معاون وزیر علوم: شناخت درست مسیر تجاری‌سازی لازمه عبور از دره فناوری

خبرگزاری فارس چهارشنبه 18 آبان 1401 - 16:05

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی خیرالدین ظهر امروز در دومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران در تالار مرکزی رشت با تأکید بر افزایش ورود دانشگاه‌ها به حوزه دانش‌بیان اظهار کرد: با اینکه ما همیشه بر مرکز رشد تأکید داشتیم اما مهم برون داد است.

وی با اشاره نقش شناخت درست مسیر تجاری‌سازی فناوری برای عبور موانع بیان کرد: عواملی چون عدم شناخت کافی از اکو سیستم نوآوری، نداشتن طرح کسب و کار و نقشه راه مناسب، ضعف مدیریتی و عدم وجود تناسب تقاضا و بازار برای محصولات از جمله عوامل گرفتاری در دره مرگ است.

معاون فن‌آوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند تکمیلی زیست بوم کشور گفت: ۵۱ پارک و ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت شرکت‌های دانش بیان در کشور  فعال هستن که در سال جاری این شرکت‌ها توانستند با بودجه حداقلی ۳۸هزار فرصت شغلی ایجاد کنند.

وی با اشاره به چالش‌ها و موانع پیش روی تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی و فناوری بیان کرد: ضعف در گسترش تقاضا برای دستاورد‌های پژوهشی و فناورانه از سوی صنعت، ضعف در نوآوری و عدم رسوخ دانش و صنایع بزرگ و بالغ و راهبردی کشور سهم پایین تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی به ویژه در بخش خصوص ضعف در نهاد‌های میانجی مانند پارک علم و فناوری و مراکز رشد، عدم شکل‌گیری همکاری و تعامل ارگانیک میان دانشگاه و صنعت از جمله چالش‌ها در سطح ملی و کلان است.

خیرالدین با تأکید بر ارزش‌گذاری و تیم‌سازی در حوزه پروژه‌های دانش گفت: مهم‌ترین دلیل و ایجاد نقش پارک علم و فناوری این است که براساس نیاز جامعه کار کند و با کمک شرکت‌های مختلف تیمی برای رفع مشکلات تشکیل دهد.

معاون فن‌آوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۵۶ درصد مشکل شرکت‌ها براساس قوانین است افزود: با اینکه بودجه پارک‌های علم و فناوری از نصف بودجه دانشگاه تهران کمتر است اما بیشترین مشکلات شرکت‌ها، مشکلات قوانینی است هرچند که خوشبختانه زیست بوم ما در حال کامل شدن بوده و توانستیم ۸۰۰ هزار شرکت دانش بیان را تأسیس کنیم.

وی با تأکید بر تقویت خدمات تجاری‌سازی در مرکز نوآوری وفناوری با تقویت تیم‌سازی، گفت: مداخله مؤثر در نظام قانون‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های کارگزاری تخصصی در ارائه خدمات تجاری‌سازی و ارزش‌گزاری فکری و توسعه تعاملات بین‌المللی و همچنین تنوع بخشی به مبادی تأثیر مالی می‌تواند از عوامل مهم تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.