حضور پرشور کرمانشاهیان در دور دوم انتخابات گرمابخش اردیبهشت بهاری

جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 12:24
کرمانشاه- هر چه از زمان آغاز حماسه انتخابات درحوزه انتخابیه کرمانشاه می‌گذرد، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بیشتر و بیشتر می‌شود تا پاسخی به همه توطئه‌های دشمنان ایران و ایرانی باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رأی‌گیری دومین مرحله دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز ۲۱ اردیبهشت ماه، رأس ساعت هشت صبح در حوزه انتخابیه کرمانشاه آغاز شده و مردم از لحظات اولیه آغاز رأی‌گیری در شعب اخذ رأی حاضر شده و رأی خود را به صندوق‌ها انداختند.

در نظام مردم‌سالار دینی ایران، انتخابات به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین صحنه حضور مردم برای تعیین سرنوشت و چگونگی اداره کشور شناخته می‌شود. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، اداره کشور ایران با اتکا به آرای عمومی از طریق انتخابات است. بنابراین شرکت افراد واجد شرایط رأی در انتخابات برای رأی دادن به نامزدها یعنی ایفای نقش آن افراد در تعیین مسؤولان نظام برای اداره کشور طی یک دوره معین دارای اهمیت راهبردی است.

حوزه انتخابیه کرمانشاه در استان کرمانشاه سه هشتم کرسی‌های نمایندگی استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی را در اختیار دارد که تکلیف یک نفر از این ۳ نمایندگان در دور اول انتخابات در تاریخ ۱۱ اسفند مشخص شد، اما برای مشخص شدن ۲ نفر بعدی کار به دور دوم انتخابات در ۲۱ اردیبهشت کشیده شده است.

حضور پرشور کرمانشاهیان در دور دوم انتخابات گرمابخش اردیبهشت بهاری

در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم در کرمانشاه عبدالرضا مصری با ۴۷ هزار و ۶۷۱ رأی، فضل الله رنجبر با ۳۴ هزار و ۱۳۸ رأی، جهانبخش امینی با ۳۱ هزار و ۷۸۲ رأی و ابراهیم رحیمی زنگنه با کسب ۲۹ هزار و ۹۸۶ رأی در این حوزه انتخابیه به دور دوم انتخابات راه یافتند که از بین آنان دو نفر راهی مجلس خواهد شد.

نمایشی از شکوه حضور در پای صندوق‌های رأی

لحظه به لحظه بر حضور مردم در انتخابات در استان کرمانشاه افزوده می‌شود و ساعات نزدیک به ظهر که انتظار می‌رفت با توجه به تعطیلی جمعه خلوت باشد با شکوه بیشتری فرآیند انتخابات در حال انجام است.

در حوزه انتخابیه کرمانشاه ۶۴۵ شعبه ثابت و سیار اخذ رأی فرایند رأی گیری از واجدان شرایط رأی را انجام خواهند داد.

حضور پرشور کرمانشاهیان در دور دوم انتخابات گرمابخش اردیبهشت بهاری

صف‌های رأی دهندگان حضور زن و مرد، پیر و جوان کرمانشاهی را نشان می‌دهد که همه آمده‌اند تا در پای صندوق‌های رأی، انگشت انتخاب را بر خاطره‌های ماندگار این آب و خاک حک کنند.

امروز با سواد و بی‌سواد آمده‌اند تا آینده شهر، استان و کشور خود را بسازند، آینده‌ای که با تک تک رای‌های مردم رقم می‌خورد و شکوه اقتدار را به مردم این دیار هدیه می‌دهد.

شعبات اخذ رأی در دورترین روستاهای شهرستان کرمانشاه نیز به صورت سیار برای دریافت رأی مردم آماده است.

۱۰۰ شعبه اخذ رأی در بخش‌های شهرستان کرمانشاه

محمدرضا آمویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فرایند رأی‌گیری دومین مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه از ساعت ۸ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد.

