودرو، ​قبلا ورق‌های فولادی استفاده می‌شده است؟
 
پاسخ: ما در زخامت و نوع ورق پژو پارس و ۴۰۵ که از خط تولید هم خارج شد، هیچ تغییری طی این سال‌ها ندادیم.
 
سوال: خودرو اقتصادی که تولید می‌کنید این‌ها فاقد هر گونه آپشن و امکانات اضافی است؟
 
پاسخ: امکاناتی که در حقیقت جزو اصول اصلی خودرو نیست، ​ خودرو اقتصادی به هر صورت خودرویی خواهد بود که جذابیت مصرف داشته باشد و استاندارد‌ها دقیق در آن رعایت می‌شود.
 
سوال: میزان زیان انباشته ایران خودرو چقدر است؟
 
پاسخ: حدود ۶۰ هزار میلیارد.
 
سوال:​برنامه‌ای برای کاهش آن دارید؟
 
پاسخ: برنامه که قطعاً​ آن طرف موضوع این است که ما باید سودآور شویم که زیان انباشته کاهش پیدا کند که یکی از راه هایش این است که بحث خودرو هایمایی که از حالت قرعه کشی خارج شد و توانستیم مقداری قیمت را بهبود ببخشیم، در حوزه کاهش قیمت تمام شده برنامه‌های بسیار خوبی داریم، موضوع عبور مستقیم یکی از عوایدی که برای ما دارد این است که امسال حدود ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو قرار است تحویل مردم دهیم این خود هفت هزار میلیارد تومان کاهش هزینه برای گروه صنعتی ایران خودرو خواهد داشت باید از این قبیل برنامه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم از زیان انباشه بکاهیم.
 
سوال:​ از زمانی که شما آمدید چقدر به این زیان انباشته اضافه شده است؟
 
پاسخ: دقیق نمی‌دانم، اما به نسبت مدت مشابه سال قبل افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.
 
سوال:​ با توجه به اینکه شما فرمودید بر روی خودرو سودی نمی‌برید، چطور کمتر شده؟
 
پاسخ: موضوع عبور مستقیمی که انجام دادیم هزینه‌های ما را خیلی پایین آورده است البته نمی‌گویم به سود آوری رسیدیم، اما کاهش هزینه قابل توجهی در این ز مینه داشته ایم.
 
سوال: بدهی به قطعه سازها، به چه میزان رسیده است؟
 
پاسخ: ما در نرم‌هایی که با آن‌ها به توافق می‌رسیم پرداخت می‌شود البته یک مقدار در دو سه ماه اخیر از نرم خود خارج شده، اما به زودی در یکی دو ماه آینده به حالت تعادلی خود بازمی گردد، ​ کار خوبی که انجام می‌دهیم طرح تامین مالی شبکه تامین است به این صورت کار می‌کنیم قراردادی که با قطعه ساز بسته می‌شود دیگر برای دریافت مالی هیچ مراوده و آمد و رفتی با ساپکو نخواهند داشت مستقیم مراجعه می‌کنند به بانک‌هایی که طرف قرارداد ما هستند سر آن زمان مشخص پولشان را می‌گیرند و مراجعه‌ای به ساپکو نخواهند داشت، برنامه‌هایی که داریم با پیش فروشی که انجام شد و با تامین مالی که انجام شد مانند اسفند سال گذشته که منجر به تشکر کتبی شبکه تامین شد که از گروه صنعتی ایران خودرو نامه‌ای که به وزیر فرستادند و قدردانی کردند از اقداماتی که گروه صنعتی ایران خودرو انجام داد، باز هم به این زمینه خواهیم رسید.
 
سوال:​ با چه مکانیزمی زیان انباشته را در دوره تصدی خود کم کردید؟
 
پاسخ: ما زیان انباشته را کم نکردیم از میزان زیان عملیاتی که امسال است نسبت به سال گذشته کم شده در حقیقت رشد این زیان را توانسته ایم کم کنیم.
 
سوال: تولید مشترک با سایپا بناست که اتفاق بیفتد؟
 
پاسخ: اولا یکی از برنامه‌های محوری در گروه صنعتی ایران خودرو راه اندازی ایران خودرو پاورتریل است، اعتقاد داریم که گروه صنعتی ایران خودرو به اندازه‌ای از درجه بلوغ و توسعه رسیده که می‌تواند قوای محرکه را موتور، گیربکس و اکسل را غیر از گروه صنعتی ایران خودرو به خارج از گروه صنعتی ایران خودرو هم عرضه کند، ​ برنامه‌ای است که در حال پیگیری هستیم و راه اندازی کردیم، نام پروژه هم مشخص شد، توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران خودرو، این یکی از آرزو‌های شخصی بنده است و در کل گروه با همکاران صحبت شده و همت و جدیت خاصی بر روی این موضوع داریم و کلید خورده است.
 
دربحث همکاری‌های مشترک و اتحاد استراتژیک با سایپا یکی از حوزه‌هایی که در حال همکاری هستیم در همین بحث قوای محرکه است دو موتور تی یو فایو پلاس به سایپا عرضه شد در خودرو شاهین استفاده کردند و جواب گرفتند و ما به زودی شاهد این هستیم که خودور شاهین سایپا با قوای محرکه ایران خودرو به بازار عرضه شود، دو در حوزه خدمات پس از فروش توافقاتی که با شرکت سایپا داشتیم این است که ما بتوانیم از ظرفیت‌های یکدیگر در این حوزه استفاده کنیم که هم منتهی به کاهش هزینه می‌شود و هم دسترسی‌های مشتریان ما را به شبکه خدمات پس از فروش به سرعت افزایش می‌دهد، ​ سوم در بحث لجستیک امروز ضعف‌هایی داریم ما خودرویی را می‌خواهیم فلان شهر تحویل دهیم، اما ۶، ​ ۸ کریر ما پر نمی‌شود ما باید صبر کنیم که این اتفاق بیفتد، اما احتمال دارد که در همان شب شرکت سایپا مشتری داشته باشد که باز هم ۸ نباشد این اتحاد استراتژیک باعث شده که در این زمینه کار‌های خوبی انجام دهیم موضوع بعدی ادغام بسیاری از فعالیت‌های دفاتر خارج از کشور ما است که این کار در حال اقدام است و برنامه‌های مفصلی داریم کمیته مشترک همکاری و اتحاد استراتژیک بین ایران خودرو و سایپا شکل گرفته و با سرعت و دقت این کار را پیش می‌بریم.
 
سوال: مردم چه زمان می‌توانند شاهد خودرو تمام الکتریکی باشند؟
 
پاسخ:گروه صنعتی ایران خودرو امسال حدود ۲۵ دستگاه دیگر هم تولید می‌کند، منتظر می‌مانیم وزارت نیرو، ​شهرداری محترم ایستگاه‌های شارژ را در سطح شهر یا اماکن خاص تولید و نصب کند تا ما بتوانیم این خودرو را عرضه کنیم، برای تولید این محصول هیچ مشکلی نداریم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.