بازنگری در قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؟

صدا و سیما سه شنبه 19 مهر 1401 - 19:01
مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی: شماره تلفن هایی که به مشترکین واگذار می شود جزو منابع ملی است و مالکیتش به شخص منتقل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با رادیو اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا قوانین این سازمان باید بازنگری شود یا نه و آیا مشترکین فقط حق اتصال رو با خرید یک خط تلفن دریافت می کنند گفت: بینید  شماره تلفن هایی که به مشترکین واگذار می شود جزو منابع ملی هست و با توجه به ساختار تکنولوژیکی که شبکه های ارتباطی دارند و محدودیت هایی که بعضا اتفاق می افتد خب به هر حال این مقررات تدوین شده در دو بخش این مقررات وجود دارد یکی بحث پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخذ می شود و بر آن نظارت می شود و بحث دوم مصوبات کمیسیون و موضوعات ذیل مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شماره هایی که به مشترکین واگذار می شود ائم از ثابت و همراه که به عنوان نامبرینگ اپراتورهای ثابت و همراه شناخته می شود این ها به عنوان منابع ملی هست و حق استفاده و بهره برداری به مشترکین داده می شود و مالکیتش منتقل نمی شود

بازنگری در قوانین سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی؟

آیا مشترکان فقط صاحب امتیاز هستند  نه مالک اون شماره تلفن؟

آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی:مالک نیستند نخیر، خب اینجا برای اینکه حقوق مشترکین هم در نظر گرفته بشود به هر حال شماره ای که به مشترکی تخصیص داده می شود تا زمانی که تکنولوژی اجازه بدهد و به هر حال تغییراتی اتفاق نیفتد که خدمات دهی رو با مشکلات مواجه بکند اون شماره سر جای خودش هست و مشترکین هم استفاده می کنند و در مواقعی که به هر حال به دلیل توسعه هایی که شرکت های مخابراتی از جمله شرکت مخابرات ایران و یا هر شرکت دیگری مجبور می شود که این توسعه ها را انجام بدهد و تجهیزات جدیدی نصب کند اگر آن تجهیزات امکان ارائه خدمات شماره های قبلی رو نداشته باشد لاجرم اون شماره و اون رنج شماره عوض می شود.اگر شماره قدیمی و شناخته شده باشد  این جا حالا با یک اطلاع رسانی که معمولا شرکت مخابرات انجام می دهد این تغییر شماره ها رو اعلام می کند و شرکت مخابرات ایران ملزم است که متناسب با شماره ای که قبلا به مشترک داده شده و حداکثر شباهت رو داشته باشد این اقدام رو انجام بدهد که در پروانه و مصوبات کمیسیون ودر قراردادی که با مشترک هنگام خرید تلفن منعقد می کند اینها ذکر شده و هم مشترک و هم شرکت مخابراتی ایران متعهدند که به تعهداتشون عمل کنند به صورت مشخص شما اگر شماره رندی از مشترک در این تغییرات حذف بشود و مجبور باشد که به هر حال شماره اش را عوض بشود شرکت مخابرات ایران هم باید حداکثر تلاشش را بکند که باز هم در رنج جدید شماره رند و شماره متناسب با شماره قبلی را به مشترکین ارائه کند.

 پس یک قانون است و اینکه تصمیم بر این که بازنگری بشود بر این قانون یا مدیریتی از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی صورت بگیرد که کمتر حقوق مشترک ضایع بشود فعلا وجود ندارد و همان واگذاری یک خط با توجه به فرمایشات حضرتعالی آقای مهندس امامی عزیز تعلق می گیرد به اون مشترکی که چنین مشکلی را داشته درسته؟

آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی:حالت های مختلفی که در مقررات دیده شده با توجه به محدودیت هایی که در تکنولوژی وجود دارد واگر حالا در سنوات آینده تجهیزات شرکت های مخابراتی ارتقا پیدا کند و این محدویت ها مثلا با آوردن نسل های جدید برداشته بشود بسیاری از این چالش ها رفع می شود اما با توجه به شرایط تکنولوژیکی فعلی شبکه های مخابراتی ما و حالت های مختلفی که سازمان می توانسته در نظر بگیرد که حق طرفین احقاق بشود حداکثر استفاده رو طرفین از حقوقشان ببرند و بیشتر هم سمت مشترکین رو گرفته به هر حال حالت های مختلف را در مصوبات در نظر گرفته که مشترکین به هر حال راضی تر باشند

 اشاره داشتین که اگر شماره رند باشد تلاش می شود که تو همون رنجی که بوده شماره رند دیگه ای در اختیار مشترک بشود و باید هزینه ای بدهند یا خیر معادل یک خط ،خط دیگری واگذار می شود

آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی:بله اون چون حق امتیازی که به هر حال مشترک داشته و قبلا هزینه هایش رو پرداخت کرده

همون معادلش هست؟

 
باید شرکت مخابرات ایران سرویس رو مطابق با همان چیزی که قبلا بوده فقط با یک شماره متفاوت خدمت مشترک ارائه کند
حالا کسی که به واسطه این تغییر شماره مشتری هایش رو از دست می دهد آن رو چه طوری شرکت مخابرات پاسخگو هست؟
 
آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی:شرکت مخابرات براساس مقرراتی که داره و براساس پروانه ای که داره ملزم است که حالا طبق قانون وزارت ارتباطات از سازمان تنظیم مقررات پروانه بگیرد و طبق پروانه اش به مصوبات کمیسیون عمل کند حالا اگر در اجرای این مصوبات کمیسیون نقصی یا خللی به کار شرکت مخابرات ایران وارد باشد باید پاسخگو باشد اما قاعدتا اگر حقی از مشترک زایل بشود و به هر حال این حق به شکلی باشد که در این مصوبات و مقررات نیامده باشد شرکت مخابرات یا هر شرکت مخابراتی دیگر چون من این را تکرار می کنم به خاطر اینکه به غیر از شرکت مخابرات شرکت های دیگری هم هستند که به هر حال از سازمان تنظیم مقررات پروانه دارندو فعالیت می کنند باید به هر حال پاسخگوی اون مشترک باشند
 
حالا چه پیشنهاد وراهکاری را دارید برای صاحبین کسب وکار که حالا توی خط تلفنی که دارند و در اختیارشان قرار گرفته حالا آگاه شدند که صاحب امتیاز هستند نه مالک اون شماره تلفن و جزو منابع ملی هست و فقط شماره تلفن واگذار می شود به مشترک و مقرراتی است که تدوین شده است حالا کمتر ضرر بکنند چه نکاتی رو باید رعایت بکنند مد نظر داشته باشند که اگر چنین اتفاقی می افتد و خب به حق هم هست به دلیل مسائل توسعه ای وفنی و تجهیزات مخابراتی که گاهی شاید شاهدش باشند اما می خواهیم که کمتر ضرر بکنند صاحبان کسب و کار چه نکته ای را می فرمایید
 
آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی:الان کانال های ارتباطی که با کسب و کارها و یا با هر صنفی که می تواند وجود داشته باشد که بحث وب سایت یا اینکه شماره تلفن همراه است و یا اینکه شماره هایی هست که شرکت مخابرات ایران روی لینک های اختصاصی می تواند به حالا یا (؟؟؟) به مشترکینش ارائه کند چیزی که به نظر می رسد شاید بتواند مشکل کسب وکار رو حل بکند یا اینکه کمتر بکند این است که به یک کانال برای ارتباط با مشتریان خودشون بسنده نکنند یعنی الان هم که شبکه های اجتماعی یا حالا به هر حال از فضای مجازی هم استفاده کند.

آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی: فضای مجازی هم می تواند کمک بکند و کمک زیادی می تواند بکند و وقتی به اپراتوری مراجعه می کنند برای دریافت اون خدمات این درخواست رو از اپراتور داشته باشند که اون سرویس با شرایطی به آنها واگذار بشود که حداقل تغییرات رو داشته باشد اگر حالا بحثش یک خرده شاید فنی بشود و از حوصله خارج باشد اما در هنگام گرفتن به هر حال سرویس مثلا اگر روی کابل مسی دارند سرویس می گیرند خب ترجیحا روی فیبر نوری سرویس بگیرند

آهان اینها تاثیر دارند که دیرتر یعنی یک چندسالی بیشتر

آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی:ما آخرین شبکه دسترسی که الان همه جا داریم استفاده می کنیم و قاعدتا تا سال های آینده تغییری نخواهد کرد این است که درب منزل مشترکین سرویس های (اف تی سی ایکس ؟؟) اصطلاحاً آورده شود برای بیزنس ها که این به هر حال سرویس انتظاری بوده که تا سال آینده پاسخگوی نیاز مشترکین هست با توجه به امکاناتی که فیبر دارد و البته وزارت ارتباطات هم پروژه بزرگی در این رابطه دارد

:خوب این خودش خیلی راهنمایی خوبی بود آقای امامی ،پس در هنگام گرفتن شماره تلفن درخواست خطوط بر روی فیبر نوری را د اشته باشند نه بر روی کابل مسی درسته

آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی:یکی از راهکارها می تواند این باشد

همین هم کفایت می کند،کمک کننده است

آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی: و یا اینکه مثلا دفاتر شرکتها و یا شرکت ها بیشتر ازیک محل دارند معمولا کسب و کارها دفاتر مرکزی که دارند دفاتری که به مراکز تلفن نزدیک است در شهر هستند و جاهای دیگری هستند که به هر حال تراکم جمعیت بیشتر است معمولا در این مناطق تغییرات شبکه دسترسی که عرض می کنم که اصطلاح این کمتر اتفاق می افتد و شماره های که برای حالا البته ببخشید شاید این به بیزنس ربط پیدا کند بیشتر تا صلاحدید اون شرکت مثلا دفاتر مرکزی که در شهرهای بزرگ در مراکز شهر هستند اون شماره ها بیشتر ابلاغ بشوند نه مثلا شماره یک کارگاه یا کارخانه

:نه خودش یک راهکار است درسته بسیار عالی واین شماره تلفن های چهار و پنج رقمی و اختصاصی هم فکر می کنم همان بحث فیبر نوری است 

آقای مهندس محمد امامی مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی:آنها هم می توانند روی فیبر نوری یا شبکه مسی یا هر سیستم انتقال دیگری و با توجه به هزینه هایی که شرکت مخابراتی حالا شرکت های دیگر می گیرند می توانند آن هم یک راهکار باشد اما به هر حال می توانند از شرکت مخابراتی که می خواهند این سرویس رو بگیرند مشاوره بگیرندو به آنها کمک کنند حتما چون دوستان متخصص این حوزه هستند که اون کسب و کار با خیال راحت تری خدمات استفاده کند.

 
 
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.