وی افزود: از مجموع ۶۴۵ شعب اخذ رأی در نظر گرفته شده برای شهرستان کرمانشاه، ۵۴۵ شعبه مربوط به مرکز استان و بخش مرکزی است.

حضور پرشور کرمانشاهیان در دور دوم انتخابات گرمابخش اردیبهشت بهاری

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: تعداد شعبات اخذ رأی بخش‌های چهار گانه شهرستان کرمانشاه ۱۰۰ شعبه است؛ که در بخش فیروزآباد ۳۶ شعبه، بخش ماهیدشت ۲۶ شعبه، بخش کوزران ۲۰ شعبه و بخش بیلوار نیز ۱۸ شعبه برای انتخابات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: چهار نامزد برای ۲ کرسی باقی‌مانده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خود را به رأی مردم می‌گذارند.

به گفته آمویی انتخابات در این مرحله در حوزه انتخابیه کرمانشاه کاملاً الکترونیک برگزار می‌شود.

واجدین شرایط رأی دادن در کرمانشاه چه کسانی هستند؟

علی شعبانی رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مستقر در ستاد انتخابات کرمانشاه، اظهار کرد: انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: در شعب دو سیستم، احراز هویت و سیستم صندوق الکترونیکی موجود است که احراز هویت به‌صورت آنلاین و صندوق‌ها به صورت آفلاین در خدمت رأی‌دهندگان هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه با بیان اینکه در این دوره هیچ‌گونه دخالت دستی در شمارش آرا و تجمیع نداریم، تصریح کرد: حداقل صندوق‌های الکترونیکی موجود در شعب ۲ و حداکثر ۶ صندوق است.

حضور پرشور کرمانشاهیان در دور دوم انتخابات گرمابخش اردیبهشت بهاری

وی در خصوص آمار واجدین شرایط این دوره در حوزه انتخابیه کرمانشاه، ادامه داد: افرادی (متولدین ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۵ به‌قبل) در دور دوم انتخابات می‌توانند رأی دهند که در دور اول در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه رأی داده باشند و یا در هیچ حوزه انتخابیه رأی نداده باشند. از این رو آمار مشخص نیست.

شعبانی در بیان مدارک هویتی مورد نیاز برای رأی‌دهندگان، تصریح کرد: در این دوره هم همانند دوره قبل پنج مدرک هویتی؛ گواهینامه، کارت پایان خدمت، گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی مدارک هویتی مورد نیاز است.

وی انتخابات الکترونیکی را موجب ارتقای سلامت و سرعت کار دانست و گفت: دستگاه‌ها با کیفیت کافی در خدمت مردم است و امکان لحظه به لحظه تمامی شعب اخذ رأی در ستاد انتخابات کرمانشاه وجود دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه افزود: برای هر شعبه اخذ رأی یک دستگاه احراز هویت که کاملاً آنلاین است وجود دارد و علاوه بر این یک صندوق الکترونیکی نیز پیش‌بینی شده است که آنلاین نبوده و پس از اتمام کار رأی گیری حافظه آن خارج و با امنیت کامل و کاملاً مکانیزه از طریق سیستم تجمیع می‌شود.

وی با اعلان اینکه تعرفه کاغذی در این دوره حذف شده است ادامه داد: برای هر شعبه اخذ رأی شهری و روستایی نیز از ۲ تا ۶ صندوق الکترونیکی پیش بینی شده است که چنانچه احتمالاً صندوقی دچار اختلال شود از این صندوق‌های ذخیره استفاده شود.

شعبانی یادآور شد: همانند دور اول انتخابات، در دور دوم هم ۶۴۵ شعبه خواهیم داشت که فرایند اخذ رأی را در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه انجام خواهند داد.

وی در زمینه الکترونیکی شدن فرایند برگزاری انتخابات در این دوره گفت: به کارگیری صندوق‌های الکترونیکی برای اخذ رأی، یک راهکار بسیار خوب، راحت و روان است که می‌تواند سلامت انتخابات را تضمین کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.