محمد محمدی قیداری روز چهارشنبه به نحوه تشکیل این مراکز براساس توزیع جغرافیایی و جمعیتی مددجویانمستمری بگیر دراستان زنجان اشاره کرد و افزود: بر حسب محل سکونت مددجویان در نقشه جغرافیایی هر ۴۵۰ خانوار تحت پوشش یک مرکز قرار میگیرند و نحوه فعالیت مراکز بر محور مددکاری اجتماعی و بر پایه دولت الکترونیک خواهند بود.
وی یادآوری کرد: تکریم ارباب رجوع و توجه به ارزشها و فرهنگهای مردم در هر منطقه از موارد جلب و جذب آحاد جامعه برای دریافت خدمات از مراکز مثبت زندگی است.
این مسوول ادامه داد: افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات تنها به یک مرکز با دسترسیپذیری آسان مراجعه خواهند کرد و سهولت در تردد و نزدیکی به محل زندگی مددجو از مزایای این مراکز است.
وی پایگاه داده بودن این مراکز را برای بهزیستی و نظام مدیریت دادهها مهم عنوان کرد و گفت: در بستر آی تی اطلاعات دریافت خدمات تمامی افراد یک خانوار به صورت یک جا قابل مشاهده و دسترسی است.
محمدی به رعایت مناسب سازی و فضای مراکز خدمات بهزیستی تاکید کرد و افزود: ورودی های مرکز، راهروها، پله ها همچنین رعایت سطوح شیبدار فضای پذیرش مرکز، فضاهای بهداشتی و کف سازی مراکز و استفاده از تجهیزات و ضوابط ایمنی و حفاظتی باید متناسب با نیازهای فرد معلول باشد.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: بهزیستی به عنوان نهادی تاثیر گذار در ارتقای سلامت اجتماعی در حوزه رفاه اجتماعی، منشاء ارائه خدمات ارزشمند تخصصی به گروه های مختلف جامعه است.
وی اظهار داشت: بر این اساس مراکز مثبت زندگی با هدف تسهیل دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان، کاهش ترددهای غیر ضروری به مراکز و ادارات بهزیستی، گسترش و فراگیری خدمات سازمان و توزیع عادلانه خدمات، افزایش رضایت مندی مردم از خدمات سازمان و غیره فعالیت خواهند کرد.
محمدی با بیان اینکه ۲۲ خدمت در همه حیطههای اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری در مراکز مثبت زندگی استان ارائه خواهد شد، افزود: یکی از مزیت های مراکز مثبت زندگی محله محور بودن آن است که ضمن پیشگیری از آسیب های اجتماعی، شناسایی افرادی که شرایط تحت پوشش قرار گرفتن را دارند، اما شناسایی نشدهاند انجام می گیرد که ضمن دسترس پذیری و نفوذ بیشتر خدمات، رضایتمندی مخاطب را نیز به همراه دارد.
وی با بیان اینکه این مراکز با هدف ارتقای کیفیت خدمات بهزیستی به مددجویان شکل گرفته است خاطرنشان کرد: قبل از ایجاد مراکز مثبت زندگی افراد برای دریافت خدمات به مکان های مختلف و جداگانه مراجعه می کردند که این مدل ارائه خدمت ضمن افزایش قیمت خدمات، رضایتمندی فرد را به همراه نداشت که خوشبختانه با ایجاد مراکز مثبت زندگی مددجویان برای دریافت خدمات خود به یک مکان مراجعه و از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.